Gå til innhold

kjøre mustang på vinteren ?


Gjest lisha

Anbefalte innlegg

jeg sitter seriøst og vurderer å bytte bil, til en mustang fra slutten av 60-tallet :) Syns de bilene er rålekre, og har alltid likt disse muskelbilene!

Men om jeg skulle byttet bil, så hadde jeg blitt avhengig av å bruke mustangen på vinterstid også, har ikke råd til å kjøpe en bil til og bruke på vinterstid desverre..

Tenker at de beste piggdekkene på markedet er en selvfølge, og at bilen selvfølgelig ofte må vaskes og helst tectyleres hvert år / annet hver år, for å hindre at den blir spist opp av saltet, siden understellet har så mye kroker og krinker..

Så lurer på om noen har erfaringer med å kjøre mustang på vinteren? og bruke en slik bil som hverdagsbil, året rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med mustang, men har erfaring fra andre veteranbiler på vinteren. Og det har funka helt fint å bruke dem hele året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro nok den vil forfalle ganske fort, selv om du behandler den med tectyl , vasker den ol.

Den er nok heller ikke det beste å kjøre rundt med på norske vinterveier. Fremkommeligheten er vel så som så når nysnøen ligger i tykke lag.

Jeg for min del hadde aldri hatt hjerte til å kjøre en slik klassiker rundt i saltsørpa.

Kjøp heller en liten bil til 2-3 tusen og ha ved siden av. Tror det blir billigere enn å stadig koste på Mustangen.

Anonym poster: d229e782e0d80e5e954397cf5d7f588b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man rir en mustang, man kjører den ikke. Vinterstid er det nok mer effektivt med en dølahest enn med en mustang. De tåler kulden bedre også, dølahestene. Vakre og ståtlige dyr er de også.

Anonym poster: 83df31cb06617a942d95dc2c7c906f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de har vinter i USA også. det har de hatt i mange år. også på 60tallet. da kjørte man også mustanger.

mustang er basert på ford falcon. ford falcon er en mellomklasse sedan fra samme tidsepoke som 1.gen mustang. dette er lette biler (vel, etter amerikansk standard) med stiv bakaksel, bakhjulsdrift og null sofistikert dilldall.

mustang er produsert i sinnsvakt mange eksemplarer, og er definitivt en av verdens mest populære biler. en av grunnene til dette var at du kunne bestille bilen stort sett slik du ville ha den. det er få mustanger som er helt lik den andre.

et resultat av dette er at idag får du kjøpt absolutt ALLE delene til bilen helt nyprodusert. det er ikke et annet modell/segment som kan vise til en like stor deletilgang eller et så alsidig spekter av fans.

det finnes i tillegg svært mye ettermarkeds modifiseringer til mustang. selv om bilen er gammel, er det fullstendig mulig å bygge en bil som strengt tatt ikke står til skamme for dagens sportsbiler. dette gjelder i alle aspekter; performance, økonomi og komfort, feks.

å kjøre gammel amerikaner om vinteren er null problem. jeg har selv kjørt 68 chrysler new yorker, som er en svær flåte (i alle fall om du måler opp mot dagens parkeringsplasser), og det fungerte helt ok så lenge man tok hensyn. gode dekk er et must, men absolutt ingen problematikk.

den andre store fordelen med at det finnes så mye mustang, er at deler til en slik er veldig billig. det koster ikke mye å eie. motordeler er enkelt å skaffe. samme gjelder drivverk. karosserideler er billig. de er lette å reparere.

skulle jeg gjort noe slikt som du tenker på, ville jeg gjort noen milde modifiseringer. for deg er det sannsynligvis enklere å finne bilen slik ferdig bygget - og de er der ute i stort antall.

jeg ville hatt tak i en mustang med enten V6-motor eller 351 V8 Cleveland W-motor med moderne innsprøytning. dette reduserer forbruket betraktelig og gjør også bilen veldig pålitelig.

deretter ville jeg gått for enten en uavehning fjæring bak. dette er lett å få tak i, det finnes mye flotte løsninger. en fullstendig ombygging av slikt koster ikke mer enn 15.000 maks, om du ikke gjør jobben selv. resultatet er en bil som kjennes fenomenal på vinterføre.

og til sist ville jeg gått for et moderne bremsesystem, med skiver foran. jeg hadde beholdt tromler bak. heller ikke dyrt, du får gode komplette sett for $1000.

ta gjerne kontakt med din lokale amcar-klubb for tips og råd. det kan også være en ide å høre med accn, american car club of norway, om de kjenner til noen som kan hjelpe deg (noe de garantert gjør).

personlig vet jeg ikke av noen gode eksemplarer tilgjengelig nå, men jeg har mye venner som bedriver US Ford både som fag og som hobby.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelen går opp for Jack, nydelig innlegg. Jeg har selv hatt en gammel veteran gjennom flere vintre på fjellet. Ville faktisk anbefalt det - det skjerper sansene å måtte ha full kontroll selv. Det er en læringsprosess og det går bra. Kjøp også en billig reservebil i tilfelle trøbbel med Mustangen, når du absolutt trenger bil i hverdagen. SAAB 96 fås nygodkjent for 15k og er en fin kontrast, trives også godt i nysnø.

Anonym poster: d245655e6bc221d66cd325c6f5974fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Mustang som bruksbil selv, og vil på det sterkeste fraråde det pga bensinforbruket. Og om du ikke er skrukyndig, eller kjenner noen GODT som er det, skaff deg for guds skyld en veihjelpsavtale.

Muskelbil på vinterføre er jo også veldig interessant kontra nymotens med antispinn og ABS. Og komfort finnes ca ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...