Gå til innhold

Betale for engangsbillett med mobilen?


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette her? Det første jeg tenker på er at det må bli utrolig enkelt å snike. Det er jo bare å sitte klar med mobilen, og med en gang det blir billettkontroll, så trykker man på betal.

Er det sånn, eller vil det bli litt mer komplisert? Jeg har kun sett reklameplakat på t-banen. Selv har jeg månedskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For AtB i Trondheim ser de vel på tidspunktene, tror jeg. Eller noe i den turen? Sånn at det ikke ville fungere. For om du da sitter langt bak i bussen, for eksempel, og så har en billett som er bare et par minutter gammel, så hadde de sett deg da du gikk på (for her må du i hvert fall vise mobilletten til sjåføren når du går på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billetten er først gyldig 2 minutter etter at du har kjøpt den.

Dersom man sitter på t-banen, trikken, bussen, e.l. med appen klar og trykker "Kjøp" så snart man ser en kontrollør vil man trolig ende opp med bot. Kontrollørene kommer som oftest på 4-5 i slengen og det skal mye til at det tar 2 minutter før man må vise billetten sin. Dersom den da teller ned med 30 sekunder igjen får man et forklaringsproblem.

Sjekk videoen her: http://www.youtube.com/watch?v=WDxI79uFAyg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Veldig kjekk app. Jeg bor minst tre holdeplasser til nærmeste utsalgssted for Ruter, så har jeg glemt å fornye månedskortet før det går ut, må jeg gå langt (for det nytter ikke å kjøpe billett på bussen). Da kan jeg heller spandere på meg en busstur på enkeltbilett. Så jeg er glad for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billetten er først gyldig 2 minutter etter at du har kjøpt den.

Dersom man sitter på t-banen, trikken, bussen, e.l. med appen klar og trykker "Kjøp" så snart man ser en kontrollør vil man trolig ende opp med bot. Kontrollørene kommer som oftest på 4-5 i slengen og det skal mye til at det tar 2 minutter før man må vise billetten sin. Dersom den da teller ned med 30 sekunder igjen får man et forklaringsproblem.

Ja, men mange ganger løper man jo kjapt på, spontant. Mange ganger har jeg ikke tenkt på å ta trikken/t-banen. Også når jeg ser den, så bråbestemmer jeg meg. (dette er også rent hypotetisk).

Vil det ikke være naturlig å betale via telefon da, når man uansett ikke rakk og putte på småmynt på automaten. Hvis kontrollørene kommer da på samme stopp, eller at de er på trikken/banen når du kommer på.. så blir det jo ord mot ord.. Har vel sine fordeler og ulemper dette systemet her kanskje(?)

Endret av spørsmålstegnet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også over problemstillingen, som ble spesielt tydelig i innlegg 5. Det må da være i orden å kjøpe billett når man går ombord? Jeg lurer på om ikke kontrollørene skal vente i to minutter etter at de har kommet ombord, før de starter razziaen.

Selv bruker jeg mest reisekort som jeg aktiverer hver gang jeg går ombord, og jeg har nå registrert det slik at det blir fylt på med penger hver gang saldoen går under 50 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med håndtering av 2 minuttersfristen finner vi nok ut av etterhvert.

Men meldingen fra Ruter er klar; "Billetten må kjøpes før du går om bord på transportmiddelet eller går inn i en kontrollsone på T-banen".

Regelen vil nok håndheves strengt, ellers blir det fristende å vente med kjøp av billett til man eventuelt ser kontollører. Hverken Ruter eller vi betalende passasjerer er tjent med at flere sniker og dermed underbygger ordningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...