AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Hei! Er det noen som har vokst opp i utlandet, som har lyst til å fortelle forskjeller fra hvordan det var i forhold til en norsk oppvekst? Tenker da skole, sosialt liv, familierelasjoner (type hvilke alder det blir sett på som normalt å gifte seg, hvilke alder man flyttet hjemmefra, få barn og hva som er normalt i henhold til det) og øvrige forskjeller fra Norge til det landet du vokste opp i! Har nemlig sosiologi, og der ønsker læreren at vi skulle fortelle en historie om hvordan det er å vokse opp i et annet land så tenkte jeg kunne spørre her og høre om noen hadde noen erfaringer de ville dele Hvilke som helst land, bare ikke Norge! Anonym poster: bf8019930bf2bbc79cbe1f91eb8be5c0
ajohan Skrevet 14. desember 2012 #2 Skrevet 14. desember 2012 Jeg er født og oppvokst i Frankrike, men flyttet til Norge når jeg var 8. Jeg har jo bodd mesteparten av livet her i Norge, men jeg kan likevel peke på forskjeller. Nordmenn er litt mer lukket og skjermet, det klarer jeg faktisk aldri å vende meg til. Franskmenn er ikke akkurat de mest utadvendte menneskene på jorden de heller, men det er en absolutt en forskjell. Jeg blir sittende med så mange spørsmål ift dette. Norge blir gang på gang kåret til verdens beste land å bo i, men nordmenn er langt i fra det lykkeligste folkeslaget. Vi lever på en måte i et grenseløst samfunn hvor vi danner oss mange behov vi egentlig ikke trenger, og vil hele tiden ha mer. Da skjønner jeg jo at grunnlaget for å bli lykkelig blir vanskeligere. Når det gjelder det å flytte hjemmefra, giftemål osv. så er det ganske likt.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #3 Skrevet 14. desember 2012 Når det gjelder det å flytte hjemmefra, giftemål osv. så er det ganske likt. Min opplevelse av dette var helt motsatt av din de årene jeg bodde i Frankrike. Jeg opplevde franske ungdommer som mye mindre selvstendige enn norske ungdommer. Denne forskjellen utjevner seg nok når vi kommer litt opp i 20-årene, men som elev i videregående skole var det overraskende å oppleve at mange av medelevene gjorde lekser når foreldrene ba dem om det (leksetid), fikk husarrest når karakterene ble dårlige, aldri hadde vært ansvarlige for et måltid, aldri vasket klærne sine selv, ikke kunne ta toget alene og planla å studere så nærme hjemme som mulig slik at de kunne dra hjem hver helg som student. Anonym poster: 1b010bc6b65c3ce7344c6cd4f174feef
Gjest Bond Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 Det er ikke lov å bruke forumet til: * Datainnsamling i jobb- eller studiesammenheng eller verving av intervjuobjekter osv. Tråden stenges. Bond, adm
Fremhevede innlegg