Gjest Celia Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Jeg er 25 år gammel, og røyker veldig mye. 20 om dagen sikkert. Jeg ønsker selvfølgelig å slutte, men det er inni helsikkens vanskelig! Jeg skal prøve igjen på nyåret, men denne gangen skal jeg prøve å sikre at det går. Har holdt ut 2 måneder før, med champix. Denne gangen skal jeg teste Champix, legeoppfølging OG e-sigaretter. Men det jeg lurer på er; Hva i røyken er det som gir misfargede tenner, rynker, dårlig ånde og dårlig kondis?? Er det nikotinen, eller er det tjæren?? E-sigaretter inneholder jo nikotin, men ikke tjære. Vil man få noen av de nevnte plagene av e-sigaretter? Nå ønsker jo jeg aller helst å "stille inn" nikotinen til 0 på de e-sigarettene da. Må bare innbille meg at jeg røyker rett og slett :gjeiper: Men om jeg vil ha i en liten dose med nikotin også, hvor skadelig er egentlig dette med tanke på hud, tenner og kondis?? Og om det er noen her som har prøvd e-sigaretter; Del GJERNE deres erfaring!
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Jeg røyke opptil 30 om dagen og sluttet for et par år tilbake. Jeg brukte Nicotinell sugetabletter og det gikk forbløffende bra. Nikotin er blodfortynnende, men ikke så farlig om en ellers er frisk. Hud, tenner, negler og hår har blitt helt fantastisk på meg etter jeg sluttet i en alder av 28. Jeg angrer ikke et sekund at jeg sluttet. Beste valget jeg har gjort for meg selv. Sammen med Nicotinell og jogging så forsvant suget etter røyk veldig kjapt
zanna Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Nikotinen stjeler oksygenets plass i blodet, og oksygen trenger man hvis man vil ha en grei kondis. Og for ordens skyld: Nikotin gjør blodet mer seigt og tykt, det er ikke blodfortynnende i det hele tatt. Jeg har hatt blodpropp på flere steder i beina 3 ganger på grunn av røyk og p-piller, og må nå bruke nettopp blodfortynnende livet ut for å forebygge, selv om jeg ikke røyker lenger.
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 Det med idrett stemmer dårlig. http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article423240.ece Man skal heller ikke innta nikotin 2 uker før og etter operasjoner fordi det er blodfortynnende. Jeg sier ikke at nikotin er bra, men heller mindre mengder nikotin over en periode enn røyk.
zanna Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Men da er det ikke snakk om 30 røyk om dagen, 1-2 før et ritt kanskje. Jeg røyket også så mye på slutten, og ble andpusten bare av å gå i trapper, og var bare 26 år den gang. Nikotin stjeler som sagt plassen til oksygenet (hypoxi), noe som gjør at kroppen må lage enda flere røde blodlegemer for å kompensere for tapet , og når man har flere blodlegemer enn normalt i blodet vil det logisk nok bli tykkere. Resultatet er høy blodprosent, og en tilstand som heter sekundær polycytemi. Noe du kan lese om her: http://www.helse-sta...YTEMIA VERA.pdf http://snl.no/.sml_a...ytemi#menuitem5 Endret 13. desember 2012 av zanna
Gjest Celia Skrevet 13. desember 2012 #6 Skrevet 13. desember 2012 Så nikotin er ikke det som gir dårlig ånde, rynker, dårlig kondis og misfargede tenner med andre ord? Og e-sigaretter vil være et bra alternativ for meg som ønsker å slutte å røyke?
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #7 Skrevet 13. desember 2012 Men da er det ikke snakk om 30 røyk om dagen, 1-2 før et ritt kanskje. Jeg røyket også så mye på slutten, og ble andpusten bare av å gå i trapper, og var bare 26 år den gang. Nikotin stjeler som sagt plassen til oksygenet, noe som gjør at kroppen må lage enda flere røde blodlegemer for å kompensere for tapet (hypoxi). Resultatet er høy blodprosent, og en tilstand som heter sekundær polycytemi. Noe du kan lese om her: http://www.helse-stavanger.no/omoss/avdelinger/1k-kreftsykdommer/Documents/Pasientens%20bok/Pasientinformasjon%20diagnoser/diagnose%20POLYCYTEMIA%20VERA.pdf http://snl.no/.sml_artikkel/polycytemi#menuitem5 Jeg ble også andpusten av ingenting da jeg røykte. Jeg bruker Nicotinell og løper i snitt 3-5 mil i uka og merker ikke noe på kondisen når jeg inntar nikotin. Har tatt halvmaraton på 1t40 min. 3 km på 10 min. og mila på under 45 minutter. Så kondisen har ikke blitt påvirket. Jeg anbefaler selvsagt ikke nikotin, men igjen, bedre enn å røyke.
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #8 Skrevet 13. desember 2012 Så nikotin er ikke det som gir dårlig ånde, rynker, dårlig kondis og misfargede tenner med andre ord? Og e-sigaretter vil være et bra alternativ for meg som ønsker å slutte å røyke? Ja
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #10 Skrevet 13. desember 2012 Tusen takk for svar! Lykke til med røykeslutt
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #11 Skrevet 13. desember 2012 E sigaretter med nikotin er ikke tillat i Norge. Anonym poster: 3d2a991dd2cff56102506b229e5e8352
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #12 Skrevet 13. desember 2012 E sigaretter med nikotin er ikke tillat i Norge. Anonym poster: 3d2a991dd2cff56102506b229e5e8352 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7836338
zanna Skrevet 13. desember 2012 #13 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Jeg ble også andpusten av ingenting da jeg røykte. Jeg bruker Nicotinell og løper i snitt 3-5 mil i uka og merker ikke noe på kondisen når jeg inntar nikotin. Har tatt halvmaraton på 1t40 min. 3 km på 10 min. og mila på under 45 minutter. Så kondisen har ikke blitt påvirket. Jeg anbefaler selvsagt ikke nikotin, men igjen, bedre enn å røyke. Fullstendig enig i det, da slipper man jo unna alle de andre stoffene som er i sigaretten. Ad. det andre så måtte jeg slutte helt med nikotin for å bli bra igjen, men alle er jo forskjellig så det er jo ikke så rart. Endret 13. desember 2012 av zanna
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #14 Skrevet 13. desember 2012 Fullstendig enig i det, da slipper man jo unna alle de andre stoffene som er i sigaretten.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #15 Skrevet 13. desember 2012 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7836338 Takk for oppklaring Anonym poster: 3d2a991dd2cff56102506b229e5e8352
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #16 Skrevet 13. desember 2012 Takk for oppklaring Anonym poster: 3d2a991dd2cff56102506b229e5e8352 Var jo litt rett da. Ikke lov å selge i Norge
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #17 Skrevet 13. desember 2012 Det med idrett stemmer dårlig. http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article423240.ece Man skal heller ikke innta nikotin 2 uker før og etter operasjoner fordi det er blodfortynnende. Jeg sier ikke at nikotin er bra, men heller mindre mengder nikotin over en periode enn røyk. Grunnen til at man skal slutte å røyke før en operasjon er fordi karbonmonoksid i røyken tar oksygenatom plass på hemoglobinet i de røde blodcellene, og det gjør at kroppen ikke får tilstrekkelig meg oksygen, det vil derfor øke belastningen på hjertet under en operasjon, samtidig som at den automatiske mekanismen for å kompensere for lavt o2-opptak (høyt blodtrykk, raskere puls...) blir hindret av narkosen. Det har ingen ting med at blodet blir for tynnt å gjøre.. Synes du skal være forsiktig med å kaste rundt deg med påstander du ikke har hold for å uttale deg om! Anonym poster: 6c7cf7ba4a17411cbfbec904457caef2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #18 Skrevet 13. desember 2012 ...til TS! Jeg var i din situasjon for noen år siden. 20 røyk om dagen. Min løsning ble boken "Endelig ikke røyker". Man slutter ikke å røyke før man har fullført boka, og da er man (jeg hvertfall) så motivert at man gleder seg og det gikk for min del lekende lett:) den gjorde at jeg forstod hvorfor jeg fikk sug etter nikotin, eller trang til å kompensere med mat, og det gjorde det lett å komme seg gjennom. Anbefaler boka på det sterkeste!! Anonym poster: 6c7cf7ba4a17411cbfbec904457caef2
Gjest Celia Skrevet 13. desember 2012 #19 Skrevet 13. desember 2012 @ #18: Tusen takk for tips om boka! Er enig i at den er ganske utrolig og virkelig gjør noe med hjernen din som er uforklarlig! Leste den forrige gang da jeg holdt opp i 2 måneder. Da prøvde jeg med boka (den som er for kvinner og den andre) og champixtabletter. Denne gangen skal jeg prøve boka, champixtabletter (som også funker som en drøm), legeoppfølging og e-sigaretter i helgene og på fest i allefall. Jeg må prøve meg litt frem, men jeg skal virkelig virkelig klare dette! Er så lei den forbaska søplerøyken! Skulle gjerne slutta i dag, men orker ikke å være et småagressivt og emosjonelt vrak hele jula og ødelegge stemningen rundt meg...
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #20 Skrevet 13. desember 2012 @ #18: Tusen takk for tips om boka! Er enig i at den er ganske utrolig og virkelig gjør noe med hjernen din som er uforklarlig! Leste den forrige gang da jeg holdt opp i 2 måneder. Da prøvde jeg med boka (den som er for kvinner og den andre) og champixtabletter. Denne gangen skal jeg prøve boka, champixtabletter (som også funker som en drøm), legeoppfølging og e-sigaretter i helgene og på fest i allefall. Jeg må prøve meg litt frem, men jeg skal virkelig virkelig klare dette! Er så lei den forbaska søplerøyken! Skulle gjerne slutta i dag, men orker ikke å være et småagressivt og emosjonelt vrak hele jula og ødelegge stemningen rundt meg... Masse lykke til! Dette klarer du! Jeg sluttet på julaften for noen år siden, og nyttårsaften uten røyk gikk overraskende lett :D Det jeg tror, og som hvertfall gjelder meg, er at jo mer man stresser rundt det, bekymrer seg og skal erstatte røyken med andre ting, jo vanskeligere blir det. Da lurer man bare seg sev til å tr at det er vanskeligere enn det er, og man nesten forventer at man ikke skal klare det. Som det står i boka også, så blir man veldig "hjernevasket" til å tro at det er så utrolig vanskelig å slutte å røyke, så man forventer å mislykkes! Det der å gå rundt å stinke røyk var vel det som fikk meg til å faktisk slutte, det siste sparket bak.. Synes det var så ekkelt å stå ute i masse klær og røyke ute i kulden, for så å gå ombord i en varm buss.. Følte at jeg forgiftet hele bussen, hehe:P Men du, hvis du slutter nå i jula, og du ser at du klarer deg uten røyk da, så vet du jo at du vil klare deg uten røyk i absolutt alle situasjoner...det må da virkelig være motiverende og gi deg en mestringsfølekse. Jeg fantes ikke sur og grinete når jeg sluttet, jeg var bare glad og lykkelig for at jeg visste at jeg aldri skulle røyke igjen, og at jeg hadde vunnet over røyken Anonym poster: 6c7cf7ba4a17411cbfbec904457caef2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå