Gå til innhold

Syk i leveren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå kjent og sett på kroppen at leververdiene mine har steget den siste uken. Hvor lenge kan man gå med forhøyet leververdi, før det blir farlig?

Legen min er i Afrika, og kommer ikke hjem før i april. Går det fint å vente så lenge?

Anonym poster: 8a1b1420339f147d5cc66e9ccb5fcec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leger har vikarer når de selv ikke er tilgjengelig. Jeg ville ikke ventet.

Skrevet

Leger har vikarer når de selv ikke er tilgjengelig. Jeg ville ikke ventet.

Fryktelig lang ventetid for å komme til :( Blir det for ille blir jeg jo bare lagt inn på sykehus, men det var det jeg ville unngå. Derfor jeg lurte på om jeg vil bli dødssyk før april .(

Får håpe det går fint i noen måneder til :)

Skrevet

Du må jo selvsagt vurdere det selv. Kanskje du kan ringe og forklare dem situasjonen? Synes generelt ikke man skal utsette en allerede utsatt kropp for mer påkjenninger enn nødvendig.

Skrevet

Hvis du vil risikere å dø eller ende opp med en levertransplantasjon, så kan du sikkert vente til april. Dersom du har litt vett i hodet så ringer du legen og får time hos vikaren ganske så raskt. Sorry, men leveren er ikke det organet man "ser an" i 4 mnd.

Skrevet

Hvis du vil risikere å dø eller ende opp med en levertransplantasjon, så kan du sikkert vente til april. Dersom du har litt vett i hodet så ringer du legen og får time hos vikaren ganske så raskt. Sorry, men leveren er ikke det organet man "ser an" i 4 mnd.

Får ta og ringe de og høre hva jeg skal gjøre :)

Eventuelt får jeg bare ta litt høyere dose av medisinen hvis jeg ikke blir bedre. Er godt mulig det går over av seg selv :)

Skrevet

Får ta og ringe de og høre hva jeg skal gjøre :)

Eventuelt får jeg bare ta litt høyere dose av medisinen hvis jeg ikke blir bedre. Er godt mulig det går over av seg selv :)

Ring, du. Og ikke begynn å selvdosere medisinene dine. Det kan bare gjøre vondt værre.

Skrevet

Fikk snakket med de og det var ikke mulig å komme til før 29. januar. Hun mente jeg skulle se det an. Hvis tilstanden forverret seg og jeg ble skikkelig dårlig, skulle jeg ta kontakt og bli innlagt på sykehuset.

Uff, krysser fingrene for at verdiene synker litt, ikke noe kjekt å være syk i julen. Men det går som oftest bra :)

Skrevet

Kan også ta en blodprøve og se hva verdiene ligger på.

Skrevet

Ta den blodprøven, du.

Jeg har hatt forhøyede leververdier etter alvorlig svangerskapsforgiftning. De første dagene ble det tatt prøver daglig inntil verdiene begynte å falle. Deretter ukentlig inntil de var tilbake til normalen.

Skrevet

Ta den blodprøven, du.

Jeg har hatt forhøyede leververdier etter alvorlig svangerskapsforgiftning. De første dagene ble det tatt prøver daglig inntil verdiene begynte å falle. Deretter ukentlig inntil de var tilbake til normalen.

Mine stiger innimellom, som oftest går de ned av seg selv etter en stund, andre ganger har doseøkning på medisin vært aktuelt for en kort periode.

Tar blodprøver fast hver 3, måned. Sist var de bra, kun lett forhøyet slik de alltid er.

Skrevet

Fikk snakket med de og det var ikke mulig å komme til før 29. januar. Hun mente jeg skulle se det an. Hvis tilstanden forverret seg og jeg ble skikkelig dårlig, skulle jeg ta kontakt og bli innlagt på sykehuset.

Uff, krysser fingrene for at verdiene synker litt, ikke noe kjekt å være syk i julen. Men det går som oftest bra :)

29. januar var fryktelig lenge til, er det virkelig fastleger som har så trangt skjema at neste ledige time er om en og en halv måned? Din tilstand høres nesten ut som den hadde fortjent en akuttime. Alterantivet er å bytte fastlege eller å dra på legevakta.

Noen spørsmål:

- Når tok du blodprøver sist?

- Hva var verdiene for ALAT og bilirubin da?

Hvis blodprøvene sist var betydelig forhøyede på siste prøve bør du absolutt ta nye prøver snart for å se hvordan det utvikler seg. Du bør uansett ta nye prøver før neste legetime.

Har du noen diagnose for dine leverproblemer? PSC? Autoimmun hepatitt? Hvor lenge du kan gå før det blir farlig avhenger sterkt av diagnosen. Og hvilken medisin bruker du?

• Liker 1
Skrevet

29. januar var fryktelig lenge til, er det virkelig fastleger som har så trangt skjema at neste ledige time er om en og en halv måned? Din tilstand høres nesten ut som den hadde fortjent en akuttime. Alterantivet er å bytte fastlege eller å dra på legevakta.

Noen spørsmål:

- Når tok du blodprøver sist?

- Hva var verdiene for ALAT og bilirubin da?

Hvis blodprøvene sist var betydelig forhøyede på siste prøve bør du absolutt ta nye prøver snart for å se hvordan det utvikler seg. Du bør uansett ta nye prøver før neste legetime.

Har du noen diagnose for dine leverproblemer? PSC? Autoimmun hepatitt? Hvor lenge du kan gå før det blir farlig avhenger sterkt av diagnosen. Og hvilken medisin bruker du?

Er ikke fastlegen jeg går til, hun kan ikke gjøre så mye. Er opp på sykehuset, derfor det er så lang ventetid.

Tok blodprøver for ca 2 måneder siden, og de var helt fine (litt forhøyet, men det er de alltid).

Går nå på Sandimmun mot autoimmun hepatitt.

Skrevet

Kjære TS.

Jeg stenger denne tråden nå. Jeg ser du har fått en del råd, men jeg anbefaler deg å ta dette opp med en lege eller legevakt for å få et profesjonelt svar. Her inne kan man ikke vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene.

Mvh ninuska_, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...