Gå til innhold

Pus angriper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som vinteren er her, er ikke pus mye ute. Om hun er det står hun bare under bordet rett utenfor og kommer inn etter 10 minutter. Men siden hun ikke får vært ute, kan hun plutselig angripe og hoppe på meg, hun biter og klorer og blir jo helt vill i øynene. Selv om jeg sier høyt nei og lager sånn PSH lyd, hopper hun bare etter meg like vel. Dette skjer ikke på sommeren, men regner med at hun ikke får jaktet på vinteren og lar dette gå ut over meg.

Er det noen som noen tips som kan få henne til å roe seg ned når dette skjer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta henne i nakkesjinnet å hold henne fast(ikke hardt),og angripe er ikke lov:)

Skrevet

haha! du har samme katt som meg!

Jeg må ha tusen leker rundt omkring som hun kan angripe..

Anonym poster: ea81d7c57011dd0091ccd71d965d79a4

Skrevet

Takk!

Jeg prøver å finne en leke der og da og kaster den mot hun, slik at hun angriper den i stedet, men hun bare begynner å komme mot meg igjen, og bryr seg ikke om leken.

Skrevet

Hvor gammel er hun?

Er det noe som skjer før hun angriper? lyder, brå bevegelser el.lign?

Vi har noe av det samme problemet med vår pus, men det er fordi han er nervøs. Han biter ikke slik at vi får vondt og bruker ikke klørne, men gir beskjed. Av og til tar instinktet litt overhånd og vi tar han kjapt ut av rommet og lukker døren. Jeg vil ikke anbefale å ta katten i nakkeskinnet!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvor gammel er hun? Hun blir 4 år i april neste år :)

Er det noe som skjer før hun angriper? lyder, brå bevegelser el.lign? Istad lekte hun med juletreet og det får hun ikke lov til, når jeg tok henne vekk, begynte hun å angripe meg istedet.

- Hender også at når jeg skal legge meg, står hun klar bak døra og hopper på føttene mine og klorer og biter.

Endret av Heidiv
Skrevet (endret)

Det høres ut som om det er jaktinstinktet hun ikke klarer å kontrollere. Jeg ville anbefale deg å leke masse med henne, aldri med hendene, men med katteleker slik at hun blir stimulert. Jeg synes det er veldig effektivt å ta vår pus ut av rommet, han blir litt snurt, men maler og vræler seg straks jeg åpner den igjen etter ett halvt min maks. Vi brukte også spruteflaske når han var mindre, da fikk han seg en dæsj hver gang han brukte oss som "leke". Det var også effektivt.

Vår katt er nervøs som følge av en litt røff start på livet og et fortsatt røft kattemiljø i nabolaget. Han blir plaget og jaget av de eldre kattene og har skjønt at det å bite kan fjerne uønsket stimuli, også her hjemme. Trist, men vi jobber med saken. Vår blir to år i mai, så er fortsatt ganske ung.

Endret av anónimo
Skrevet

Pusen vår er også veldig glad i at vi blir med han ut og leker ;) Det gjør vi inne i mellom. Kanskje det kan hjelpe?

Ja, folk ser litt rart på oss når vi går "på tur med katten", men det er veldig koselig.

Skrevet (endret)

Takk for hjelpen, skal prøve å leke med henne litt mer! :)

Må kanskje ty til vannflasken igjen, brukte den da hun var mindre. Den likte hun ikke :fnise:

Ja, leke med henne ute kan sikkert hjelpe det også, for ta henne ut en tur da jeg merker hun blir rastløs.

Endret av Heidiv
  • Liker 1
Skrevet

Nei.

Det høres ut som du har en understimulert katt. I sommerhalvåret får hun utløp for jaktinstinkter og energi, nå trenger hun at du sysselsetter henne for at hun skal få tilfredsstilt sine naturlige behov som rovdyr i et innemiljø.

Det er ikke greit å bli angrepet, på en annen side har angrepet sin årsak og det blir derfor helt ubrukelig å ty til straff som å holde henne i nakkeskinnet. Dette er ikke en logisk reaksjon for en katt, og hun kommer til å ha like stort behov for å bruke energien sin uansett. Ergo, det løser ingenting.

I stedet ville jeg laget/kjøpt en del flotte leker som kan brukes flittig, i tillegg til et godt, høyt klatrestativ om hun ikke har det fra før av. Bruk masse tid på korte, men hyppige lekeintervaller og se om du opplever forandring i atferd.

Obs: Ved plutselig endring i atferd er det alltid lurt å utelukke sykdom, skade og vondter ved å ta en grundig hjemmesjekk av pus, samt en konsultasjon med veterinær!

Lykke til :)

Anonym poster: 3bd62d387a1fe8648e7cc6e05ec26e99

• Liker 2
Skrevet

Takk for hjelpen, skal ta en lekerunde med henne! :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Min beste katteleke for overaktive småjegere, er en lang ridepisk med snor på enden og en mus (med cat nip) i enden av snora. Så er det bare å sitte i godstolen og la denne pisken sveipe rundt, så katta kan jage musa. Man kan så klart bruke noe annet en ridepisk men i mitt tilfelle var denne så lett tilgjengelig (vanlig å ha ridepisk i hus? Er det ikke??)

Skrevet

Den er bare understimulert. Og da er jeg stor motstander av avstraffelser, uansett metode.

Lek med katten, og få ut energi. Finn også leker som gjør at katten kan aktivisere seg selv. Små ting som flyr over gulvet, fjærpinner og så videre.

Jeg lar faktisk kattene herje med meg på vintertid. Jeg er med på leken og angriper/jakter tilbake, og de får lov å hoppe på ben og armer. Jeg vet mange er i mot dette, men jeg føler det er greit av to grunner. Det første er at de kun gjør det når jeg er med på leken, sier jeg nei og går bestemt unna lusker de furtent tilbake til senga si, eller angriper en leke. Det andre er at de aldri tar hardt i, de bruker ikke klør eller tenner, men hopper på meg på samme måte som de angrip søsken/mor da de var kattunger.

Skrevet

Problemet er at hun ikke hopper på meg forsiktig, det er ut med klør og fram med tennene, det gjør vondt og jeg får store sår, så vil helst ikke være med på "leken". Men skal selvfølgelig leke med henne og kjøpe en katteleke eller to :)

Skrevet

Problemet er at hun ikke hopper på meg forsiktig, det er ut med klør og fram med tennene, det gjør vondt og jeg får store sår, så vil helst ikke være med på "leken". Men skal selvfølgelig leke med henne og kjøpe en katteleke eller to :)

Det var ikke en anbefalt metode, bare en personlig erfaring :) Alle katter er forskjellige. Det beste er at katten lærer seg at den aldri skal angripe mennesker.

Lykke til med nye leker til pus. Utover dette anbefaler jeg silent treatment når den oppfører seg slik. Et høyt nei, og ingen reaksjon. Fortsetter den løfter du den ut, eller inn på et avstengt rom, for en time out.

Skrevet

min pus er helt lik som din om vinteren, ts :) hun er ekstra ille nå som hun ikke kan være ute... er hos moren min på julebesøk (1t og 30 min med fly unna hjemme), så pus får ikke gå ut her. veeeldig rastløs lita frøken for tiden... prøver å aktivisere henne med leker osv, men hun kjeder seg litt fordetom.

Skrevet (endret)

Det høres ut som dårlig utløp for energi. Han vil nok bare leke - og dette er måten han får oppmerksomhet på. Min herremann blir rastløs om vinteren nå som vi er på ferie uten utemuligheter. Hvis han ikke får nok, kommer han for å bite meg i foten, og hvis ikke det hjelper så setter han tennene truende på skinnsofaen til foreldrene mine (uten å bite) og gir et blikk "jeg-biter-om-du-ikke-leker-med-meg-NÅ". Det er viktig å leke masse.

Her går det i: gavebånd som flyr forbi, aluminiumsfolie knyttet i gavebånd og en liten mus knyttet i hyssing. Da får han jaktet og løpt rundt. Gjerne inn og ut av alle rom, opp i senga, høyt og lavt. Ellers leker han alene med en liten kule som han kaster omkring. Og vi løper rundt i leiligheten - jeg løper og han løper etter. Da blir vi begge slitne. Han har dessverre blitt så smart at han sitter og venter på meg på hjørnet... så da må jeg jage han en stund :fnise:

Andre tips: sett et lite bord ved vinduet og åpne opp slik at pus hører lydene utenfor (det er underholdning i flere timer her, hvertfall når jeg har hengt opp fuglekule rett utenfor og han får besøk), lær noen nye triks, gjem godbiter, og gjem leker under teppet :jepp:

Endret av ninuska_
Skrevet

Nei, herregud..

Lek med katten så den ikke har en grunn til å klikke mongo. Slit den ordentlig ut. Det jeg gjør for å avlede katten når han først klikker er å rett og slett løfte han opp og holde han inntil kroppen mens jeg gir masse godord og liksom koser med han. Han blir så forvirret at han ser dumt på meg når jeg setter han ned igjen, og da begynner jeg å leke så han får rast fra seg.

Anonym poster: 15d56bb7d1d9169134de6f5fac9cbb36

• Liker 1
Skrevet

tror dere virkelig det er vondt for katten ,jeg snakker om å holde under magen samtidig:P aldri har katter jeg har gjort det på fått vondt å det er bare hvis de angriper .=)

Skrevet

tror dere virkelig det er vondt for katten ,jeg snakker om å holde under magen samtidig:P aldri har katter jeg har gjort det på fått vondt å det er bare hvis de angriper .=)

Det er ikke snakk om hva som er vondt, det er snakk om hva som er riktig å gjøre. Du straffer henne for å være en katt.

Anonym poster: 15d56bb7d1d9169134de6f5fac9cbb36

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...