Gå til innhold

dps...

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en god stund tilbake henviste min gamle fastlege meg til psykolog avd. på dps.

Jeg ville det selv, selv om h*n sa at jeg kom til å få avslag, men jeg krevde at henvisningen skulle bli sendt. For å gjøre en lang historie kort, så var ikke min gamle fastlege så behjelpelig, så etter den timen byttet jeg lege.

Etter kort tid, fikk jeg brev fra dps, hvor det sto at jeg ble innkalt til vurdering hos en psykolog. Det var en ubeskrivelig fin dag, som jeg ikke hadde hatt på lenge, jeg så godt tatt imot, av alle som jobber der. Hadde en lang samtale med psykolog, som vurderte meg. Fikk beskjed på slutten av møtet, at jeg skulle få brev i posten med svar om jeg ble tatt inn.

Hver dag har jeg gått med håp om å få positiv svar, jeg ville så gjerne få hjelp der.

Og idag fikk jeg brev i posten, hvor det står at jeg de vurderer min helsetilstand slik at helsehjelpen skal starte senest ... (så fikk jeg en dato), og det er om flere mnd.

Så står det at jeg er prioritert, og har rett til nødvendig helsehjelp innen den oppsatte dato.

Også står det at de har satt meg opp til time hos en overlege.

Og det var det hele.

Jeg skjønte ikke mye av den, kan noen være så snill å hjelpe meg?

Hvorfor skal jeg til overlege?

Noen som kan forklare meg, som også går til behandling på dps, om de gikk gjennom samme prosedyre?

Jeg har jo blitt tatt inn som pasient, ikke sant?

Hadde vært utrolig takknemlig om noen kunne forklare bedre for meg, jeg får ikke ro i meg.

Anonym poster: e9a180c73352a8ef425a1f49ca93ccb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer nok mye an på kommunen du hører til. Noen steder er helt ute på jordet når det gjelder det der.

Når jeg fikk min første henvisning tok det kanskje 1 måned før jeg kom inn og ble tatt rett inn.

Men mulig det kommer litt an på tilstanden din?

Og ja, du har blitt tatt inn som pasient og du kommer til å få hjelp :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Du har blitt tatt inn som pasient ja, og behandleren din er tilfeldigvis også han som er overlege ved dpsen. Da er det altså en psykiater du skal til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble også satt opp på time hos overlege da jeg hadde min første time på Dps. Det betyr nødvendigvis ikke at dette blir din faste behandler. Det er for å få en oversikt over sykdomsbildet ditt, få vurdert om det er nødvendig med medikament behandling i tillegg til terapi. Evt få vurdert medisiner du står på nå.

Alle pasienter som blir søkt inn i poliklinikken på Dps blir vurdert etter søknaden hvor mye det haster for denne pasienten å få hjelp. Det er dessverre som regel lange ventelister. Men blir det vurdert som akutt, får du plass relativt fort. Du er vurdert til at du har rett på hjelp innen den dato som står i brevet.

Skrevet

For det første vil jeg takke for alle tilbakemeldingene jeg har fåttt.

Før jeg ble søkt inn på dps, gikk jeg til psykiater, h*n hjalp meg ingenting, ville ha meg på medisin, noe jeg nektet fordi jeg i utgangspunktet ba om psykolog, vil prøve alt først, og at medisinen skal være siste utvei.

Og hvis jeg skal til psykiater på dps, begynner jeg å bli litt bekymret.

Hvis noen skal ha meg på medisin igjen, skal jeg ende mitt liv, for det er siste jeg gjør.

Jeg har brukt så lang tid på å få hjelp, og det tar bare lengre å lengre tid, så håper inderlig at jeg skal til psykolog og ikke psykiater.

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Jeg har brukt så lang tid på å få hjelp, og det tar bare lengre å lengre tid, så håper inderlig at jeg skal til psykolog og ikke psykiater.

n

Dette er jo noe du kan nevne til overlegen, både at du medisiner er siste utvei for deg og at du primært ønsker å gå til psykolog. Min erfaring etter over 10 år i det psykiatriske hjelpeapparatet er at jeg har fått bedre hjelp av psykiatere enn psykologer, men det er min subjektive mening.

Lykke til uansett.

Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å begynne på medisiner om du ikke vil. De kan komme med forslag og forklare virkemåte og evt bivirkninger, det er det.

Jeg vil anbefale deg å ikke være negativ i forkant selv om du kanskje får en psykiater til behandler. Da gjør du det så mye lettere for deg selv. Kan være at denne personen er helt annerledes enn din forrige behandler. Det handler mye om kjemi også, kanskje er dette en som du føler forstår deg fullt og helt.

Min erfaring er at mange av dem som sier de ikke får god nok hjelp, ikke så lett lar seg hjelpe. De er negativ til behandlingen/behandleren, og noen glemmer også at det er ett stort stykke jobb å bli frisk. Det krevet mye egeninnsats. Uansett hvor dyktig behandler er, kan de ikke gjøre en person frisk om den ikke vil det selv. Noen er også veldig kravstore og tror de kan legge opp behandlingen slik de vil, eller få det akkurat slik de vil. Men det er dessverre ikke slik det fungerer. Man må samarbeide for å komme frem til en behandling som kan gi fremskritt og på sikt føre til en bedre hverdag.

Jeg ønsker deg lykke til! Gå til timen med positiv innstilling til personen, selv om det er skremmende, så er jeg sikker på at du kan få den hjelpen du ønsker, å få ett bedre liv på sikt. Husk at det kan ta tid å bli frisk, og at det er viktig å ta ett trappetrinn av gangen. Ros deg selv for små fremskritt, for de er så utrolig viktige.

Skrevet

Takk for alle fine ord jeg har fått, det har hjulpet litt.

Jeg skal gå til timen med positiv innstilling, skal gi så mye av meg selv, vil så gjerne bli frisk og normal.

Gjøre det som må gjøres, jeg er forberedt at det blir en hard kamp, men det blir verdt det til slutt.

Bare jeg får den hjelpen jeg trenger.

Skrevet

Jeg var også en rettighetspasient og DPS måtte innkalle meg innen en dato (5 mnd senere) skrev de i brevet jeg fikk. Men de brøt den fristen så jeg ringte til DPS dagen etterpå og de sa at jeg ennå måtte vente 2-3 mnd til. Jeg ringte så til Helfo og klagde muntlig, og Helfo ringte meg opp igjen dagen etterpå der igjen, med en time uka etterpå hos en privat behandler. Der betalte jeg vanlig DPS-pris og DPS måtte betale mellomlegget fordi de brøt jo fristen sin.

Selv om det var fælt å vente i 5 mnd på å starte utredningen min så syns jeg at det var flott å være hos den private behandleren, da jeg fikk 1-2 timer i uken og en diagnose etter bare en mnd. Hos DPS hadde jeg fått kanskje 1-2 timer i mnd, i følge bekjente som går der, og en diagnose etter flere mnd.

Så klag hvis de bryter fristen din!! Det med overlege vet jeg ikke noe om. Selv begynte jeg utredningen hos en psykolog, og en psykiater overtok (pga medisinering) og jeg fortsatte å gå til henne i nesten 1 år etter jeg hadde fått diagnosen. Jeg følte INGEN press til å ta medisin.

Av egen erfaring så foretrekker jeg psykiater fordi de har bena mer plantet på jorda syns jeg (sikkert ikke alle), psykologer er så høytsvevende og henger seg opp i ting som jeg ikke syns er relevant (heller ikke flere år senere når jeg har tenkt mye på det). Og psykologer er veldig opptatte av fortiden, klart fortiden er viktig men man kan ikke endre fortiden, fremtiden kan man endre. Men psykiater klarer å se fremover og fokuserer mest på fremtiden, og det er det jeg har trengt. Selv om jeg også trengte terapi pga en vanskelig barndom. Husk at dette er min erfaring! Vi opplever jo ting forskjellig :)

Det var tungt med terapi ja, men helt klart verd det! :)

Lykke til!! :hug:

Anonym poster: 6e0deb725f7350bae5e074b9ab87d49d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...