Gå til innhold

Klassikere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått litt dilla på gamle klassiske filmer i det siste, og prøver å få sett så mye som mulig av filmer som man "burde ha sett". De jeg foreløpig har gått til anskaffelse av er Fried Green Tomatoes, Bridges of Madison County, On Golden Pond, Steel Magnolias, West Side Story, The Way We Were, Breakfast at Tiffanys og Sophies Choice.

Jeg lurte på om noen kunne anbefale noen andre gode klassikere som jeg burde få med meg? Sitter og vurderer blant annet Funny Face, An Officer and a Gentleman og It's a Wonderful Life. Noen andre?

Anonym poster: a9c9c7aa1364df1430c120c3a9f2466e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs litt hvor langt du vill gå tilbake i tid:)

Noen av mine favoritter og definitivt klassikere Yojimbo og Sanjuro. Begge gamle japansek samurai filmer som to andre klassikere er bygget på : Fist full og dollars og For a few dollars more.

Kanskje ikke din stil med alle klassikere og veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare gamle:

Julie & Julia

The Help

Mona Lisa Smile

The Color Purple

To Kill A Mockingbird.

Anonym poster: 7b30ec39fb9d9a790b0cff798dd6466f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Jeg vil ikke for langt tilbake i tid. Har vurdert filmer som Grand Holtel, men da er jeg litt på grensen tidsmessig. Samuraifilmer er heller ikke tingen, men jeg ba om klassikere, så du bommet ikke ;) Tenker vel mer sånn fra 50-tallet og ut ish, men jeg er åpen. Det viktigste for meg er at jeg får med meg de "store" filmene. Tenk på filmer som stadig blir referert til, som er kulturelt viktige og kanskje epokegjørende. De filmene som er kjent som de store, gode filmene som man bør ha sett (ref. de jeg har nevnt i HI).

Siste AB: Du sier det jo selv, men flere av filmene dine er overhodet ikke klassikere. Mona Lisa Smile er en av yndlingsfilmene mine, den er fantastisk, men overhodet ikke en klassiker. The Help er elendig hvis du har lest boken. To Kill a Mockingbird var derimot ikke helt dumt :)

Jeg fortsetter å ta imot forslag, takk til alle som har svart allerede :)

Anonym poster: a9c9c7aa1364df1430c120c3a9f2466e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen:

Jeg bør kanskje legge til at jeg er veldig glad i musikaler, så de kan gjerne også nevnes. Singing in the Rain er en jeg definitivt har på listen over filmer jeg må skaffe meg. Casablanca skal jeg selvfølgelig også se, men den har jeg allerede :)

Anonym poster: a9c9c7aa1364df1430c120c3a9f2466e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmms... Ikke noe spess fan av noen disse, med de går vel for klassikere alikevel; Treassure of Sierra Madre, Wizzard of Oz, Gone with the wind, Vertigo.

Kanskje du liker Some like it hot..... Har fryktelig dårlig på husking av filmer jeg ikke synes er kjempe, t.o.m de sliter jeg med å huske.

Dr Strangelove synes jeg var litt kul mener jeg å huske forresten...

Ps, samuraier er tøffe, hverfall Sanjurosan :)

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Beeblebrox og Sitronkake! Wizard of Oz og Gone With the Wind er sett, Some Like it Hot og An Affair to Remember må absolutt være på listen! :hoppe:

Treassure of Sierra Madre, Vertigo og Dr Strangelove kjenner jeg ikke til, men skal sjekke dem ut! :jepp:

Anonym poster: a9c9c7aa1364df1430c120c3a9f2466e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste AB: Du sier det jo selv, men flere av filmene dine er overhodet ikke klassikere. Mona Lisa Smile er en av yndlingsfilmene mine, den er fantastisk, men overhodet ikke en klassiker. The Help er elendig hvis du har lest boken. To Kill a Mockingbird var derimot ikke helt dumt :)

Jeg fortsetter å ta imot forslag, takk til alle som har svart allerede :)

Anonym poster: a9c9c7aa1364df1430c120c3a9f2466e

Sånn litt OT: Jeg så The Help fordi jeg ikke greide å vente på boken, fikk bare tak i den på norsk og for meg er det helt nødvendig å lese på orginalspråket. Any who: vil du anbefale å lese boken selv om man har sett filmen?

Anonym poster: 7b30ec39fb9d9a790b0cff798dd6466f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt OT: Jeg så The Help fordi jeg ikke greide å vente på boken, fikk bare tak i den på norsk og for meg er det helt nødvendig å lese på orginalspråket. Any who: vil du anbefale å lese boken selv om man har sett filmen?

Anonym poster: 7b30ec39fb9d9a790b0cff798dd6466f

Ja, det vil jeg absolutt! Nå er det en stund siden jeg så filmen, og jeg tror jeg må ha vært litt halv-engasjert, for jeg husker den dårlig, men boken er helt fantastisk! Jeg var i alle fall help oppslukt da jeg leste den :)

Anonym poster: a9c9c7aa1364df1430c120c3a9f2466e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og en klassiker er en film som er tidløs, som revolusjonerte i form av teknikk/handling/skuespill/regi/klipp. En veldig god film er ikke nødvendigvis en klassiker. Spesielt når man kan finne flere eldre filmer som dekker det meste den inneholder :)

Jepp, leke filmsnobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt OT: Jeg så The Help fordi jeg ikke greide å vente på boken, fikk bare tak i den på norsk og for meg er det helt nødvendig å lese på orginalspråket. Any who: vil du anbefale å lese boken selv om man har sett filmen?

Anonym poster: 7b30ec39fb9d9a790b0cff798dd6466f

Takk for svar! Jeg mente forresten ikke at alle filmene jeg nevnte over var klassikere, men mer forslag ut fra hvilke filmer du tydeligvis liker.

Anonym poster: 7b30ec39fb9d9a790b0cff798dd6466f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...