Gå til innhold

Klump i brystet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som sikkert mange har gjort før meg, så sitter jeg nå med angst over å kanskje ha brystkreft. Jeg finner kuler i brystet, spesielt én som skiller seg ut og er på størrelse med en litt stor ert.

Jeg føler at det bare er kuler i det ene brystet, men lurer på om dette kan være fordi brystene mine er forskjellige i størrelse, og at det da er normalt med mer kuler i det store brystet?

Og hva mener folk når de sier at bevegelige kuler mest sannsynlig ikke er kreft? Hva menes med bevegelig? Jeg kan jo bevege huden over kulen, og jeg kan dytte den noen millimeter fram og tilbake, men jeg kan liksom ikke drive og bevege den rundt omkring inni brystet? Hvor mye bevegelse skal det være for å kalles bevegelig?

Det kjennes liksom som den sitter fast i de andre tingene inni brystet. Den ligger altså inni brystet, ikke like under huden.

Den er også ganske myk utenpå, men om jeg trykker hardt på den så kjennes den ganske fast ut "inni". Den er også glatt uten rugler, og har en oval form.

Har hatt den relativt lenge, kanskje noen mnd, men er veldig engstelig av meg så synes det er skummelt å gå til legen.

Flere som har sånne kuler, som har noen mening om de er farlige eller ikke?

Anonym poster: eb99ec94ffe41019ca4372d1094d8a30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også en kull i bryste. Fikk den for kanskje 2-3 år siden. Har sjekket og jeg trenger ingen operasjon, det er vist hanske vanlig og ikke farlig. Søstera mi og kusina mi har dem også.

Min blir større rundt den tiden jeg har mensen og mindre ellers. Plager meg ikke på noen måte.

Anonym poster: 9629ace09e3128f3cb98a72810a47829

Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet (endret)

Og hva mener folk når de sier at bevegelige kuler mest sannsynlig ikke er kreft? Hva menes med bevegelig?

Folk mener at de egentlig ikke har peiling, men forsøker å berolige seg selv. Det finnes ingen måte å vite om en kul er farlig eller ikke, bare ved å kjenne på den. Selv ikke legen din kan avgjøre dette uten å sende deg til en brystundersøkelse. Så blås i alt du har lest på nettet og bestill en time hos fastlegen.

Jeg vet at det er dritskummelt, men det føles så mye bedre etterpå, når du har fått visshet. Mest sannsynlig er det ikke noe farlig, og da er det fint å få det bekreftet, så man slipper å gå og bekymre seg. Og dersom det nå i verste fall skulle være kreft er det også en fordel å finne det ut, så man kan starte behandling, brystkreft har gode prognoser dersom det oppdages tidlig.

Så ring fastlegen, og bestill en time. Da vil du først få en time hvor han sjekker klumpen, og mest sannsynlig får du en henvisning til mammografi på nærmeste sykehus. Da tar de som regel mammografi, ultralyd og celleprøve av klumpen. Ofte er det noe ventetid på dette, så det beste er å starte prosessen med en gang.

Jeg gruet meg veldig da jeg oppdaget en kul, men følte meg 100 kilo lettere da jeg var ferdig med undersøkelsen. Fikk vite med en gang at det 99% sikkert ikke var noe farlig, og jeg slapp også å operere den vekk.

Endret av Macha Mong Ruad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...