Gå til innhold

Kreta i beg. av august - angrer sånn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt kretatur litt utenfor Chania for hele familien (voksne og unger i begynnelsen av tenårene). Turen er i begynnelsen av august. Og nå angrer jeg forferdelig. Antar det kommer til å bli alt for varmt for oss som ikke er vant til over 25 grader.

Kjøpte lavprisbilletter som ikke kan avbestilles. Kommer til å bli ko-ko om vi må sitte i leiligheten i 14 dager. Har bil alle dagene men det blir kanskje for varmt å dra på dagsturer.

Kommer vi til å overleve og hva skal vi gjøre om det blir for varmt? Hva tror dere?

Noen som har noen trøstens ord til en angrende ferieplanlegger?

Anonym poster: a4c0c0103d32ecbad3757f713e4c391f

Skrevet

Tro meg, Chania er ikke varmt. Jeg var der i august i år og jeg holdt ikke på å dø iallefall.

Syden er forresten en dårlig idè uansett om dere ikke tåler mer enn 25 grader, for det blir over 25 grader i sola OVER ALT i syden land.

Anonym poster: 8a658defa0b0724f112e64e3d41f47cd

• Liker 3
Skrevet

Tro meg, Chania er ikke varmt. Jeg var der i august i år og jeg holdt ikke på å dø iallefall.

Syden er forresten en dårlig idè uansett om dere ikke tåler mer enn 25 grader, for det blir over 25 grader i sola OVER ALT i syden land.

Anonym poster: 8a658defa0b0724f112e64e3d41f47cd

Vi tåler vel mer enn 25 grader, men er ikke vant til 30-35-40. Er redd vi kommer til å få sjokk. Ungene har aldri vært i "syden" i juli/august. Bare på kanariøyene i februar og på Kreta i begynnelsen av juni.

Skrevet

OMG! Ta deg sammen...

Anonym poster: cb91b9fc802ad81c1db3e9e415d19f12

• Liker 12
Skrevet

Ja det er VARMT. Selv mange av de lokale tar ferie i denne perioden. Jeg var der i begynnelsen av juli på min første såkalte "sydenferie" for noen år siden. Ha høy! solfaktor kjøpt hjemmefra.

Jeg har også vært på tenerife (nabo til grand canaria) i mars og det var noe helt annet.

Pass på slik at dere har aircondition på rommet.

Skrevet

Haha, at det går an å bestille tur til HELLAS i AUGUST om man ikke trives i varmen. Du har deg selv å takke, dessverre...

Anonym poster: 33efb2015c28e1129379b4a26195c2f7

• Liker 5
Skrevet

Aircondition på rommet, avkjølig i hav og basseng.

Barn tilpasser seg fort i slike situasjoner.

Skrevet

Aircondition på rommet, avkjølig i hav og basseng.

Barn tilpasser seg fort i slike situasjoner.

Pluss båtturer. Det er deilig. :)

Anonym poster: adf6d61a543a37084ee89e1a768f698c

• Liker 1
Skrevet

Vestkanten av Kreta har aldri blitt ubehagelig varmt når jeg har vært der. Og jeg har vært der i perioder da lokalbefolkningen okket seg over hetebølge (35 grader).

Om varmen plager dere:

-stå opp litt tidligere. Stranden er sval før 11 og etter 3-4, men glovarm rundt 12-13, så da kan dere spise lunsj i skyggen. ;)

-Unngå byer midt på dagen. Tidlig (før 11) eller etter 17.

-Unngå masseutflukter. Alltid kovnende hett.

-Siesta midt på dagen. Dere slipper varmen og unngår å bli solbrent. :)

Anonym poster: a5367eb6974282b01fd1043ddcfd81d7

• Liker 3
Skrevet

OMG! Ta deg sammen...

Anonym poster: cb91b9fc802ad81c1db3e9e415d19f12

Mener dere at jeg er hysterisk, syter og overdriver? Håper det er det dere mener. :)

Ellers suger jeg til meg alt dere skriver om at dette blir en knallferie.

Gjest hedgepig
Skrevet

Det blir en knallferie!

Etter en formiddag på stranden, er det godt å slappe av med en god lunsj

og gjerne en liten dupp før man møter solen igjen.

Skrevet

Jaa, kreta er fantastisk selvom det er varmt! Kjøl dere ned i havet og bassenget og drikk masse vann! Så kommer det til å bli kjempebra :laugh:

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi reiste dit i begynnelsen av august i år, og var i to uker. Temperaturene var på 34-39 grader. Vi er IKKE vant til varme, hadde med oss to barn på 9 år, og det gikk helt fint. Aircondition på rommet og basseng eller stranden på dagen.

