Gå til innhold

Leker på barnerommet...


Marlena

Anbefalte innlegg

Jeg er ett ordensmennesket til tusen og liker å ha det ryddig og pent rundt meg.

Jeg har en datter på 2.5 år og på rommet hennes er det M Y E leker. Masse utrolig småting som bare er der. Sjelden hun leker med dette. Det hun gjør er å helle kassene med alle disse lekene utover.

Vi rydder opp rommet hver kveld hvor hun deltar og er flink.

Det jeg lurer på er hvordan gjør dere det på barnerommet? Rydder og sorterer dere lekene?? Hiver dere en del, legger bort etterhvert som barnet ikke leker med det???

Vesla mi har enormt mye på sitt rom...Hva har deres 2 åringer på rommet??

Hva leker deres små med?? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke barn selv, men har jobbet mye med barn tidligere.

Vet at det er en fordel å ikke ha alle lekene fremme på en gang. La dem få litt og litt ellers mister de interessen.

Kjøp noen store og små plastesker. Sorter lekene grovt og legg dem i kassene. Sett disse på toppen av klesskap eller hyller. Nederst lar du set stå et lite utvalg. Etter en stund kan du bytte om på dette.

Barn i den alderen liker ofte treklosser og duplo. Hva med å la disse to tingene stå nederst. Kanskje ikke alle klossene heller.

Da vil barnet kanskej konsentrere seg litt mer om de få tingene som står fremme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på 7 år og en på 3 år og 2 ganger i året går vi gjennom lekene de har og det som ikke brukes, pakkes ned og gis bort til Frelsersarmeen og Røde kors.

Dattera mi har en reol fra Ikea der hun oppbevarer lekene sine. Hun har to lekekasser i nederste hylle, en med dukke klær og den andre til diverse småleker. Hun har en lekekoffert der hun oppbevarer små plastdyr og i skapet sitt har hun en sjømannssekk med bamser og dukker. Har omtrent samme system på lillebrors rom. Begge mine barn har hemser og pult under hemsen, så i skuffene der har de plass til tegnesaker, ark m.m.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som Au Pair i England for en del år siden. En dag da barna var på skolen og foreldrene på jobb skulle jeg skifte sengetøy inne hos barna + rydde litt på rommet deres. Barna var to jenter på 4 og 5 år, og sov på samme rom. Men i tillegg til sovreommet hadde de et rom til -rett og slett for å få plass til alle lekene.

Jeg stod inne på et av barnas rom og så rundt meg. Alle lekene. Og jeg tenkte -har jeg noengang sett barna leke med disse lekene? Svaret var nei. Så begynte jeg faktisk å gråte.

Når jeg selv får barn kommer jeg til å informere barnas besteforeldre og eventuelle tanter og onkler og øvrige familie/venner at jeg ikke ønsker at de skal kjøpe leker til barna mine. Iallfall ikke "ukritisk". En gave til jul og bursdag er mer enn nok.

Jeg kjenner ei jente som er 5 år. Hun har 25 barbiedukker. Broren hennes er 8 og har tre sykler og nær opp mot 100 matchbox-biler. Foreldrene klager stadig over dårlig råd.

Dette gjør meg rett og slett kvalm. Sorry -men det er nå meg.

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja her er det også masse leker som ikke er i bruk !!! icon_eek.gificon_eek.gif

Vår lille leker bare med dyra sine - resten slenger rundt...

Lekene er delt opp i forskjellige kasser; dyrekassa, bilkassa, legokassa, puslespillkassa og en kasse til resten. Når det er rydding på gang vet han hvor lekene skal hen og ryddingen går "som en lek" !!!

icon_smile.gificon_smile.gif

I det siste har han mast om å få noen leker. Når jeg spør, vet han ikke hva han ønsker, bare at han vil ha noe nytt. Da sa jeg at nå får han ikke flere leker, for han leker jo ikke med lekene lenger!! Det var gutt som i noen minutter ihvertfall lekte både med biler, lego og dyra på en gang..... icon_smile.gificon_wink.gif

Enig i at "folk" kjøper leker ukritisk ! Det er en uting, og 25(!) barbidukker, hva/hvor er meningen... ?!

Nå er det skjerpings på lekefronten !! Nå skal det bare kjøpes leker som ønskes ( la billiglekene på Rimi være !!! icon_wink.gif ) .....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barn og leker så må jeg si at mine barn ikke får så mye nytt. Vi arver klær og leker for det meste. Nå rett før sommeren arva datteren min en brukt sykkel med 3 gir. Kjempe greier for hun trengte ny sykkel. Den gamle er for liten og vil nå gå videre til en annen som har brukt for den. Nye leker/klær får de til bursdag og jul, syns det holder i massevis. Samme med godteri også. Det er ikke alltid de får lørdagsgodt. Noen ganger koser vi oss heller med en god middag og litt dessert (is, frukt m.m.) i stedenfor. Tror det er viktig at barn lærer at brukt kan i mange tilfeller være like bra som nytt. De fleste møblene vi har her er kjøpt brukt. Har en 10 år gammal Ekornes hjørnesofa som jeg kjøpte for 800 kr. for ca.2 år siden. Kjempe fornøyd. Stuebordet vårt kosta 150kr. brukt. Man må jo tenke litt økonomisk oppi det hele også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dere hvor alle disse Barbie-dukkene kommer ifra?

Besteforeldrene!

I allefall her i huset. Jeg blir gaaal snart, spesielt av Farfar. Han har fått for seg at når jenta vår kommer på besøk, så skal de to gå til byen for å kjøpe noe til henne. Hver eneste gang!!!! Har ingen anelse hvor mange Shelly-dukker og Barbie-dukker hun har snart...jeg går bare å irriterer meg over dette. Hvis han absolutt skal kjøpe noe til henne, hvorfor kan han da ikke spørre oss foreldrene hva hun trenger??? (Noe som er nyttig...som f.eks klær/sko osv)

Hun leker jo ikke med alle disse dukkene!

Men iallefall, som dere skjønner så flyter det med leker hos oss også....

Prøver å sortere lekene i esker, for å få en oversikt. Det beste hadde vært om jeg hadde tatt unna noe slik at det blir mer spennende når jeg tar den frem igjen. Tror nok sommerferien skal gå til oppshining her ja icon_wink.gif

Og jeg skal si i fra til Farfar at han ikke får lov til å kjøpe noe hele tiden...jenta får jo et helt forskrudd bilde på Farfars kjærlighet. Ikke noe morro når en 5-åring spør Farfaren sin høyt og tydelig om de ikke skal gå å kjøpe noe til henne snart... icon_frown.gif Syns det er ekkelt rett og slett. Slik skal ikke min datter oppføre seg!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er godt å høre, Zafir. Ta det opp, så kan han heller begynne med å lære henne en ny sang hver gang de treffes. Det er mye hyggeligere.

Vår sønn blir to om et par måneder. Han har ikke så mye leker. Men grøss og gru, når han en gang fyller ti år. Dersom han da har 5 ganger det han nå har!!!

Han har en liten kasse på hjul, med div. leker. Så har han en enda mindre kasse med Duplo og biler. Den siste står i stua.

For tiden er det bøker som er gøy. Også gåbilen, da. Han freser rundt!!!

Treklosssene står høyt oppe på en hylle. De får han leke med en gang i blandt. Da er det ekstra stas. (Han hiver jo ting i parketten, så disse klossene lager ekstra stygge merker.)

Jeg tror han skal få en ball i sommer!!!! Har sett at han liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

jeg kaster. mine to barn som deler rom har vanvittig mange leker og søppel. de sparer på alt mulig slags "dritt". sånn omslag rundt yogurtboksene (kan jo være at de skal tegne på de en gang) bruskorker, stener, skjell, pokemon, digimon og gud vet hva. jeg blir sprø.

de må rydde rommet hver søndag (5 og 8 år) og jeg kommer innom og truer med å kaste. det hjelper.

men jeg synes vel kanskje at selv om du er pedantisk, så er rommet hennes bare hennes, og det bør du ta litt hensyn til...... dvs ikke la det se ut som et utstillingsvindu...

og hva som er vanlig til en 2-åring kan være så forskjellig. min datter har aldri lekt med dukker. hun hadde både store og små og barbier. vi har gitt bort alt sammen, og hun har nå en barbie igjen og den brukes som badeleke. så det varierer fra person til person hva som er deres "lekegreie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg gir bort og pakker ned etter hvert som min datter vokser til....

No er hun bare 19 månder,men alikavel hadde ikke hun hatt plass til å gå på romme sitt om jeg ikke hadde fjærnet det hun ikke bruker....

Ærstatter de gammle lekene med nye,men ikke allt på en gang...

No har hun et lite leke telt på romme sitt og der sitter hun og bygger klosser,har egen liten stol inni der og noen bamser.....

Noen øker som hun drar frem når hun har lyst å koze....

Jeg bruker å rydde og sotere lekene hennes om kvelden og for å ikke snakke om å få lekene ut i fra stuen....

Hun er kjemmpeflink og hjelper meg....icon_smile.gif

Har funne ut at allt for mye leker er ikke sundt ,men det skal være nokk til at hun kan aktivisre seg selv icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne har en metode når det gjelder å begrense lekegaver, som jeg syns er fin. Ungene har hundreogørten tanter og onkler, og alle syns selvsagt det er mye kulere å gi brannbiler og barbie enn å gi nyttige ting og klær, til jul og sånn. Og tro meg, man trenger ikke handle en ting mellom bursdager og jul, hvis alle disse slektningene hadde fått kjøpe det de ville. I stedet så har svigerinnen min en liste med ting ungene trenger, og gir så ut kjøpetips til de som spør. Noen ganger er det leker, som hun vet at de virkelig ønsker seg, eller så er det klær og lignende. (Alltid like artig når vi ringer og spør etter ønskeliste, og hn sier "vel, siden du spør så...." og så kommer 2-3 ting du VET hun har tenkt at DU kunne kjøpe...) Ungene har masse leker, det har de, men ikke så ille som det kunne vært. Og så unngår man dobbeltkjøp og bytting.

Men MER, det vil de ha! icon_smile.gif Barn kan være utrolig materialistiske og ha en enorm samlemani!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar, jeg har fått noen tips jeg skal følge icon_smile.gif

Hvis noen misforsto så synes jeg ikke at jeg er veldig 'pedantisk' når jeg synes det er greit å rydde rommet hennes hver kveld.

Det måtte jeg alltid som liten (og litt eldre) og det har gjort meg til ett ganske "ryddig" mennesket.

Det kan se ut som "torden har slått ned der" iløpet av dagen og det er helt greit.

Men når vi legger oss - må det være ryddig -

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til: Begynn så tidlig som mulig å innkludere barnet ditt i ryddingen på sitt eget rom. Gjør det f.eks til noe morsomt. Ros henne masse når dere rydder sammen.

Jeg var ikke så flink til å ta med meg dattera mi på rydding o.l. og det får jeg svi for i dag. Hun begynner sånn smått og bli veldig flink så det blir bedre og bedre. Minstemann må være med å rydde rommet. Jeg vet ikke med andre foreldre, men jeg tok meg ikke tid til å la henne få slippe til. Hadde det alltid så travelt med å få ryddinga unnagjort så det gikk ann å slappe av litt. Men som sagt nå begynner vi å få til et lite samarbeid.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...