AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Jeg har verdens beste stebarn og vi lever relativt lykkelig og rolig i vår dine og fellesbarn verden. Men nå har det plutselig blitt voldsomt julegavestyr fra barnas mammas side. Saken er, vi har ikke så veldig mye penger til gaver. I fjor sparte vi hele året for å kjøpe DS til eldste datter (8 år) Da fikk minsten en mindre gave. I år har vi spart opp til barne nettbrett til minsten (4 år) og eldste vil da få en mindre gave. Jeg mener ikke en dårlig gave, hun ønsker seg hobbyting og vi har kjøpt en stor pakke med mye forskjellig tegneting, perler og diverse hun liker å holde på med. Men nå har moren gått helt i stå. Hun sier vi må gi akkurat samme sum til ungene ellers er det urettferdig. Vi hørte ikke noe i fjor og vi har sagt til henne hva v kjøper og hun hva hun skal kjøpe så ikke vi kjøper dobbelt. Hun gir i år ulltøy og fleecesett til ungene og ikke noe leker eller annet. Er vi helt grusomme her? Føler at vi har gjort det relativt rettferdig og de får likt antall pakker, men verdien er jo forskjellig. Noen som har noen fornuftige tanker rundt dette?? Anonym poster: 8d77ce47e7f8be9cafcf1d2f12e56a08
Løvetanten Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Hun har virkelig ikke noe med hva dere bruker av penger på gaver. Hvis ungene reagerer så er det garantert fordi hun gjør de oppmerksomme på det. Vi har hatt samme greia. Mor sier at vi forskjellsbehandler barna og at de får alt for lite. Hun på sin side spleiser med foreldrene sine og gir de 500 kr hver... Det er ikke 1/5 av hva vi bruker engang... Drit i henne. Skap deres egne tradisjoner og hvis ungene spør så er det bare å fortelle de at alle gjør på den måte de synes er best. Mor gjør som mor vil, dere gjør som dere vil. 6
skruf Skrevet 18. desember 2012 #3 Skrevet 18. desember 2012 Sånn er det jo i familier der det ikke er stebarn og, noen ganger får den ene dyrere gave, og en annen gang er det den andre som får dyrere! Dessuten tror jeg barn har bare bra av å lære at det er hver sin gang om ikke akkurat på samme tidspunkt (så lenge det ikke er himmelvid forskjell da såklart!). Her fikk f.eks størstejenta en dyrere julegave enn lillesøster ifjor, men iår er det lillesøster som får en dyrere gave (pga hva de ønsket seg). Prøv å overhøre hva morgen til barna sier, gavene er fra deg og din mann, og det er dere som legger føringen på det dere kjøper. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #4 Skrevet 18. desember 2012 Tusen takk for svar, da er ikke vi helt dumme i alle fall. Barna har aldri nevnt på dette. Minsten skjønner ikke pengeverdi og tror ikke eldste heller får helt med seg det. Hun vet at hun i fjor fikk en finere gave enn bror, men da pratet vi om at en annen gang var det kanskje motsatt og hun er flink der og skjønte det. Føler det er litt urettferdig at vi skal bli beskyldt for å forskjellsbehandle. Det er for eksempel mor som bare tar med eldste på ferie men det kunne ikke falle oss inn å gjøre. Da gir vi det vi har kjøpt og får bare leve med klagene hennes. Anonym poster: d1de7f0998ecb4a08937d13cf7ec023a
Brunhilde Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 Du spør om noen har noen fornuftige tanker her, ts, men hvorfor? Dere har jo de fornuftige tankene selv, det holder i massevis! God jul til deg og familien. 10
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2012 #6 Skrevet 18. desember 2012 Dårlige gaver alt det som er nevnt. Det beste hadde vært om de to som var foreldre kunne ha dratt sammen og fått i gaver til sine barn og så kunne du gitt en liten ting i tillegg. Som du bestemte. 1
estrella Skrevet 18. desember 2012 #7 Skrevet 18. desember 2012 Dårlige gaver alt det som er nevnt. Det beste hadde vært om de to som var foreldre kunne ha dratt sammen og fått i gaver til sine barn og så kunne du gitt en liten ting i tillegg. Som du bestemte. Det høres ikke nødvendig så mye bedre. Jeg har så og si aldri fått gave fra mamma og pappa etter at de skilte lag (jeg var lita). Og som TS skriver har vi også fått gaver i ulike prisklasser fra mamma+stefar og pappa+stemor. 1 år fikk jeg kanskje noe dyrere enn lillebror, men så fikk han noe dyrere neste år. Alt etter hva vi egentlig ønsket oss og de var villig til å bruke. 1
