Gå til innhold

USA - lurt å huske på?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå bestilt flybilletter til USA, og jeg lurte på om det er noe jeg må huske på å gjøre før jeg reiser? Jeg mener at jeg har lest om et eller annet skjema som må fylles ut og sendes inn etter eller annet sted, kan det stemme? Jeg lurte også på hvordan det er når jeg ankommer USA :)

Anonym poster: c262d05ddcfce2804c1e97e7ced59aa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk ambassaden i oslo sine hjemmesider. De har veldig god info.

Endret av Singha
Skrevet

ESTAvisum må bestilles. Dette kan googles og bestilles direkte på nett. Det står da i databasen at du har det. Når du ankommer sikkerhetskontroll stiller du deg i en europakø, eller liknende. Altså, folk med europeiske pass. De stedene jeg har vært har de tatt fingeravtrykk og bilde, men vet ikke om de gjør det alle steder. Det er ikke noe stress. Defortellerhva du skal gjøre. Så sier de hade, man sender inn bagasjen til sjekk. Lett som en plett :)

Skrevet

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Der har du ESTA. Det blir godkjent mer eller mindre på sekundet.

På flyet før du lander får du ett deklerasjonsskjema. Hvor du skriver ned om du har med deg mat, jord, syre/kjemiske/ulovlige stoffer. Har du mat eller alkohol av en eller annen form, så husk å deklarer det, uansett hvor lite det er. Bot er det siste man vil ha.

Når du kommer til USA så går til du køen som er merket for folk som ikke har greencard eller amerikansk pass.

Så står du der i ca en time =p

Så kommer du til skranken hvor de spør hva du skal, hvor lenge du skal være, så tar de bildet av deg og fingeravtrykk, så loses du videre til å hente bagasje, så går du gjennom bagasje kontroll.

Noen ganger sjekkes det, noen ganger ikke.

Så triller du deg videre ut av flyplassen og gjør det det var enn du skulle gjøre i USA =)

Easy peasy.

Skrevet

Husk også å ha med adressen på det stedet du skal bo første natta. Det skal fylles ut på skjemaet du skal fylle ut på flyet (lurt å ta med egen penn forresten, mye som skal fylles ut).

Ellers er det bare å svare på spørsmålene, du får de både før du sjekker inn og når du lander, gjøre som du får beskjed om og følg hva andre gjør. Og gled deg :)

Skrevet

Ofte spør de også på flyplassen i Norge hvor du skal bo og kontaktnummeret til det stedet! Vi måtte dra hjem for å hente adresse.....

Skrevet

Et annet tips som ikke gjelder selve reisen; Når jeg var i USA tidligere i år brukte de magnetstripa på bankkortet, ikke chippen. Det jeg fort merket var at den var avmagnetisert, trenger vel ikke si at det var veldig irriterende!! Merker jo ikke det når man er i Norge og bruker chip :)

Skrevet

Takk for hjelpen! Jeg ha ett spørsmål til: Etter at jeg lander på Newark skal jeg ta et nytt fly videre, må jeg da hente bagasje og sjekke den inn på nytt eller kan jeg gå rett til det neste flyet? Jeg er helt ny på dette med å reise, derfor jeg spør :P

Skrevet

Vi fløy over med den gang continental airlines fra oslo til orlando via Newark. Den gangen sjekket vi inn bagasjen hele veien i oslo og når vi kom til Newark så hentet vi bagasjen og så ble den bare loset videre på et bånd til orlando. Da hadde vi samme terminal hele veien.

Om du flyr over med SAS som er medlem av Star allianse og du skal videre med et fly innen samme alliansen så regner jeg med at du også kan gjøre dette. Nå er det slik at sas kommer inn på terminal 2 og de fleste innenriks videre i Usa går fra terminal 3. eller om det heter b og c. Husker ikke det helt. Da må du i alle fall bytte terminal. Vi tro at du bare kan plukke opp bagasjen for så å sende den direkte videre på et transportbånd i dette tilfelle også,men har ikke prøvd den varianten så her er jeg ikke helt sikker.

Nå vet jeg jo ikke hvilket flyselskap du skal reise med og ikke hvor du skal videre så helt nøyaktig informasjon er det ikke lett å gi. Men det pleier å gå greit. Det er nok av folk å spørre underveis.

Skrevet

vi fløy med sas til chicago og videre derfra til st.louis i påsken i fjor :) koffertene ble sendt videre direkte fra chicago til st.louis, vi trengte ikke gjøre noe. chicago hadde klart å rote bort koffertene våre og sendt de til new york i stedenfor.... vi fikk bagasjen vår dagen etter ankomst :) de er veldig hjelpsomme på flyplassene over der, bare for å ha det klart :)

Skrevet

Takk for hjelpen! Jeg ha ett spørsmål til: Etter at jeg lander på Newark skal jeg ta et nytt fly videre, må jeg da hente bagasje og sjekke den inn på nytt eller kan jeg gå rett til det neste flyet? Jeg er helt ny på dette med å reise, derfor jeg spør :P

Hvis du spør på flyplassen her i Norge når du får billetter og sånt, så får du beskjed om det. :)

Skrevet

Du må hente bagasjen i Newark, gå gjennom tollen, så er det bagasjedropp rett utenfor som tar i mot og sender bagasjen videre til der du skal

Skrevet

Ofte spør de også på flyplassen i Norge hvor du skal bo og kontaktnummeret til det stedet! Vi måtte dra hjem for å hente adresse.....

Adresse for første natt må oppgis før du reiser. Kan enten registreres på nett (når du bestiller billetten eller via en link du får av flyselskapet), ellers må den registreres ved innsjekk.

Husk også å skaffe deg et kredittkort og ikke bruk Visa kortet som er direkte knyttet til bankkontoen. Det er mye "skimming (kopiering av kort)" i USA og da er det bedre at det skjer med et kort som de ikke kan tømme hele kontoen med.

Skrevet

Hvis dere ikke visste adressen så var det jo greit dere oppdaget dette før dere kom til USA...

Anonym poster: e2120c3359db24ee805580b1cc5d1037

Skrevet

Jeg har landet i USA uten å ha adresse første natt. Vi skulle på road trip, og hadde ikke planlagt noen overnattingssteder. Vi forklarte bare ruten vi hadde tenkt å kjøre- Gikk helt fint det. (Men så var vi en barnefamilie og det var pre 9/11),

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Greit og også huske på å låse kofferter med TSA-låser, slik at flyplassfolkene kan åpne kofferten din i søk etter ulovelige greier. Ellers ødelegger de kofferten; bare skjærer den opp eller liknende for å gjøre jobben :)

Skrevet

Hvis dere ikke visste adressen så var det jo greit dere oppdaget dette før dere kom til USA...

Anonym poster: e2120c3359db24ee805580b1cc5d1037

Ikkje alle som bor på hotell når de har familie som kommer og henter, vet du :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du spør på flyplassen her i Norge når du får billetter og sånt, så får du beskjed om det. :)

Hvis du har gjennomgående billett så slipper du å sjekke inn baggasje på nytt. I norge kan du bare spørre om den er sjekket inn helt til der du skal:)

Skrevet

Hvis du har gjennomgående billett så slipper du å sjekke inn baggasje på nytt. I norge kan du bare spørre om den er sjekket inn helt til der du skal:)

Det jeg sa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...