Gjest Zzzz Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Jeg har i lang lang tid slitt med at det er nærmest umulig å komme seg opp om morgenen. Jeg skal egentlig på jobb til vanlig tid, men kommer stort sett alltid etter 12 engang. Dette går forsåvidt bra fordi jeg har fleksibel arbeidstid, men det er likevel ikke gøy å måtte jobbe til utpå kvelden. Jeg føler meg helt knekt når jeg våkner, og selv om jeg setter på vekkerklokke til å ringe hvert kvarter fra når jeg skal opp, så er jeg så borte at jeg skrur av den. Har prøvd å legge en telefon på vekking langt unna sengen, men jeg overser den nærmest ubevisst og til slutt slutter den å ringe. Og dette selv om jeg har sovet 10-11 timer. Noen som har noen råd? I morgen MÅ jeg opp kl 10, og blir stressa og deppa av tanken på det, og det hender seg jeg døgner for å klare morgenmøter etc.
Gjest *Maja* Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Hvordan spiser du? Trener du? Får du i deg nok vitaminer? Mange blir litt sløve og vinterdeprimerte, men jeg merker at jeg er mye bedre nå som jeg spiser sunt og trener. En ide kan også være en lampe som simulerer dagslys. Den skal visstnok hjelpe veldig på dem som sliter med å komme seg opp i mørketiden.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 For meg funker wake up light og en app som heter sleepcycle. Veldig stor forskjell for meg om jeg ikke har disse. Anonym poster: 0293c35466240b17f5a191b62b89b36c
Anoia Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 To ting: Få oversikt over hvor mye søvn du faktisk trenger og legg opp døgnrytmen din deretter, selv om det betyr at du må legge deg tidligere. Husk at man får økt søvnbehov om vinteren når det er mørkt og kaldt. Ta D-vitaminer!! Det er megaviktig for oss nordboere på vinterhalvåret; mangel på det gjør oss forferdelig trøtte og slitne (for ikke å snakke om deppa).
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Oppsøk psykolog for utredning av en eventuell søvnlidelse. 1 av 7 pasienter oppsøker faktisk psykologer pga søvnproblemer. Sovner du også i løpet av dagen? Det du skriver kan minne om enten Hypersomnia (et problem med å sove for mye - selv om man har sovet hele natten, sovner man flere ganger gjennom dagen.) Det er også mulig å ha noe som kalles døgnrytmeforstyrrelse (Circadian Rhytm Sleep Disorder). Her har den biologiske døgnrytmen problemer med å matche samfunnets 24-timers dag. F.eks et vedvarende mønster av at man sovner sent og våkner sent. Man er ikke i stand til å sovne og stå opp senere. Det blir en mismatch i timeplanen, man er ikke opplagt, da døgnrytmen ikke er i balanse. Dette kan være pga hjernen som skiller ut for mye av hormonet melatonin som, forteller oss når vi skal sove. Vil iallfall råde deg til å oppsøke profesjonell hjelp, da det høres ut som søvnproblemene går utover livskvaliteten din. Ikke les dumme råd fra vg og dagbladet, alla drikk kamomillete osv. Oppsøk noen som vet hva de prater om. Selv har vi lært på studiet at mange blir friske ved å være strengt rutinerte på å stå opp og legge seg til samme tid HVER dag, uansett om det er helg eller ikke. Men du må også bli utredet om det er noe annet psykisk som ligger til grunn for forstyrrelsen, om du går på medikamenter som kan ha en påvirkning osv. Lykke til Anonym poster: 78dcc1336920f74905df3c3ec42a626b
zanna Skrevet 13. desember 2012 #6 Skrevet 13. desember 2012 Hvis du røyker, kan det hjelpe å slutte. Og du kan også prøve å kutte ut mat med mye karbohydrater, så du ikke får så store svingninger i blodsukkeret, noe hvertfall jeg blir veldig trøtt av.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #7 Skrevet 13. desember 2012 Gå til legen, det er ikke normalt. Har du søvnbehov på 10-11 timer og fremdeles ikke er uthvilt så snakker vi om andre ting enn trening og wake-up light kan hjelpe på. Slik gjennomgående tretthet kan også være begynnende symptom på en del sykdommer. Du bør begynne med å få sjekka nivået ditt av vitaminer og mineraler. Jernmangel kan gi slik utmattelse, mangel på d-vitamin også. Anonym poster: e50b04b9853fa1f2633206d860650920
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #8 Skrevet 13. desember 2012 Det er mange som har problemer med å stå opp. Er det slik at du er trøtt gjennom hele dagen også? Eller går det sakte men sikkert bedre når du først har kommet deg ut av dyna og ut i kulda? Når var det dette begynte? Har det kommet snikende eller plutselig? Hvordan er humøret ditt ellers? Har du alltid vært en B-person? Om du legger deg tidligere på kvelden, får du sove da eller ligger du bare våken? Det er stor variasjon av hvor mye vi må sove hver natt. 10-11 timer er i overkant, men ikke unormalt for mange mennesker. Om det er tilfellet for deg, så må du jobbe med å endre døgnrytmen din, altså legge deg før. Vedvarende søvnproblemer kan ødelegge et menneskeliv og om du ikke finner ut av dette selv, så gå til fastlegen din! Anonym poster: 2611ac098408aa37a0f16b609f1c72c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå