Gå til innhold

Er de klar over at de er "syke"?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom til å tenke over begrepet psykopat i dag, eller som vi skal kalle det heretter; dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Og enda lenger inn, disse som virkelig er en fare for andre mennesker, og oppfyller alle kravene for når alarmen burde ringe - er de klare over at de ikke er som alle andre, og at det er noe "galt" med dem?

Veldig vanskelig å formulere dette spørsmålet, men ta utgangspunkt i en mann som over flere år har brutt ned sin samboer med typiske psykopat"triks". Han blir tvangsinnlagt etter en voldelig og livsfarlig episode, og skal kartlegges for aktuelle lidelser. Kommer det som et sjokk når mistanken blir lagt på bordet? Er disse velkjente triksene et bevisst valg som er gjort, eller faller det bare naturlig?

Gaah, vanskelig. Men håper noen skjønner hva jeg er ute etter her. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er en personlighetsforstyrrelse så faller det en naturlig.

Anonym poster: 92a8d2c92e8def2040c6f7a2bd3ad167

Skrevet

Når det er en personlighetsforstyrrelse så faller det en naturlig.

Anonym poster: 92a8d2c92e8def2040c6f7a2bd3ad167

Jo, jau... forøvrig sant det da :klaske:

Skrevet

Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse, og det har jeg akseptert, er sjelden det går ut over noen andre. Problemet med psykopater er at de mangler empati, men de vet jo godt hvor sårende deres oppførsel er, de bare bryr seg rett og slett ikke. Tror nok de vet at de ikke er normalen, men så lenge de får noe godt ut av det, ser de selvfølgelig ingen grunn til å endre seg, det er først når de selv opplever ubehageligheter i.f.m. sin atferd at de vil gidde å gjøre noe.

Anonym poster: 18d32d741fb1b7cbd59763cb408b600f

Skrevet

De fleste friske mennesker har lite selvinnsikt i sin egen oppførsel. Så man kan ikke regne med at folk som er psykisk syke skal ha det.

Anonym poster: eaf1e12282edf2560fb39b7acfb55298

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det varierer veldig fra person til person. Jeg har selv flere personlighetsforstyrrelser (men ikke dyssosial), og selv om jeg egentlig vet veldig godt at det jeg gjør og tenker ikke er normalt, så er det helt normalt for meg. Jeg har alltid vært sånn, og synes det er rart at andre ikke tenker og gjør det samme som meg, fordi det er det eneste jeg kjenner til. Det har likevel ikke kommet som noe sjokk når jeg har fått diagnosene mine.

Anonym poster: 6029ae34cefa34b5fd3a4d9cfd830285

Skrevet

Noe av kjernen i dyssosial pf, er jo nettopp det at de mangler selvinnsikt. Så uansett, om hundre psykiatere fortalte pasienten at han har denne diagnosen, så ville nok vedkommende nektet hardnakket for at han hadde en slik sykdom. De vil sjelden eller aldri innrømme at det er noe feil ved dem, ikke ovenfor seg selv engang. Det er alltid andre som tar feil i følge dem selv.

Anonym poster: ed60dccba364a7c7aa5983683d65c24c

Skrevet

Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse, og det har jeg akseptert, er sjelden det går ut over noen andre. Problemet med psykopater er at de mangler empati, men de vet jo godt hvor sårende deres oppførsel er, de bare bryr seg rett og slett ikke. Tror nok de vet at de ikke er normalen, men så lenge de får noe godt ut av det, ser de selvfølgelig ingen grunn til å endre seg, det er først når de selv opplever ubehageligheter i.f.m. sin atferd at de vil gidde å gjøre noe.

Anonym poster: 18d32d741fb1b7cbd59763cb408b600f

Nja, altså, en sentral del av å ha en dyssosial personlighetsforstyrrelse handler jo om det at man ikke har selvinnsikt. Noen unntak fins nok, men de fleste tror nok at de er friske og at andre er som dem.

Anonym poster: 26da3d09a484110a4488a9758f9dc27d

Skrevet

Psykopati er en egosynton personlighetsforstyrrelse. Det vil si at de ikke føler noe subjektivt ubehag med å ha den tilstanden. Om de er klar over det kan variere, men det er uansett ikke relevant da de ikke ser på seg selv som syke. De lærer heller ikke av konsekvenser. I norske fengsler utgjør psykopater en betydelig andel av de innsatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...