Gå til innhold

Feiting!


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Ja, fin overskrift, ikke sant?

Hvis man snakker om overvektige, og bruker ordet "tjukk" eller "feit", kan man forvente at de blir lei seg da? Jeg ser ikke på de ordene som negativt ladet (det kommer mye an på setningen de blir brukt i og!) i seg selv.

Sier man for eksempel "Han XX dro til legen idag, fordi han har blitt så feit", så burde det ikke bli sett på som frekt? (Sier man derimot "du er stygg og feit", blir det noe annet, men da kunne man like gjerne sagt "du er stygg og overvektig").

Uansett.. Jeg liker å bruke ordet feit. Eller spinkel. Eller tynn. Eller tjukk. Osv. Synes det er beskrivende.

Men må man virkelig bruke fagord foran feite mennesker, eller er det greit å si "feit" om man kommer inn på temaet? "Du er ikke like feit lenger, ser du har slanka deg! :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til du ikke får deg dame Per er nok at du er for stygg for at en jente skal bli tiltrukket av deg.

Synes du det er en ok setning å si til en person? Det var da ikke negativt ladet eller noe..

Så og si alle overvektige jeg noen gang har kjennt synes det er ubehagelig når folk bruker ord som "feit" og "tykk", så hvorfor ikke bare la være?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Jo, det er negativt ladet. Fordi man påpeker at en person er stygg, og stygg er et negativt ladet ord.

Det betyr at man er upen. Feit er bare at man er feit. Man er søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde standarden vært at fedme er søtt, så hadde ingen hatt noe imot det, men du er en av veldig få og dermed setter ikke du og slike som deg standarden i dette tilfelle.

Du vet nok også at det er ubehagelig for overvektige, så om du bevisst sier sånt fremfor overvektige er du enten en drittsekk eller en sosiopat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hadde standarden vært at fedme er søtt, så hadde ingen hatt noe imot det, men du er en av veldig få og dermed setter ikke du og slike som deg standarden i dette tilfelle.

Du vet nok også at det er ubehagelig for overvektige, så om du bevisst sier sånt fremfor overvektige er du enten en drittsekk eller en sosiopat.

Enten en drittsekk eller sosiopat. Skal vi se. Er du feit?

Eller har du bare en sterk, flau, misoppfatning av ordenes betydning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke klarer å se på overvektige mennesker at de synes det er ubehagelig når andre bruker slike ord, er sjansen veldig stor for at du har asperger syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Man må bruke pene ord har jeg lært på KG, som "formfull" og "frodig", selv om det egentlig betyr noe helt annet.

Men jeg liker uansett ikke å bruke ordet "feit" til overvektige mennesker, koster så lite å være høflig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ja, fin overskrift, ikke sant?

Hvis man snakker om overvektige, og bruker ordet "tjukk" eller "feit", kan man forvente at de blir lei seg da? Jeg ser ikke på de ordene som negativt ladet (det kommer mye an på setningen de blir brukt i og!) i seg selv.

Sier man for eksempel "Han XX dro til legen idag, fordi han har blitt så feit", så burde det ikke bli sett på som frekt? (Sier man derimot "du er stygg og feit", blir det noe annet, men da kunne man like gjerne sagt "du er stygg og overvektig").

Uansett.. Jeg liker å bruke ordet feit. Eller spinkel. Eller tynn. Eller tjukk. Osv. Synes det er beskrivende.

Men må man virkelig bruke fagord foran feite mennesker, eller er det greit å si "feit" om man kommer inn på temaet? "Du er ikke like feit lenger, ser du har slanka deg! :) "

mange overvektige blir fornærma bare man sier at de er litt store og. så jeg vil tro man lett kan forvente at de blir lei seg av å bli kalt feit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier aldri feit direkte til en person.

1 millioner normenn er feite, flestepraten er lat. det er ok å si imo. kalle spade for spade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier aldri "du er feit" til folk som er feite, men eg seier heller ikkje "du er overvektig". Feite/tjukke/overvektige osv folk veit heilt sikkert veldig godt korleis dei ser ut (som dei fleste andre), så eg ser ikkje noko poeng i å fortelje folk kva kroppsform dei har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...