Meaty Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Jeg har akkurat fått et brev om myndighetspålagt sikkerhetskontroll av elektriske anlegg med plikt til å være tilstede. Det står at det kan ta opptill 90 minutter! Hva er det de sjekker, egentlig? Går de rundt i leiligheten og kontrollerer alle stikkontakter og slikt? Æsj, jeg hater når ukjente skal inn i boligen.
gullhjerte Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 De sjekker nok sikringsskapet ditt, dokumentasjon på anlegget/varmekabler, spenning, stikkontakter, om du har jordfeil og slike ting. Eier du boligen? Det uansett til ditt beste, da det er for å forebygge. Plikt for å være tilstede er nok for å kunne vise de dokmentasjon, eller om de lurer på plassering av ditt og datt. Evt historikk med støt, sikringer som går osv. Husk at den/de som kommer er vant til å være hjemme hos ukjente, gjør bare det du selv ønsker å holde på med, så gjør de jobben sin.
Minya Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 De sjekker at hele det elektriske anlegget fungerer som det skal, det innebærer kontroll av sikringskap; sikringer, jordfeilbryter, hovedbryter, alle ledninger, stikkontakter, skjøter, lysarmatur, lamper med tak/veggfestet strømuttak og alskens sånne ting. Finner de feil, mangler eller har innvendinger om noe, lager de en klar liste over det de finner og sender det til huseier. Det er da opp til huseier å utbedre de evt feil og mangler innen en viss tid. Det kan virke litt guffent når du får brevet om kontrollen, men når kontrolløren/e er innom er de som regel ganske ålreite og tar seg liksom ikke til rette på noen måte.
Inx Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 Som regel sjekker de veldig grundig på soverommene, kan jo tenkes at du har noe elektriske greier i skuffer og skap der......
Gjest Cuervo Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Jeg ville blitt glad for sikkerhetskontroll, bare det er gratis. Hvis det koster penger, så ville jeg ikke vært like begeistret.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #6 Skrevet 13. desember 2012 Noen som vil gjette omtrent hvor mye man må betale for slikt i en bolig på 90kvm? Anonym poster: d307ccc422cab190a646c4f8334f219f
Gjest Lille-pus Skrevet 14. desember 2012 #7 Skrevet 14. desember 2012 Har desverre ikke pris for å få et installasjonsfirma (les: Elektriker) til å komme og gjøre en tilsvarende kontroll. Den kontrollen TS snakker om er med rimelig sannsynlighet kontroll fortatt av det lokale eltilsynet. I dag er de som regel en del av netteierselskapet i det distriktet du bor i, men oppgaven de utfører er en myndighetsoppgave, ikke en oppgave som tilligger netteveier/kraftselskap. Denne kontrollen er gratis, den var iallefall det for meg da jeg vant 1ste prisen under sluttkontroll av nybygde leiligheter for noen år siden. Aldri vært så glad for å bli trukket ut noen gang, - og det mener jeg
skrue Skrevet 15. desember 2012 #8 Skrevet 15. desember 2012 Fra venner vet jeg at det f.eks sjekkes at eventuell elektrisk utluftningsvifte på bad er langt nok unna dusjsonen. En jeg kjenner fikk beskjed om at den var for nære og måtte fjernes eller flyttes. En kontroll er bare av det gode. Surt å måtte betale for utbedringer, men de er av erfaring nødvendig.
Meaty Skrevet 15. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2012 Tusen takk for alle svar. Da vet jeg hva de ser etter. Men det provoserer meg at de sender et brev fire dager før de kommer, og krever at folk skal være hjemme midt på dagen. Blir mye omrokeringer ift jobb, og det er ikke bare-bare sånn rett før jul. Jeg leier forresten bolig, så blir huseier som får eventuelle kostnader.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Jeg ville blitt glad for sikkerhetskontroll, bare det er gratis. Hvis det koster penger, så ville jeg ikke vært like begeistret. Det er jeg enig i. Da kan huset bare brenne ned for min del
slask Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 Jeg har akkurat fått et brev om myndighetspålagt sikkerhetskontroll av elektriske anlegg med plikt til å være tilstede. Bare nysjerrig. Hvor gammelt er huset (eller hvor gammel er el-anlegget)?
Gjest Cevita Skrevet 20. februar 2013 #12 Skrevet 20. februar 2013 Hvor vanlig er det egentlig å få besøk av slike kontrollører? Er det noe de fleste opplever?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #14 Skrevet 4. november 2018 På 20.2.2013 den 15.39, Gjest Cevita skrev: Hvor vanlig er det egentlig å få besøk av slike kontrollører? Er det noe de fleste opplever? (Ser at det er en gammel tråd, men jeg svarer likevel) Vi har fått brev om tilsyn nå, så da fant jeg frem papirene fra forrige gang, det var i 2003. Anonymkode: 677a3...21f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå