Gå til innhold

Gode kokkekniver?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Regner med jeg får litt penger til jul, og vil gjerne investere i skikkelige kokkekniver. Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker Global-knivene, men det finnes jo mange gode kniver, så man kan jo velge og vrake. :)

Skrevet

Vi har en Victorinox-kniv og er veldig fornøyd med den (ønsker meg flere av de) :)

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har etpar global kniver, og til jul fikk jeg MAC kniv......loooove-it

Skrevet

Synes Victorinox sine kniver er supre i forhold til prisen. Disse fåes veldig ofte til -30% på Kitchn.

:-)

• Liker 2
Skrevet

Jeg sverger til Global, synes de er verdt hver ei krone :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Victorinox er veldig bra kniver prisen tatt i betraktning :Nikke:

Henger noen av dem på listen her også.

Selv har jeg da en softspot for Sabatièr og dermed er det et par av dem her også :blush:

- og noen fra Gense, fra Øyo, noen storhusholdningskniver produsert i Skien, - og en Santuko special fra Schaaf.

Skrevet

Tusen takk for svar. Nå fikk vi faktisk noen victorinox kniver til jul. Så det var strålende=)

Skrevet (endret)

Global er greit så lenge du bare skal kutte ei gulrot, men ellers er den feil for de aller fleste hender, farlig hvis du tar i den med våte hender og ikke minst - dyr.

Anbefaler Mac sin TH-80. https://www.kitchn.n...r/kniver/th-80/ Fantastisk å holde it, nydelig å kutte med og faktisk verdt prisen. Kitchn er utsolgt (jeg fikk de to siste før jul, leverandøren er tom), men Tilbords, Christiania Glassmagasin og Traktøren selger de også. En fantastisk kniv, rett og slett.

Victorinox er også gode kniver med tanke på prisen, men hvis du vil investere litt ekstra i EN skikkelig god en... go for Mac :)

Endret av Scherbatsky
Skrevet

Glasmagasinet fører ikke MAC..? :klo:

Men jeg er absolutt enig, MAC-knivene er knallgode. Synes de mindre knivene fra Global er åreite også, men jeg foretrekker et sikrere håndtak ift. det med glipping. Dessuten synes jeg ikke Global-knivene er så gode å holde i generelt - det er et eller annet som føles feil, hvertfall for meg. Victorinox har hatt gode brødkniver, men jeg tenker at hva slags kniver man trenger avhenger av hva man skal bruke dem til. Ser ikke noe poeng i å bruke flere tusen kroner på en kniv dersom det er for å henge dem på veggen. Men skal man bruke dem ofte, og lager mye mat fra bunnen osv., så er det absolutt en god investering ;)

Skrevet

Elsker mine Victorinox, sammen med slipestålet av samme merke. Og så er jeg veldig glad i den ene lille Globalkniven min.

Skrevet

Du har fått mange gode tips, personlig er jeg veldig glad i victorinox knivene våre. Vi kjøpte ny kokkekniv i romjula, da anbefalte dama i butikken et par ulike merker, men sa "kjenn at du synes den ligger godt i hånda, og tenk på hva du skal bruke den til". Jeg liker de med treskaft best, håndterer ofte mat fra bunnen, og i min hånd har knivene med stålskaft lett for å gli litt når jeg er fuktig på hendene.

Skrevet

Jeg har WMF Grand Gourmet kniv, de er tyske og helt rå. Hadde Victorinox før med plastskaft, de var ikke dårlige, men disse WMF er komplett metall og jeg elsker de. Men må være obs på å ikke putte de i oppvaskmaskin.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ingen kniver av denne typen skal vaskes i oppvaskmaskin eller ligge i en skuff sammen med andre kniver.

De skal vaskes for hånd og helst henges på en list (magnetlist).

Slipes hos knivsliper og brynes/skjerpes hjemme, ofte.

Dette bare sånn til allmenn opplysning :fnise:

edit: Trykkfeil

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Fikk MAC i julegave. Superfornøyd! :nigo:

Anonym poster: 75aa23a366c8e2542f051fde53e8a495

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...