kaarina Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 Heisann. Er 20 år gammel jente i fast forhold. Har brukt p-pillen i mange år (ca 5 år) med et par mnd pause inni mellom, men for det meste brukt pillen. Har i det siste begynt å uroe meg over alt som kan skje i kroppen når man putter i seg disse hormonene og alle bivirkningene som KAN dukke opp. Har nå sluttet på pillen og må bruke kondom når vi skal ha sex. Er i og for seg ikke et stort problem for oss å bruke kondom, men jeg går rundt med en stor frykt at kondomen skal sprekke og at vi kanskje ikke merker det. Vi planlegger ikke baby med det første Er det noen som vet hvilke prevensjonsmiddel som kan være aktuelle, og som ikke har like mange skumle bivirkinger? Å sette inn noe i underlivet er ikke aktuelt for meg. Eller noe som varer i mange år ettersom jeg vil ha baby om kanskje 2 år Bare spør visst noe er uklart
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Det er vel bare kondomer som står igjen når hormonpreparat og spiral er valgt bort? dvs nå kom jeg på pessar også, som settes inn i skjeden og dekker livmormunnen. Skal på samme måte som kondom settes inn ved samleie. Er vel mindre trygt enn kondom tror jeg, men kan gi ekstra sikkerhet sammen med kondom? Anonym poster: ebb48f16a6b4b24480676ed123d9785d 1
Athene Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 (endret) Dersom du ikke har bivirkninger forstår jeg ikke hvorfor du har valgt å slutte på pillen? For oss som ikke opplever bivirkninger er pillen den beste prevansjonsmetoden. Det er nærmest 100% sikkert ved korrekt bruk, og det reduserer kreftrisikoen på en del områder. Det gjør også at man har redusert pms, og selv kan styre når man får blødning. På nett er det dessverre alt for mye skremselspropaganda. Pillene er utprøvde og trygge, og stadig flere leger anbefaler bruk selv om man ikke behøver prevansjonen, på grunn av gunstige effekter. Bivirkninger er noe man får, eller ikke får, og har man ikke fått dem i utgangspunktet dukker de ikke opp senere. Hvis du tenker på blodpropprisikoen som er den værste bivirkningen, er denne faktisk bare forhøyet i det man begynner på pillen. Endret 12. desember 2012 av Athene 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Kanksje hun håper på en oops-baby? Anonym poster: 9b5b076fc68740189cb8970319c92474
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Jeg bruker p-stav. Er ikke blitt gravid til nå, brukt det i snsart 5 år Men man skal aldri si aldri. Er nok like mange bivirkninger med denne som med alt annet, så jeg skilter ikke med at denne er bedre enn noe annet. Jeg er bare glad jeg slipper å huske på piller dag ut og dag inn Ellers har jeg veldig uregelmessig mens, men har funnet ut at blant annet det med å slippe å huske piller hver dag veier opp for dette. (for min egen del) Håper du finner noe som passer deg. Men uansett, så tror jeg ikke du kommer unna bivirkninger når du inntar noe som i utg punktet ikke "hører hjemme" i kroppen.... (les: høyere doser enn det som normalt blir produsert) Anonym poster: 9175ed5471848024d9e9b967952fba40
kaarina Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. desember 2012 Er blodpropp rissikoen jeg har tenkt mye på, også har jeg lest så mye "skummelt" om ppiller. Men en til faktor er at jeg av og til glemmer pillen i en hektisk hverdag og tar den til ulike tidspunkt osv. Så hadde hvert bedre for meg å finne noe annet. Har tenkt litt på psprøyten. Har hørt den varer i ca 3 mnd? Helsesøstra sa til meg at hun ikke ville annbefale den til meg pga noe med kalsiuminnholdet i kroppen (tror jeg det var). Noen som har erfaring med psprøyten, eller pplaster.. ?
Athene Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Er blodpropp rissikoen jeg har tenkt mye på, også har jeg lest så mye "skummelt" om ppiller. Men en til faktor er at jeg av og til glemmer pillen i en hektisk hverdag og tar den til ulike tidspunkt osv. Så hadde hvert bedre for meg å finne noe annet. Har tenkt litt på psprøyten. Har hørt den varer i ca 3 mnd? Helsesøstra sa til meg at hun ikke ville annbefale den til meg pga noe med kalsiuminnholdet i kroppen (tror jeg det var). Noen som har erfaring med psprøyten, eller pplaster.. ? Snakk med en lege, og ikke med helsesøster. Det høres ut som et annet prevansjonsmiddel kan være noe for deg, dersom du er surrehue med tanke på å ta pillen riktig. Blodpropp skal du ikke tenke på, som jeg skrev over er risikoen størst i det man begynner på pilla. Og risikoen er likevel forsvinnende liten dersom du ikke er arvelig disponert, eller røyker.
kaarina Skrevet 12. desember 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2012 Takk! Ja, tror jeg må bestille meg en time hos legen og høre hva han sier. P-sprøyta frister litt, ettersom den varer i en tre mnd periode (om jeg har forstått rett) og ikke i flere år
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå