Gå til innhold

Treåringer i bil - bakovervendt?

Fremhevede innlegg

Gjest white tiger
Skrevet

Min eldste jente satt bakover til hun var rundt 3,5 år. Hun har alltid vært stor for alderen. Vi byttet til forovervendt fordi hun begynte å få vondt i beina når vi kjørte litt lengre strekninger (til besteforeldre og sånt). Jeg kommer til å ha minste jenta (som nå er 2) sittende bakovervendt til hun blir så stor at det er ubehagelig for henne, for det er klart det er sikrere å ha dem bakovervendt, men bilturen skal jo ikke være tortur for barna heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår gutt ble snudd da han var ca 11 mnd og bikket vekt klassen for neste stol. Fra han var ca seks mnd hyyyyl skrek han hver meter i bil. Jeg kjører ikke mye, kanskje toppen en time til sammen i uka, på rolige veier og korte strekninger. Inkludert til sykehus/lege, butikken og sånn. Men nå er han stille og koser seg. Jeg kan se forover på veien i stedet for bakover for å roe han.

Han var i alle fall ikke trygg bakover vendt med meg som så utrygg sjofør pga skrikinga. Jeg kjører bare det jeg må.

Anonym poster: 558c6362789f2aa22e881dcb0cdc3a41

Skrevet

Vår gutt ble snudd da han var ca 11 mnd og bikket vekt klassen for neste stol. Fra han var ca seks mnd hyyyyl skrek han hver meter i bil. Jeg kjører ikke mye, kanskje toppen en time til sammen i uka, på rolige veier og korte strekninger. Inkludert til sykehus/lege, butikken og sånn. Men nå er han stille og koser seg. Jeg kan se forover på veien i stedet for bakover for å roe han.

Han var i alle fall ikke trygg bakover vendt med meg som så utrygg sjofør pga skrikinga. Jeg kjører bare det jeg må.

...og når du kjøper sete i neste klasse roer som regel skrikinga seg. Det er også mye annet som kan prøves ut.

Anonym poster: 483e0553df6619dd056283fdef6e56ff

• Liker 1
Skrevet

Vår eldste fikk forovervendt beltestol da han var 3,5 år. Han hadde ikke vokst ut av setet (høy gutt), men det begynte å nærme seg. Så en dag presterte vi å ødelegge setet (sidebeskyttelsen knakk da jeg la meg over setet for å rekke noe på den andre siden), og da valgte vi å kjøpe en beltestol i stedet for å kjøpe et nytt bakovervendt sete som han uansett bare kunne ha i et halvt års tid.

Minsten på 2,5 sitter bakovervendt, og kommer til å gjøre det så lenge som mulig, forhåpentligvis til han blir 4 år. Enn så lenge er han blid og fornøyd i bilen.

Skrevet

Husets fireåring sitter bakovervendt og skal ikke snus før han når setets vektgrense på 25 kg (det nærmer seg riktignok, men er fortsatt noen måneder fram i tid).

Skrevet

Nå har det seg sånn at barna som oftest sitter med bena utover istede for under haka ;) Og hva er viktigst, sikkerhet eller komfort?

Utifra dine tidligere svar ser jeg jo forsåvidt at sikkerhet ikke er din topp prioritering....

Anonym poster: 8afa024df59531c15b74234f1d5f0017

Men hvis barnet har det veldig ubehagelig å gråter så kan det også utgjøre en fare om sjåføren blir stresset.

Skrevet

Men hvis barnet har det veldig ubehagelig å gråter så kan det også utgjøre en fare om sjåføren blir stresset.

Normalt sett har ikke barn det veldig ubehagelig fordi de sitter bakovervendt pga bena, om de gråter fordi de er bilsyke osv er en annen sak.

Skrevet

Normalt sett har ikke barn det veldig ubehagelig fordi de sitter bakovervendt pga bena, om de gråter fordi de er bilsyke osv er en annen sak.

De kan kanskje bli bilsyke, men å sitte med knærne opptil ørene må være ubehagelig. Ville du ha sittet bakovervendt i bilen med beina bøyd sånn?

Gjest pysepusen
Skrevet

De kan kanskje bli bilsyke, men å sitte med knærne opptil ørene må være ubehagelig. Ville du ha sittet bakovervendt i bilen med beina bøyd sånn?

Jeg har aldri møtt noen barn som klager over det. Barn sitter jo oftest med bøyde bein.

• Liker 2
Skrevet

Du vet at barn er en god del mykere enn oss voksene eller? Min sønn har lange ben, men han har aldri klaget over å måtte sitte med bena bøyd. Faktisk sitter han ofte på samme måte i soffan som han sitter i bilsete.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser i barnehagen til sønnen min at det nesten ikke er noen andre som har 3-åringene sine bakovervendt. Vår sønn er 3,5 nå og sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det minst frem til sommeren.

Men vi skal mest sannsynlig kjøpe en bli til i febr, og da er det mulig vi kjøper forovervendt til å ha i den bilen, det vil kun bli til bringing til/fra barnehage med kjøring i område med lav fart. Vi har allerede 3 bakovervendte seter til våre 2 gutter, og det blir veldig dyrt å måtte kjøpe et til for bare noen få mnd, men vi får se. Kanskje vi får låne ekstrasetet til svigers i de mnd det gjelder.

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Synes det er skummelt så fort barna blir snudd. Og det fordi foreldrene tror og synser om barnes ubehag. Tror faktisk de skadene man kan få ved kollisjon er mer ubehagelige..

• Liker 2
Skrevet

Helt enig. De burde sitte bakovervendt frem til de begynner å øvelseskjøre. Og da fortrinnsvis bare rygge.. Alle burde bare rygge. Men da måtte vi satt de bakovervedte barna forovervendt. Ble bare tull, dette her..

Skrevet

Våre satt forover fra ett års alder. De lå i bærebag med nett over de første måneder.. Skikkelig uansvarlige var vi;-) Et barn på 105cm bør få sitte forover.

Ja, fint vi er enige om noe for dere er VIRKELIG uansvarlige! Er det mulig!? Og dere skryter av det i tillegg! Dere er hverken spesielt opplyste eller smarte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...