Muscae Skrevet 18. desember 2012 #8 Skrevet 18. desember 2012 (endret) Til TS: Av mine foreldre fikk jeg i år en mye større gave til bursdagen enn det er tradisjon for å gi hos oss. Men det er fordi jeg ønsker meg noe veldig spesielt, som er en en-gang.i-livet-hendelse. Og det kan godt hende at mine søsken får tilsvarende senere i livet, dersom de skal noe så spesielt, men uansett er de ikke sjalu på meg for det, eller krever å få tilsvarende sum i gave. Man må nesten tilpasse gaver etter ønsker og livssituasjon. Endret 19. desember 2012 av Alice i Eventyrland 6
Gjest pysepusen Skrevet 19. desember 2012 #9 Skrevet 19. desember 2012 Dårlige gaver alt det som er nevnt. Det beste hadde vært om de to som var foreldre kunne ha dratt sammen og fått i gaver til sine barn og så kunne du gitt en liten ting i tillegg. Som du bestemte. Hvorfor det? Mor (og eventuell partner) er en side og far med partner er en annen. Jeg må si det hadde vært skikkelig rart om mamma og pappa skulle gitt meg en gave også skulle jeg fått en liten av stepappa. Mamma og pappa er ikke sammen lenger, mamma er med stepappa. TS - det er vel helt normalt at søsken ikke får helt likt. Min søster og jeg får sjelden gave til samme pris, men vi får ting vi ønsker oss eller noe de vet vi vil elske. Hun er datteren til min stefar, men det tenker ikke de på når de kjøper gaver.
Gjest Tidssone Skrevet 19. desember 2012 #10 Skrevet 19. desember 2012 Dersom dere har så dårlig økonomi at dere må spare et helt år for å kjøpe en DS, så tenker jeg ungene og moren skal være glad for at det blir julegaver i det hele tatt. Jeg bryr meg ikke så mye med hva ungene får hos far og hans kone. Det er deres sak hvor mye de vil bruke på julegaver. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #11 Skrevet 19. desember 2012 Jeg er skilt og ungene mine har en stemor. Det kunne virkelig ikke falle meg inn å gå og passe på hva de kjøper til mine barn og til sitt felles. Dessuten får mine unger gave både fra meg og fra dem, så om de velger å bruke mer penger på sitt fellesbarn hadde jeg ikke giddet å heve øyenbrynet over det engang.
la Flaca Skrevet 19. desember 2012 #12 Skrevet 19. desember 2012 Dårlige gaver alt det som er nevnt. Det beste hadde vært om de to som var foreldre kunne ha dratt sammen og fått i gaver til sine barn og så kunne du gitt en liten ting i tillegg. Som du bestemte. Dette innlegget her hadde det vært greit om du forklarte nærmere. Jeg syns ikke man skal legge seg borti hva folk gir og at det skal være likt hele veien. Verken når det gjelder mamman til stebarn, besteforeldre eller tanter og onkler. Vi kjører vår greie, og passer på at ungene totalt sett kommer likt ut in the end. Så får resten av familien bestemme selv hva de vil gi. Vi har både helsøsken og halvsøsken i hus, og alle er vant til at noen år får den ene en dyrere gave, mens andre år er det motsatt. Ikke minst øker verdien på julegaver gjerne med alder på barna. En 4-åring trenger ikke mobiltelefon eller pc, ergo blir gaver til en 4-åring billigere. vs gavene til en 14-åring. 1
Anciol Skrevet 19. desember 2012 #13 Skrevet 19. desember 2012 (endret) Jeg har jo ste-niese, hun er 8 år gammel, og hun får en gave tilsvarende sum som mine egne barn får:) i vår familie gjør vi ikke forskjell der gir vi barna ting til omtrent samme verdi. Men ste- niesen min har ikke besteforeldre på farsiden eller far. Så hos oss gir vi henne like mange gaver Endret 19. desember 2012 av Anciol
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #14 Skrevet 19. desember 2012 Jeg husker en hjerteskjærende historie fra min omgangskrets. Mor hadde veldig dårlig råd og hadde kjøpt en del småting for tilsammen 3-400 kr til datteren til jul. Det var vel en 6-7 småpakker av typen hårspenner osv. Hun skulle feire jul hos faren og farens nye kone og datteren hennes på samme alder. Den nye kona bestemte på julaften at jenta kun fikk lov å åpne en av pakkene fra moren fordi ellers fik hun mange flere gaver enn datteren hennes. Datteren hennes fikk gaver i flere tusen kroners klassen. Så jenta åpnet en pakke som var en pakke med tusjer og måtte se på at stesøsteren pakket opp playstation og slalomski fra sin mor. Fy f så råttent.
