Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #1 Skrevet 14. desember 2012 Jeg har følt meg psykisk svak i lang tid, før det følte jeg meg veldig sterk.. Og ikke før i dag har jeg tenkt over at det finnes metoder for å styrke psyken. Søkte og fant denne artikkelen: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=230574 med disse rådene: -ta personlig ansvar for hvordan du har det - slutte å legge skylden på andre. -bli bedre på å kommunisere og handle i tråd med egne behov, følelser og meninger. i størst mulig grad forholde deg til virkeligheten, og ikke la følelser og fantasier styre livet. -være til stede i eget liv her og nå - ikke la negative tanker om hva som kan komme til å skje herske. -kommunisere bedre med andre mennesker. våge å sette grenser for seg selv og andre. videreutvikle nye sider ved deg selv, slik at du ikke utelukkende styres av strategier du utviklet i oppveksten. ha nære forhold til andre mennesker på en måte som fungerer for deg. få en positiv og realistisk selvfølelse. forstå hvordan du påvirker og blir påvirket av andre. Jeg har latt meg styre endel av andres behov og meninger. Bare gått med på ting jeg egentlig ikke har hatt god magefølelse på. Har også satt mine behov og følelser til side for jeg har syntes at situasjoner har krevd det. Men det har jo ført til at jeg har mistet meg selv. Jeg er ikke tilstede her og nå. Jeg kommuniserer ikke så bra, har ikke mange mennesker i omgangskretsen, har problemer med å sette grenser og la folk vite hva jeg mener. Jeg har stagnert. Jeg har ikke så bra selvfølelse, og jeg burde absolutt se meg selv utenfra mer. Bli bevisst på hvordan jeg påvirker og hvordan jeg påvirkes. Men hvordan gjør jeg dette?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #2 Skrevet 14. desember 2012 Føler også at jeg ikke har mye å bidra med i samvær med andre. Jeg er ikke spesielt morsom, interessant... Vet ikke hva jeg skal si.. Har ikke forholdt meg til så mye folk, da blir man fort sosialt "tilbakestående".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå