Gå til innhold

Sosionom eller barneskolelærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig en sosionoms jobb på ulike steder?

Synes det virker interessant å kunne jobbe på alt ifra skole, innen rusomsorg, innen psykiatri, på asylmottak, til i fengsel osv..

Men hvilke oppgaver har sosionomen på de ulike stedene?

Sitter de oftest på kontor og tar imot folk? Hjelper folk med diverse regler, rettigheter hos nav osv?

Jeg vil være blant folk, i hverdagen deres på skole eller institusjon. Ikke bare sitte på et kontor..

Ser for meg at det er miljøarbeider jeg vil være (og da må man jo være utdannet sosionom, barnevernsped, vernepleier e.l.)

Kan noen skrive om hva en miljøarbeider gjør også?

Gjør en sosionom mye av det samme som en barnevernspedagog, bare at fokuset også er på voksne?

Jeg vet liksom ikke helt om jeg ville passe som miljøarbeider/sosionom for jeg har ikke prøvd meg i en sånn jobb.

Læreryrket virker også interessant. Men skremmes litt av det store ansvaret de har! Det har jo sosionomer også, og med utdannelse blir man rustet til det.. Så det hadde jeg vel taklet.

Hva går en lærers jobb ut på? Det er jo mye mer enn å undervise i fag.

Og hvordan er utdannelsen til disse yrkene? Hvordan er skoledagene lagt opp, mye praksis, gruppearbeid?

Til nå har jeg jobbet som servitør og frokostvertinne på hotell, vært assistent på barneskole og eldrehjem, samt personlig assistent for funksjonshemmede.

Anonym poster: 3c649979fd7ddcf42a11a4acfc613724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er akkurat ferdig med første semester av sosionomutdanningen, og er bare utrolig fornøyd!

Ferdig utdannet er det mye å velge i. Dagene består mye av samtale med en klient og papirarbeid etterpå (ofte). Jobbe for å bedre et menneskes liv som er i en vanskelig situasjon.

Skoledagene er veldig behagelig (i hvert fall så langt). Vi har korte dager, som regel forelesning 2-3 timer 4-5 dager i uka. Mye gruppearbeid, og noe individuelt. Mye av innholdet er både interessant og lett å tenke seg til selv også.

I begynnelsen av januar er det en stor utdanningsmesse i Lillestrøm, dra dit så får du gode svar på alle spørsmålene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene består mye av samtale med en klient og papirarbeid etterpå (ofte).

Det høres ikke ut som noe for meg.

Ser for meg å være blant folk f.eks. på asylmottak eller psykiatrisk klinikk. Finne på aktiviteter med dem, snakke med dem, være tilstede, være nattevakt osv. Ikke bare samtale på et kontor, mye papirarbeid og masse tlf. til f.eks nav og andre etater.

Bor desverre langt fra Lillestrøm.

Hvem bør jeg ta kontakt med? En lærer ved en skole jeg kanskje vil gå på? Tilfeldige sosionomer på ulike arb.plasser?

Er det et sted man kan ta kontakt for rådgiving mer generelt? Jeg har jo så lite greie på hva forskjellige yrker går ut på...

Anonym poster: 3c649979fd7ddcf42a11a4acfc613724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionomer har ofte en veldig forskjellig arbeidsdag ut i fra hvor man jobber. En samtale trenger ikke foregå på kontor, men om man jober med mennesker skal ofte en rapport o.l skrives etterpå.

Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet mange. Send mailer til folk som jobber med dette eller underviser i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kontakte flere ja:) Kommer nok til å søke på flere linjer når den tid kommer.

Håper uansett at flere svarer her også!

Anonym poster: 3c649979fd7ddcf42a11a4acfc613724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mye kontorarbeid eller ikke avhenger veldig på hvor du jobber. På NAV har man selvsagt mye kontorarbeid. Jobber du på en skole, blir det mye mindre av det. Etter sosionomutdanningen har du mange muligheter. Jeg er ferdig utdannet sosionom i sommer. Dette semesteret har vært tøft iforhold til de andre. Når det gjelder praksis så kan det hende det varierer. Men jeg synes ivertfall praksisperioden var noe herk. Og den var laaaang. Vi hadde praksis fra januar til midten av juni, og det er lenge når du ikke trives, ikke føler du lære noe, ikke tjener penger osv. Men mange andre hadde det veldig kjekt på praksis plassen og synes det var topp.. DHoss oss var det bare lagt opp til en praksisperiode på et helt semester iløpet av en bachelor.

Anonym poster: c5dcd5c7380c907c8d49e5af37edc85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På NAV har man selvsagt mye kontorarbeid. Jobber du på en skole, blir det mye mindre av det. Etter sosionomutdanningen har du mange muligheter.

Men jeg synes ivertfall praksisperioden var noe herk. Og den var laaaang. Vi hadde praksis fra januar til midten av juni, og det er lenge når du ikke trives, ikke føler du lære noe, ikke tjener penger osv.

Hva er oppgavene til en sosionom på skole da?

Hvor hadde du praksis? Hvor har du lyst til å jobbe og hvilke oppgaver vil du ha?

Anonym poster: a2b0a4e3d41d59ed58b4d1103cc177ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mye kontorarbeid eller ikke avhenger veldig på hvor du jobber. På NAV har man selvsagt mye kontorarbeid. Jobber du på en skole, blir det mye mindre av det. Etter sosionomutdanningen har du mange muligheter. Jeg er ferdig utdannet sosionom i sommer. Dette semesteret har vært tøft iforhold til de andre. Når det gjelder praksis så kan det hende det varierer. Men jeg synes ivertfall praksisperioden var noe herk. Og den var laaaang. Vi hadde praksis fra januar til midten av juni, og det er lenge når du ikke trives, ikke føler du lære noe, ikke tjener penger osv. Men mange andre hadde det veldig kjekt på praksis plassen og synes det var topp.. DHoss oss var det bare lagt opp til en praksisperiode på et helt semester iløpet av en bachelor.

Anonym poster: c5dcd5c7380c907c8d49e5af37edc85f

Tror kanskje vi går på samme skole, ingen andre jeg har hørt om har like lang praksis iallefall.. :)

Jeg er også ferdig til sommeren.

Jobber i en EMA-bolig som miljøterapeut, gjør alt fra leksehjelp, middagslaging med ungdommene, samtaler om alt og ingenting, kontakt med skole, øvelseskjøring, alt en forelder ville gjort :)

jeg hadde en veldig givende praksistid på akuttpsykiatrisk avdeling, veldig lærerikt og Så mye tverrfaglig arbeid :)

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen fler som har lyst til å fortelle litt om lærer og sosionom yrke og jobbe. Har så lyst til å jobbe med en av delene, men klarer ikke bestemme meg for hva.....

Anonym poster: 956225873a435e8ea21b97ff084401fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tar opp denne tråden. Bare noen få dager igjen til søknadsfrist. Noen som har tanker om dette ? :)

Anonymous poster hash: 83f3b...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...