Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ganske brei dialekt, burde jeg skrive dette i CV min eller er det ikke så viktig?

Anonym poster: 7526eedca78dae6d8964e586cc746317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, slikt pleier man ikke opplyse om :fnise:

Anonym poster: 7a14c10515f7c230caf35ea8d4c14e2f

• Liker 9
Skrevet

Nei, slikt pleier man ikke opplyse om :fnise:

Okay :)

Jeg studerer sykepleien, og har akkurat vært ute i praksis. Der hadde de utrolig vanskelig for å forstå meg, så tenkte kanskje at dette ville bli et problem. Men ok! :)

Skrevet

Okay :)

Jeg studerer sykepleien, og har akkurat vært ute i praksis. Der hadde de utrolig vanskelig for å forstå meg, så tenkte kanskje at dette ville bli et problem. Men ok! :)

Hvilken dialekt du snakker er da temmelig irrelevant. Rart at du ikke skjønner såpass selv.

• Liker 3
Skrevet

Hvilken dialekt du snakker er da temmelig irrelevant. Rart at du ikke skjønner såpass selv.

Takk for svaret ditt, lite hyggelig, men takk.

• Liker 10
Gjest tarandus
Skrevet

Hvis du mener det er et problem, bør du iallefall ikke informere om at "jau, jeg har en brei dialekt som ingen skjønner serru, så mulig det kan bli et problem". Du skal reklamere for deg selv ;)

• Liker 7
Skrevet

Hvis du søker jobb i fjernsynet er det nok relevant.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svaret ditt, lite hyggelig, men takk.

Jeg blir bare paff over at et menneske som er voksent og ferdig utdannet spør om slike ting.

Greit med ungdomsskoleelever som skal søke sin første sommerjobb, men du er jo voksen?

• Liker 5
Skrevet

Det oppdager de på et eventuelt intervju uansett, så ville ikke tatt det med på CVen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg blir bare paff over at et menneske som er voksent og ferdig utdannet spør om slike ting.

Greit med ungdomsskoleelever som skal søke sin første sommerjobb, men du er jo voksen?

På hvilken grunnlag kan du trekke de konklusjonene?

Ikke ferdig utdannet. Ikke voksen.

• Liker 2
Gjest tarandus
Skrevet

Ingen spørsmål er dumme. Visste du alt når du skrev til første, perfekte CV, du som ikke greier å slenge dritt under nick? ;)

• Liker 4
Skrevet

Hvis du mener det er et problem, bør du iallefall ikke informere om at "jau, jeg har en brei dialekt som ingen skjønner serru, så mulig det kan bli et problem". Du skal reklamere for deg selv ;)

Så sant så sant. Takk for svaret! :smilorange:

Skrevet

På hvilken grunnlag kan du trekke de konklusjonene?

Ikke ferdig utdannet. Ikke voksen.

Du studerer til å bli sykepleier, da må du være minst 18-19 år allerede. Da er du voksen.

Om du er halvveis i utdanningen er nå det så, men du må da ha hatt en eller annen jobb tidligere? Det er vel ingen som lar være å jobbe frem til de er tjue år?

• Liker 3
Skrevet

Ingen spørsmål er dumme. Visste du alt når du skrev til første, perfekte CV, du som ikke greier å slenge dritt under nick? ;)

Om jeg skriver under nick eller ikke er ikke relevant. Vi er begge like anonyme.

• Liker 3
Skrevet

Du studerer til å bli sykepleier, da må du være minst 18-19 år allerede. Da er du voksen.

Om du er halvveis i utdanningen er nå det så, men du må da ha hatt en eller annen jobb tidligere? Det er vel ingen som lar være å jobbe frem til de er tjue år?

Ok.

Skrevet (endret)

Problem er til for å løses. Når du er ferdigutdannet og begynner i jobb ordner dette seg av seg selv. Enten ved at du søker stilling nær hjemstedet ditt, hvor alle oppfatter hva du sier. Eller ved at du tilpasser de ord og vendinger som må til for å gjøre seg forstått.

Min erfaring er at alle fremmede dialekter kan være en utfordring på småsteder, særlig på steder som ikke er trafikknutepunkter, hvor folk er vandt til fremmedfolk. Og så har vi en annen form for å ikke skjønne dialekter i Oslo, hvor alle de sidrumpa bygdisene kommer for å bli mer katolsk enn paven selv. De annekterer oslodialekten før foten treffer landgangen, og lever kun på sushi og latte, mens de hånflirer av alt ruralt.

Dialekten din teller ikke på din skrytepresentasjon - kun din fagkunnskap, praksis og gode referanser.

Lykke til, forresten!

Edit: Errata.

Endret av Kamikatze
  • Liker 2
Skrevet

Problem er til for å løses. Når du er ferdigutdannet og begynner i jobb ordner dette seg av seg selv. Enten vad at du søker stilling nær hjemstedet ditt, hvor alle oppfatter hva du sier. Eller ved at du tilpasser de ord og vendinger som må til for å gjøre seg forstått.

Min erfaring er at alle fremmede dialekter kan være en utfordring på småsteder, særlig på steder som ikke er trafikknutepunkter og hvor folk er vandt til fremmedfolk. Og så har vi en annen form for å ikke skjønne dialekter i Oslo, hvor alle de sidrumpa bygdisene kommer for å bli mer katolsk enn paven selv. De annekterer oslodialekten før foten treffer landgangen, og lever kun på sushi og latte, mens de hånflirer av alt ruralt.

Dialekten din teller ikke på din skrytepresentasjon - kun din fagkunnskap og praksis.

Lykke til, forresten!

Takk skal du ha! :smilbla:

Skrevet

Det kan også være lurt å legge om dialekten. Kjenner flere trøndere, nordlenninger og gudbrandsdølinger som snakker flytende oslodialekt.

Mye lettere å bli tatt på alvor når man ikke blir sett på som en kuriositet

Skrevet

he-he....jeg - en kuriositet:-)

Jeg har lagt om dialekten litt. Først da jeg flyttet fra min lile bygd til nærmeste by (samme dialekt, bare at min var bredere!). Så da jeg flyttet til en annen kant av landet, med en markant annen dialekt.

Hvis du vet at du er vanskelig å forstå, er det lurt å justere dialekten din litt. Bytte ut de "verste" ordene. Hadde jeg intervjuet deg og ikke fortstått hva du sa, hadde det ikke blitt jobb. Og som sykepleier er det vel av og til kritisk at pasientene forstår beskjedene du gir?

Anonym poster: 676a31359d3cb41ba3bc0f7db18cb996

• Liker 1
Skrevet

Bare for å føye til, så er jeg en av de som har kastet inn håndkleet og byttet dialekt

Det begynte med at det var vanskelig å bli forstått. Jeg hadde en jobb der jeg var avhengig av å gi korte, klare beskjeder, samt jeg jobbet en del med nye landsmenn. Så jeg byttet ut alle dialekt-ord med bokmål, hvilket resulterte i at det ble hverken fugl eller fisk. Folk jeg snakket med sluttet å høre etter hva jeg faktisk sa, de bare skakket på hodet og spurte hvor i all verden jeg var ifra :icon_lol:

Min nye tillærte dialekt prøver jeg å gjøre så nøytral som mulig. Jeg ble så MØKK lei av hobby-dialektanalytikere som plasserte meg i alt fra Ålesund til Alta og Sverige (!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...