Gå til innhold

Beijing + Shanghai-Tips?

Fremhevede innlegg

Gjest LifeIsGood
Skrevet

Jeg reiser til Beijing og Shanghai i januar. Har aldri vært der før så kan bli spennede! Har noen noen tips?

Serverdigheter utenom det "vanlige", restauranter, reisetips.. o.l?

Setter STOR pris på hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørg i alle fall for å ha adressene du skal til og til hotellet du bor på en lapp på kinesisk om du skal ta taxi. De er dårlige på engelsk.

Utenom de vanlige turistattraksjonene i Beijing så er det ok å få med seg en forestilling med Peking opera. Noe spesiellt ,men artig å ha overvært. Et besøk i hutongen er også verdt å få med seg.

Liker du undervannsliv så har de et fint akvarium i Shanghai. Flott by. En av mine favoritter. Vi var også på en flott akrobatforestilling der som var verdt å få med seg. Husker ikke akkurat hvor det var,men det vat et veldig kjent sted så det kan sikkert googles. Ta heisen opp i en av de veldig høye bygningene på den siden av byen der radiotårnet er( rett der er også akvariet og rett over gaten et digert shoppingsenter som er bra).

Ta med varme klær. Kaldt i kina nå.

Maten i kina er litt forskjellig krydret avhengig av hvor du er. Personlig liker jeg bes maten i Beijing. Minner mest om den vi er vant til her hjemme. Kaffe er veldig dyrt. De drikker for det meste grønn te. Roomservise er billig. Fikk ofte en stor tallerken nudler med tilbehør til 20 kroner.

Kineserene er små av størrelse så om du planlegger shopping og er noe større en xs, så regn med at det kan bli vanskelig å finne noe som passer. Kinesiske doer er en porselensservant i gulvet. På hotellene er det vanlig vestlige doer. På offentlige steder er det kanskje en eller to vanlige doer, resten er av den kinesiske varianten. På mange restauranter er det bare kinesiske doer. Får styrket lårmusklene kan man si, haha.

Ellers. Ha respekt for landet, deres kultur og folk. Vær hyggelige og blid. De er veldig smilende og vennlige folk synes jeg. Kina var et flott land å besøke. God tur:)

Skrevet (endret)

Åh, heldige deg, som skal til Beijing. Vi besøkte den kinesiske mur, himmelens tempel, himmelens fredsplass, parkene, lama tempelet, peking opera, kong fu show, silkemarkede, silkefabrikken, fuglereiret + ol parken, hutongene osv.

Silkedyner er billige og så verdt det! Er super fornøyd med min, da den holder fasongen. (du slipper en sekk med fjær i ene enden av dynen)

Viss du får velge mellom kong fu show og peking opera, er kong fu mye bedre! Og våg deg gjerne ut på en peking and middag etterpå. Er nydelig! Liker ikke and i utgangspunktet, men de ruller kjøttet inn i lefser, med agurk og sukker. Er fantastisk godt.

Ta deg gjerne en tur i parken på morgenkvisten. Det koster vel 20 kr, men du får sett så mye koselig. Gammle menn tar med seg fuglene til parken, og mange eldre driver med dans, tai chi, og annen form for trim. Er litt av et syn. Noen steder spiller de kort og kinasjakk også. Naturen er nydelig...

Hutongene er også artig å få med seg. Vi fikk komme inn på besøk, se hvordan de levde og spise hjemmelaget kinesisk lunsj.

Endret av Floranda
Skrevet

Vi var også ved ming gravene, sommerpallasset og den forbudte by. her er en side du kansekje kan ha litt nytte av for å finne litt inspirasjon. =)

Gjest LifeIsGood
Skrevet

ÅÅÅÅH! TUSEN TAKK FOR TIPS, Caroprins og Floranda!

Noen som har tips til hva slags matretter man må prøve? :)

Skrevet

Når det gjelder mat så reiste vi med en gruppe der alle måltider var lagt opp på forhånd. På samtlige restauranter vi besøkte så fikk vi i løpet av måltidene mange forskjellige retter servert. Om dette er vanlig eller ikke vet jeg ikke da men vi fikk i alle fall prøvd mange forskjellige retter på den måten. Selv er jeg nok mest på nudelretter, svin og kylling med søtsure sauser og chop suey retter.

Mange av suppene smakte nesten ingenting og endel retter med chili var for sterke for min gane.

Men uansett så er det ok å ha prøvet litt av hvert da. Du kan jo teste ut dumplings da. Sånne små hvite innebakte greier. Synes de var smakløse jeg da men kineserene ser ut til å like dem. Så får du drikke litt grønn te. Veldig sunn. Peking and er jo typisk kinesiek. Synes det var oppskrytt jeg da men greit å prøve.

Vi var 14 dager Kina rundt og jeg må si at etter bare å ha spist kinesisk mat i hele perioden så smakte det fantastisk med en stor burger på burger king shappa på flyplassen i Beijing på vei hjem, he he.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...