Gå til innhold

Praha

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg og kjæresten vurderer å reise til Praha i 2013. Vi er usikre på om vi skal reise på våren, sommeren eller høsten - men jeg kunne gjerne tenkt meg en tur på slutten av sommerferien. Det er samme når på året det er, det jeg lurer på er når det er best å reise dit? Blir det veldig varmt der, sånn type uutholdelig varme om sommeren, eller er det mildt og kaldt der?

Så.. Hvordan er egentlig Praha? Store shopping muligheter, mye å se osv? Jeg vil egentlig vite mest mulig om byen, hva som er verdt å se og oppleve, forskjellige attraksjoner osv osv osv. Vi har planer om å være der i 5 dager eller kanskje 1 uke. Hva anbefaler dere som har vært der? Hvordan var opplevelsen og hvilket hotell overnattet dere på? Hva ble kostnadene? Tusen takk på forhånd. :)

Anonym poster: 700b8223c89b9adf466bb8e021d44b22

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mai- august er perfekt!

Hotel Perla er supersentralt, bra og billig. Mat spiser du på feks Cowboys. Kul plass!

Åsså stikker du opp på takterrassen til Hotel U Prince og tar en drink. Lykke til. Super by!

Anonym poster: 03b05efb165f8fd840ccccb54c68b7e1

Skrevet

Så.. Hvordan er egentlig Praha? Store shopping muligheter, mye å se osv? Jeg vil egentlig vite mest mulig om byen, hva som er verdt å se og oppleve, forskjellige attraksjoner osv osv osv. Vi har planer om å være der i 5 dager eller kanskje 1 uke. Hva anbefaler dere som har vært der? Hvordan var opplevelsen og hvilket hotell overnattet dere på? Hva ble kostnadene? Tusen takk på forhånd. :)

Praha er en kjempefin by, med mye historie og mange fine bygninger. Når jeg var der, ble jeg overrasket over hvor mange butikker det egentlig var der, og det var kjempegode shoppingmuligheter.

Link til kjøpesenter i praha

Skrevet

Har vært der i april og mai. Likte mai-måned aller best. Nydelig by, mye historie, billig og hyggelige mennesker. Har vært der to ganger og reiser gjerne tilbake!

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på så dere ikke blir rundstjelt. Sykt med lommetyver i turistområdene og på trikkene som fører til turistomådene. Ikke ha noe verdifullt i veska, og stapp lommeboka (og evt. mobil) i trusa.

Ellers er Praha fantastisk koselig syns jeg :)

Anonym poster: f862584e6cf5c389d21641ff9a98e2ef

Skrevet

Var der i påskeferietider. Praha ligger ikke så langt sør at vi snakker "sydentemperaturer". Sammenlign med syd-tyskland.

Skaff deg billett som gjelder på alt av kollektivtransport (buss, trikk, tbane), koster lite og er genialt. Det går denslags transport overalt! Første og eneste gang jeg har likt å ta kollektivtransport.

Hold deg unna butikker i gamlebyområdet. Det er turistfeller

Husk at de har moms i Praha og om du handler for (tror det er 3-400 kroner) over taxfreegrensa er det nok å si "taxfree" til de ansatte så fyller de ut papirene for deg. Du får da tilbake ca 16 prosent av kjøpesummen etter retur i Norge (du leverer inn papirene på flyuplassen før du drar).

Folk flest snakker svært lite eller dårlig engelsk. Det er et godt tegn omd e ansatte kommer bort og snakker tsjekkisk til deg siden du da ikke er i en turistfelle. Det som er typisk billig i praha og tsjekkia er sportsutstyr. Klær og sko, så om du er glad i sneakers eksempelvis er man i himmelen. Om du skal shoppe så dra til kjøpesentrene litt ut fra gamlebyen. Er flere av de og de er STORE. Større enn de man finner her til lands. Type "åå se der er det et annet kjøpesenter laaangt borte på andre siden av sletta -- ehhhh okei det var faktisk samme kjøpesenteret (etter en evighet med vandring)" :)

Krystall er meget billig og av høy kvalitet.

Restauranter og cafeer er kjempetrivelige og ekstremt billig (igjen unna turistfellene). Spiste 3-retter på Square for to, med tips til butler og vin/øl. Endte opp på under 300 for begge.

Skrevet

Skrev feil ser jeg, jeg var der sist gang i juni. Fin temperatur, ikke for varmt, ikke for kaldt.

Jeg er uenig i at alt i gamlebyen er turistfeller. Ja, man bør passe seg særlig i området rundt det gamle bytorget, men går man litt innover i gamlebyen, i de trange smugene og utforsker selv vil man finne mange gode restauranter som er svært billige.

Anbefaler forøvrig kveldscruise på Moldau, en fin opplevelse med god mat og fin utsikt. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Praha er en herlig by! Det begynner vel å bli 7 år siden jeg var der, så husker ikke så mange detaljer på sparket. Men vi var der i alle fall i hele 11 dager, og hadde noe å gjøre hele tiden. En klassisk konsert, tror det var Vivaldi - de fire årstider. En Marionetteforestilling, Black Light theatre, et par jazzklubber osv. Det jødiske kvartalet, Petrinåsen, middelaldermuseum, erotisk museum, leketøysmuseum, vokskabinettet. Og vi tok oss en dag på Zoologisk hage.

Da vi var der gikk det ca 3 tsjekkiske kr på den norske, og beløpet i tsjekkiske kurona var ganske lik på det vi fant hjemme. En flaske brus kostet rundt 12 kurona i Praha (ca 4 kr), og 12 kr i Norge. Sånn var prisene generellt for det meste. Altså, vi fikk omtrent tre ganger så mye for pengene våre der enn her.

Jeg vil tilbake :rodmer:

Endret av fruBeist
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan er prisene på klær og spa og slikt? Jeg skal dit med mannen på jobbtur, en uke i april, og får mer enn nokk dautid alene mens guttene er på jobb. Er det lett å finne fram med kollektivtransport?

Anonym poster: fcb1d8465d502ef3f18320c87adbfc42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...