Gjest Tidssone Skrevet 19. desember 2012 #15 Skrevet 19. desember 2012 Jeg husker en hjerteskjærende historie fra min omgangskrets. Mor hadde veldig dårlig råd og hadde kjøpt en del småting for tilsammen 3-400 kr til datteren til jul. Det var vel en 6-7 småpakker av typen hårspenner osv. Hun skulle feire jul hos faren og farens nye kone og datteren hennes på samme alder. Den nye kona bestemte på julaften at jenta kun fikk lov å åpne en av pakkene fra moren fordi ellers fik hun mange flere gaver enn datteren hennes. Datteren hennes fikk gaver i flere tusen kroners klassen. Så jenta åpnet en pakke som var en pakke med tusjer og måtte se på at stesøsteren pakket opp playstation og slalomski fra sin mor. Fy f så råttent. Men da fikk vel jenta som hadde mor med lite penger også en gave fra faren og hans nye kone?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #16 Skrevet 19. desember 2012 Hos oss kjøper pappa gave til meg, og stemor kjøper gave til min stebror. Jeg får gave fra 5000-10000,- mens min stebror får for rundt 1000,-. Kan virke litt urettferdig, men sånn er det når hun tjener mye mindre. Jeg hadde blitt irritert om pappa brukte mye penger på sønnen hennes. Anonym poster: aee3948dbeedf06e974296aede6eb20e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #17 Skrevet 19. desember 2012 Jeg kjøper ikke gaver til mine bonusbarnebarn når de er hos moren sin i jula, men alltid når de er her. I år får de dyrere gave enn barnebarnet mitt. Jeg har aldri tenkt at vi må få/gi gave til likt beløp, vi trenger forskjellige ting og vi ønsker oss forskjellige ting. Hvorfor kaste bort penger på noe til noen som ikke trenger det? Hadde jeg funnet noe som ville passet ypperlig til det ene barnet mitt til 100 kroner og noe til flere tusen til det andre barnet så ville jeg ikke mukket engang. Ikke de heller! Da kan man heller legge på minnet at man kan spandere på det andre barnet mer når h*n trenger det. Anonym poster: f3278859f3feec6f48e7710d5af2b891 2
Eliza Doalot Skrevet 19. desember 2012 #18 Skrevet 19. desember 2012 Hos oss kjøper pappa gave til meg, og stemor kjøper gave til min stebror. Jeg får gave fra 5000-10000,- mens min stebror får for rundt 1000,-. Kan virke litt urettferdig, men sånn er det når hun tjener mye mindre. Jeg hadde blitt irritert om pappa brukte mye penger på sønnen hennes. Anonym poster: aee3948dbeedf06e974296aede6eb20e På hvilken måte er det din sak hva faren din evt bruker penger på? Hadde du vært mitt barn med den holdningen, hadde du ikke fått et rødt øre! Jeg er forøvrig enig med dem som mener at måten dere har gitt gaver på er helt ok.Så lenge det jevner seg ut over tid, synes jeg det er helt uproblematisk at en får litt mer enn den andre et år. 9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #19 Skrevet 19. desember 2012 Hos oss kjøper pappa gave til meg, og stemor kjøper gave til min stebror. Jeg får gave fra 5000-10000,- mens min stebror får for rundt 1000,-. Kan virke litt urettferdig, men sånn er det når hun tjener mye mindre. Jeg hadde blitt irritert om pappa brukte mye penger på sønnen hennes. Anonym poster: aee3948dbeedf06e974296aede6eb20e Hva i all verden er det du får som koster så mye??? Anonym poster: abfef86f05686537146ffcd8da83aa80 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #20 Skrevet 19. desember 2012 På hvilken måte er det din sak hva faren din evt bruker penger på? Hadde du vært mitt barn med den holdningen, hadde du ikke fått et rødt øre! Fordi han er min far. Min stebror er på besøk en sjelden gang (han er 24 år, jeg 26 år). Han er ikke en del av vår familie, den består av meg og pappa Pappa kjøper alltid en gave til han også, men ikke i samme prisklasse. Pappa og min stemor har heldigvis ikke felles økonomi, og det kommer de aldri til å få heller. Anonym poster: aee3948dbeedf06e974296aede6eb20e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå