Gå til innhold

Småkaker uten egg..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har noen oppskrifter på småkaker, cookies osv uten egg? (Helst uten sirup også, men kan ha med) Tar samtidig gjerne imot oppskrifter med oboy :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det sirup da:)! Chewy chocolate ginger cookies. Fantastiske!

200g kokesjokolade, hakket

275g hvetemel

1 1/4 ts ingefær

1 ts kanel

1/4 ts nellik

1/4 ts muskat

1 ss kakao

110gr. smør

1 ss fin raspet ingefær (fersk) kan sløyfes

200 g brunsuker

1/2 beger (250g) lys sirup

1 ts natronBland sammen tørre ingredienser; mel, ingefær, kanel, nellik, muskat og kakao. Bland smør og fersk ingefær i en kjøkkenmaskin med flat visp til smøret er noe hvitere, ca 4 min. (jeg har ikke kjøkkenmaskin, bare blandet godt, fungerer så fint så) Tilsett brun sukker og visp til alt er blandet. Tilsett sirup og visp til alt er blandet. Bland natron med 1 1/2 ss kokende vann i en liten skål. Tilsett halve melbandingen til smørblandingen og visp til blandet. Bland så i natron blandingen. Tilsett resten av melblandingen og til slutt tilsetter du den hakkede sjokoladen.

Ha deigen ut på plast folie og rull ut/eller dytt ut (bruk hender da deigen er klissete) til en flate med 2 -3 cm tykkelse, eller evt til en “klump”. Pakk i plast og legg til kjøling et par timers tid eller mer. Ovnen varmes til 170 C. Deigen rulles ut til baller i 3-4 cm størrelse og settes med ca. 5 cm avstand fra hverandre på en smurt bakeplate. Kjøl ca. 20 min. Rull deigen i perlesukker, legg tilbake på platen og bak til overflaten sprekker noe, ca. 10-12 min. Avkjøles 5 min på bakeplaten før du setter de til videre avkjøling på rist.

Skrevet

Tusen takk for flotte svar :)

Lagde nettopp denne; http://detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?id=1440

Var kjempe god, men lot den stå i 25 min, da ble den litt for godt stekt. Ikke så myk! Var så enkelt å lage at etter 20 min ca så dyttet jeg noen sjokolade biter på toppen av de, ble veldig bra !:D

Skrevet

Tusen takk for flotte svar :)

Lagde nettopp denne; http://detsoteliv.no...ppe.php?id=1440

Var kjempe god, men lot den stå i 25 min, da ble den litt for godt stekt. Ikke så myk! Var så enkelt å lage at etter 20 min ca så dyttet jeg noen sjokolade biter på toppen av de, ble veldig bra !:D

Åh, nam! De må prøves!

Skrevet

Coockies:

cookies:

100gr smør

125gr sukker

1egg ( evnt eggepulver - no egg)

1ts vanilje sukker

1ts bakepulver

75gr hakkete mandler

100gr hakket dronning sjokolade

160 gr mel (ca)

Rør smør og sukker hvitt, ha så i egget og visp godt.

Sikt inn vaniljesukker, bakepulver og melet.

Rør så inn mandler og sjokolade for hånd.

Legg opp små deig kuler på et brett og trykk dem litt flate.

Stekes på 180 grader i 12-15 minutt. Avkjøles på en rist.

Nydelige! Orginal oppskrift er med egg, men jeg tåler selv ikke egg og bruker derfor eggepulveret no egg som erstatning, og eneste forskjell er at de kanskje blir litt sprøere ved bruk av erstatningen enn ved å bruke vanlige egg. Men det syns alle i vår familie er helt topp :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...