Jeg synes det var deilig å vite at det var varmt hver dag, i forhold til før da vi var der i begynnelsen av mai eller om vinteren på Gran Canaria. Jeg lå endel under parasoll, så leide vi bil med aircondition osv. Det eneste vi ikke orket var å dra på bytur inn til Chania med ungene ;)

Anonym poster: a405c0b22d68388a55904a39ce1a8194

Skrevet

PS: jeg angret også på at vi hadde bestilt i august, men vi koste oss mye og ungene vil gjerne tilbake :)

Anonym poster: a405c0b22d68388a55904a39ce1a8194

Skrevet

Det er varmt på Kreta i august, men selvsagt får dere ikke sjokk. Drikk mye vann, spis litt salt og lei en parasoll på stranden. Bruk høy solfaktor og ta på barna en hvit t-skjorte og solhatt. Spis lunsj i skyggen rundt kl 12, når solen steker som verst.

Anonym poster: a8d138b02c8bface91c3c510aa910028

Annonse
Skrevet

Mine råd er å drikke masse kaldt vann, og frappucino/iskaffe :) Bruk solhatt, høy solfaktor, og klær som ikke virker klamme (løse klær i naturlige stoffer, helst lyse). Gå på stranden/besøk byer ol før klokken 12 på dagen, og etter 16-17 tiden. Mellom 12 og 16 kan dere spise lunsj i skyggen, slappe av i en hengekøye under et tre, lese/se film på hotellrommet osv. Siesta med andre ord.

Dere kommer nok til å få det kjekt, og dere får nok ikke sjokk :) De to-tre første dagene er verst, deretter venner kroppen seg til varmen.

Gjest Svampebob1
Skrevet

Jeg har bestilt kretatur litt utenfor Chania for hele familien (voksne og unger i begynnelsen av tenårene). Turen er i begynnelsen av august. Og nå angrer jeg forferdelig. Antar det kommer til å bli alt for varmt for oss som ikke er vant til over 25 grader.

Kjøpte lavprisbilletter som ikke kan avbestilles. Kommer til å bli ko-ko om vi må sitte i leiligheten i 14 dager. Har bil alle dagene men det blir kanskje for varmt å dra på dagsturer.

Kommer vi til å overleve og hva skal vi gjøre om det blir for varmt? Hva tror dere?

Noen som har noen trøstens ord til en angrende ferieplanlegger?

Vet ikke hvordan det er i Kreta, men har vært på 3 av Kanariøyene, Barcelona og Sør-Afrika og til tross for høy temperatur, så føles det ikke slik der som det gjør her i Norge. Tipper det har med luftfuktighet å gjøre, for her til lands er det nesten så jeg kreperer i 30 varmegrader mens i syden kunne jeg sitte midt i sola hele dagen i 32 varmegrader. I Sør-Afrika var det 37 varmegrader på det meste, men det var ikke så tett i lufta, så det gikk fint :-).

Anbefaler hodeplagg. En hatt kommer godt med. Da føles det mindre varmt.

Drikk mye vann. Hvis det er vifte eller aircondition på rommet, så går det nok fint.

Tror nok ikke du kommer til å angre :-).

• 2 uker senere...
Skrevet

Har vært på Kreta flere ganger. En gang midt i Juli. Da ble det for varmt for meg. Spes å sitte i en lukket bil uten aircondition. Men dere har vel leid en litt nyere bil. ;)

Jo, det vil nok være varmt, men på øyer er det alltid litt bris, så det er bedre å reise til en øy. Og dere vil nok klare dere helt fint. Mange som drar til Kreta i sommer månedene.

Vær nøye med høy faktor! SPES om dere skal på båttur.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der i august og fikk veldig lite ut av den ferien. Orket ikke å gjøre noen ting på dagtid, det var som å være inne i en bakerovn. Jeg satt stort sett i skyggen og drakk vann.

Anonym poster: d6b925e96802f26baed0b020c3607cf9

Skrevet

Drikk masse vann/saft/juice(utblandet med vann) osv så ikke dere blir uttørka. Spis litt salt mat (chips/salt kjeks osv) for å holde på vann. Bad. Finn en parasoll/et tre å ligge i skyggen av. Bruk høy solfaktor, og smør dere ofte. Spesielt etter å ha ligget å gnidd seg på solseng (med håndkle på) og etter du har tørket deg med håndkle og sånn. Ta en liten siesta på rommet, med AC midt på dagen om det blir for varmt. Ikke ha AC'en på noe særlig under 20 grader (eller er det ca 5grader kaldere enn ute) pga da blir du lett sjuk. Spis god mat. NYT.

Kreta/Chania er fantastisk. Har vært der 4-5ganger (4 ganger i Platanias utenfor Chania-typisk turistby, Chania er veldig koselig). Bruk dagene på stranda-der blåser det litt, eller ved bassenget. Det er også et slikt badeland på øya som kanskje kan være gøy? På ettermiddagene/kvelden kan man dra på sightseeing inn til Chania osv. Da er det litt kaldere ute og man orker mer. Har aldri hatt noe problem med varme der, bare pass på å få i dere nok væske, og litt mat. Det er flere superfine strender om man kjører litt den ene eller den andre veien.

Og hvis du fortsatt er usikker kan jeg gjerne overta billetten ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...