Gå til innhold

Edinburgh i Januar!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt tur til edinburgh :D Skal reise i januar, og trenger noen tips til hva vi må få med oss :-)

Vet januar er lavsesong, men regner med det kan blir en koselig tur med min 22 år gamle samboer.

Kom gjerne med tips til alt fra hoteller, spisesteder og aktiviteter :)

Anonym poster: 49912c49101e20cd7953ad41978beb0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Clarindas er koselig for en kopp te en ettermiddag!

Og så elsker jeg å bo på Ben Cruachan, det er sentralt nok for min del. Dvs, ikke midt i alt ståket, men i kort gangavstand så man slipper å styre så mye med transport. "Hovedvei" for busser et kvartal unna er det også. Frokosten er nydelig, de som eier det er et nusselig eldre ektepar som pusler rundt og gjør alt de kan for at oppholdet skal bli perfekt.

• 2 uker senere...
Skrevet

O heldige sjeler! Edinburgh er en fantastisk by :)

Kommer helt an på hvilke aktiviteter dere liker. Men ramser opp noe av det jeg har fått med meg:

Camera Obscura ved slottet (world of illusions. hus med diverse synsbedrag og festligheter. vanvittig stiligt),

Our dynamic earth http://www.dynamicearth.co.uk/ (også vanvittig stiligt),

For de som liker nifse historier kan en gå under jorden i Mary Kings Close http://www.realmarykingsclose.com/

Om det er ok vær kan dere ta en gåtur opp på Arturs seat

Slottet http://www.edinburghcastle.gov.uk/

Edinburgh Dungeon for den modige http://www.the-dungeons.co.uk/edinburgh/en/index.htm (jeg er ikke modig... skjelver fremdeles :sjokkert: )

Gå opp i høyden i Scott monument (det høye gotiske tårnet ved princess street)

Dyrehagen like utenfor byen http://www.edinburghzoo.org.uk/

Ellers har Edinburgh et utvalg museer hvor de fleste er gratis. Feks leketøysmuseum i royal mile :)

Skrevet

Siterer meg sjæl fra en annen tråd, da var det ei som planla å reise alene jeg svarte, men det kan kanskje være nyttig for dere også :)

Jeg bor i Glasgow, og er ofte i E'burgh, så jeg kan gi noen tips :)

Edinburgh er, som du har hørt, liten og oversiktlig, og det er veldig lett å komme seg rundt til fots så lenge du husker gode sko. Eneste du bør være oppmerksom på dersom du tenker deg hit i høst er været - det kommer til å regne, og det kommer til å regne MYE. Regnjakke og støvler er virkelig ikke dumt :)

Kriminaliteten er veldig lav generelt, bare vær oppmerksom på lommetyver i folkemengder som overalt ellers, og ikke kast deg inn i barslagsmål seint på kvelden. Vær forberedt på at skotter er langt mer sosialt anlagte enn nordmenn (og engelskmenn, for den del), så ikke bli redd om folk smiler og snakker til deg. Ikke alltid like greit å skjønne hva de sier, men de vil deg sjelden noe vondt :) Dette betyr også at det er lett å bli kjent med folk, som kan være stas når man reiser alene.

Det er like viktig å huske å være høflig her som i England, man sier alltid please når man ber om ting, og takker når man får det. Man skal også si takk til bussjåføren når man går av bussen. Dersom du ønsker å ta bilde av de kiltkledde sekkepipespillerne på gata er dette som oftest helt greit, men da bør du legge igjen en liten slant i instrumentkassa - uansett hvor mye ørene dine blør.

Anbefaler slottet, Mary King's Close, Scotch Whisky Experience (dersom du ikke er avholds), High Kirk of St. Giles, Royal Mile (alt jeg har nevnt så langt ligger langs Royal Mile, men det er mye annet å se her også) og hvis du har nervene på plass er spøkelsestur veldig gøy :) Liker du Harry Potter vil jeg anbefale et besøk på The Elephant House, JK Rowling tilbragte mye tid her da hun skrev de første bøkene, og det er kjent som det offisielle "fødestedet" til HP. God kaffe har de også. Grassmarket er et av mine favorittområder, utrolig koselig der :) Byen i seg selv er egentlig veldig postkort, så det er fint å bare rusle rundt i gatene og titte uten så mye mål og mening.

Dersom det er av interesse, er dyreparken også verdt en titt, og kongepingvinen Nils Olav setter alltid pris på norskspråklig besøk ;)

Hvis du liker teater anbefaler jeg å sjekke Traverse og Edinburgh Lyceum, som ofte har mye bra på programmet.

Får du veldig god tid pleier jeg å anbefale en snarttur over til Glasgow, toget tar ca 45 minutter og går hele dagen. Tur/retur koster ca £12, og det går tog flere ganger i timen fra Waverley/Haymarket til Glasgow Queen Street/Central Station. I Glasgow er det stort sett shopping og uteliv det går i, men Science Centre, Glasgow Cathedral/Necropolis, Botanical Gardens, Glasgow University, Kelvingrove Galleries/Kelvingrove Park og Mackintosh House er fine severdigheter. West End er utrolig trivelig, med massevis av små kaféer, bruktbutikker, puber og restauranter - det er stort sett der jeg henger selv når jeg skal ut med venner. Det er massevis av underholdning i G-town på ettermiddag/kveldstid: teater, dans, konserter, stand-up, ceilidh, poesi, etc, etc.

Si fra om det er noe du vil jeg skal sjekke for deg, eller om det er noe praktisk informasjon du trenger :) Akkurat hoteller har jeg lite peil på, siden jeg stort sett tar toget hjem om kvelden, men den ene gangen jeg var i E'burgh på ferie bodde jeg på Holiday Inn Express Waterfront, og det var både rimelig og ålreit. Anbefaler tripadvisor og finn.no for hotellsøk sånn generelt.

Welcome tae Scotland, aye :)

Kan føye til et par ting:

- Vær forberedt på regn også i januar, og at det kan også komme snø. Vi har hatt en behagelig mild vinter så langt, kom 73 snøflak en natt i begynnelsen av desember, og det har ikke vært mye nattefrost, så foreløpig ser det jo lovende ut for oss som kan styre vår begeistring for hvit nedbør ;) (Det har riktignok snødd en god del nordpå, i Aberdeen kom den første snøen allerede til Halloween.)

- Jeg kan anbefale The Place Hotel (York Place 36). Sentralt, fint og ikke grisedyrt.

- Om dere ikke er vegetarianere anbefaler jeg å smake haggis - det smaker bedre enn det høres ut ;)

- Glemte å nevne det sist, men mange synes det er stas å besøke Greyfriars Kirkyard, som visstnok er voldsomt hjemsøkt på ekte, det har hendt utrolig mye ekkelt der, og en del av kirkegården måtte etterhvert stenges for besøkende. På samme sted finner dere også grava til Greyfriars Bobby, den vesle terrieren som voktet sin eiers grav i 14 år. Det står også en statue av ham på George IV Bridge.

God tur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...