AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #1 Skrevet 15. desember 2012 Tittelen sier vel det meste om det jeg lurer på her... Jeg vet jo at mange treåringer ikke sitter bakovervendt. Har noen bekjente som har latt sitt barn sitte forovervendt fra toårsalderen pga stort barn og trangt baksete. Ser også flere og flere i barnehagen som har byttet til forovervendt. Men så har jeg andre bekjente som sier at vi heller må bytte til en større bil enn å sette treåringen vår forovervendt pga plassmangel. Vår treåring er lang for alderen (ca 105 cm nå), og det er veldig trangt for ham å presse seg inn i bilsetet. Det er mye klaging og sutring i bilen for tiden, og han har begynt å ta av seg selene (smette ut armene) underveis for å prøve å frigjøre seg fra den trange sitteposisjonen. Vi har lyst til å gi barnet mer komfort og snu stolen. Men jeg vet det er mer risikofyllt ved ulykker. Likevel må de jo på ett tidspunkt sitte forover. Hva tenker dere? Når byttet dere til forovervendt? Anonym poster: c9d98439fa3914b91aa6abe9123bd227
Nektarin Skrevet 15. desember 2012 #2 Skrevet 15. desember 2012 Så vidt jeg vet er det tryggere at han sitter fremovervendt enn at han sitter bakovervendt med armene over selen. Jeg ville snudd hvis jeg var deg. 2
Gjest pysepusen Skrevet 15. desember 2012 #3 Skrevet 15. desember 2012 Jeg hadde kjøpt nytt sete og latt han sitte bakovervendt lenger. Det kommer vi til å gjøre til sommeren. Forovervendt er uaktuelt når han er tre år. 2
SmallTalk Skrevet 15. desember 2012 #4 Skrevet 15. desember 2012 Jeg hadde heller snudd han enn å kjøpe ny bil ihvertfall. 1
Gjest Magdalene Skrevet 15. desember 2012 #5 Skrevet 15. desember 2012 Må si meg enig med nektarin. Heller forovervendt med belte, enn bakovervendt uten..
Gjest chiki Skrevet 15. desember 2012 #6 Skrevet 15. desember 2012 Det er kanskje bedre å snu han nå når han tydligvis har det veldig ubehagelig og tar av selene. Det er vell ikke bare alderen som spiller inn? Det har vell noe med vekt og høgde å gjøre også for når det er ok å snu dem? Jeg føler meg veldig alene som lar mi på 2 år sitte bakovervendt, men uaktuelt å snu henne før hun er iallefall 3 år. Er mange som mener jeg er fæl som lar henne sitte bakovervent:O
Gjest Fleecejakke Skrevet 15. desember 2012 #7 Skrevet 15. desember 2012 Jeg ville hatt han bakovervent, men satt på en selesperre (fås kjøpt på bilbutikker) slik at han ikke kan smette seg ut. 2
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2012 #8 Skrevet 15. desember 2012 Våre satt forover fra ett års alder. De lå i bærebag med nett over de første måneder.. Skikkelig uansvarlige var vi;-) Et barn på 105cm bør få sitte forover.
Rufsehue Skrevet 15. desember 2012 #9 Skrevet 15. desember 2012 Mine toåringer på 100cm og 17kg sitter fortsatt bakovervend og har ganske greit med plass, jeg tror det er store forskjeller fra sete til sete. Britax TWE er et sete som vistnok har ganske godt med plass bakovervendt. Jeg håper vi kan ha guttene bakovervendt til de er minst fire, men vi får se på hvor store de blir. Ja, vekt og høyde spiller også en rolle, men yngre barn har en større prosentandel av kroppsvekten sin i hodet enn eldre, og det tror jeg er mer aldersbestemt enn vekt/høydebestemt. Jeg ville ha prøvd å kommunisere viktigheten av å ha selen på under bilturen tydelig til barnet, strammet den maksimalt (og evnt satt på en sånn klype). I tillegg bør han ikke ha så tykke klær på i setet, da sitter selen fort løsere og det bli lettere for ham å vrikke seg ut av selen. 3
Gjest Magdalene Skrevet 15. desember 2012 #10 Skrevet 15. desember 2012 Våre satt forover fra ett års alder. De lå i bærebag med nett over de første måneder.. Skikkelig uansvarlige var vi;-) Et barn på 105cm bør få sitte forover. Nå er sikkert dette en stund siden. I dag vet vi jo heldigvis bedre. 4
Gjest imli Skrevet 15. desember 2012 #11 Skrevet 15. desember 2012 Er ungen høg/tung nok, er det tryggare med beltestol enn eit sete med integrert sele i alle fall, når han skal sitje forovervendt. Ungane mine har sitti bakovervendt til ca 3-3,5 år, og sidan begge er ganske høge/tunge for alderen, har dei fått beltestol med ein gong.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2012 #12 Skrevet 15. desember 2012 Magdalene: det er bare 8 år siden;-)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #13 Skrevet 15. desember 2012 Magdalene: det er bare 8 år siden;-) Stakkars unge.... Anonym poster: 089a84e4f331f18991631890c4e69389 4
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2012 #14 Skrevet 15. desember 2012 Det er vel mer stakkars barn som må sitte med knærne på haka;-)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #15 Skrevet 15. desember 2012 Det er vel mer stakkars barn som må sitte med knærne på haka;-) Heller det en i en kiste. Anonym poster: 089a84e4f331f18991631890c4e69389 16
*Joyce* Skrevet 15. desember 2012 #16 Skrevet 15. desember 2012 (endret) Vår snart-4-åring sitter fremdeles bakovervendt, og hun er stor for alderen med sine 110 cm og 20 kg. Det går helt fint, og vi håper at hun kan sitte sånn ihvertfall frem til sommeren (altså at hun ikke blir for lang for setet før den tid). Hvilket sete har dere, TS? Vi er på vårt tredje bakovervendte sete etter babystolen, og hun sitter nå i Britax Two-way, som meg bekjent er det lengste/største bakovervendte på markedet. Det setet kjøpte vi i våres, rett og slett fordi vi ønsket å ha henne bakovervendt lengst mulig - hun hadde da vokst ut av det forrige. Hun sitter helt fint i TW, har greit med plass til beina. De er naturligvis bøyd, men hun klager ikke på at det er ubehagelig, heller ikke på langturer, og vi kjører tur-retur Østlandet-Vestlandet noen ganger i året. er en animasjon fra Trygg Trafikk, den er skremmende illustrerende, synes jeg. Endret 15. desember 2012 av *Joyce* 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #17 Skrevet 15. desember 2012 Om ungen har det ubehagelig synes jeg det er tull å ikke kunne ha han fremover. Vi byttet ved 3 års alder da vår var lang og ikke hadde det behagelig baki der. Vi prøvde annet sete uten at det ble bedre, bena var for lange. Har ikke råd til å bytte bil fordi ungen blir for lang, dummeste jeg har hørt. Men vi byttet til beltestol og der sitter han helt fint. Av de vi kjenner/omgås og ser rundt oss sitter flesteparten av 3 åringen fremover rundt her så synes det var rart at flertallet av de som svarer her har 3 og 4 åringer som sitter bakover, men mulig det bare er mange uansvarlige her jeg bor. Anonym poster: c207350142d910b6aebe5dfc6c060c12
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #18 Skrevet 15. desember 2012 Det er vel mer stakkars barn som må sitte med knærne på haka;-) Nå har det seg sånn at barna som oftest sitter med bena utover istede for under haka Og hva er viktigst, sikkerhet eller komfort? Utifra dine tidligere svar ser jeg jo forsåvidt at sikkerhet ikke er din topp prioritering.... Anonym poster: 8afa024df59531c15b74234f1d5f0017 2
charactouy Skrevet 15. desember 2012 #19 Skrevet 15. desember 2012 Heller barn med belte forovervendt enn usikret barn bakovervendt. Men før dere vurderer å snu ham, vil jeg anbefale følgende: - Test om han får bedre plass og sitter mer behagelig i et annet/større sete. - Vurdér å kontakte fysioterapeut/manuellterapeut for å kontrollere bekkenet - sønnen til ei venninne av meg hadde små låsninger i bekkenet som gjorde at det var plagsomt/vondt for ham å krøke beina som de litt større barna må i et bakovervendt sete.
Kara W Skrevet 15. desember 2012 #20 Skrevet 15. desember 2012 Vi snudde vår eldste da han var 1,5 grunnet bilsyke. Vår mellomste er 2,5, og det begynner å bli litt trangt. Vi skal kjøpe ny bil til våren, så skal ihvertfall ha henne bakover til det, og håper på at det blir bedre plass i den nye bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå