Gå til innhold

Sykemeldt - alikevel jobbe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt ut uken, men allerede idag føler jeg meg bedre, og tror jeg kan klare å jobbe på torsdag igjen.

Får så dårlig samvittighet når jeg er sykemeldt og ikke er på jobb, så samvittigheten min dreper meg nesten om jeg føler meg frisk nok på torsdag til å gå på jobb, og jeg ikke gjør det fordi jeg er sykemeldt.

Sa til legen at jeg ikke ønsket sykemelding så lenge, men hun sa at jeg trengte såpass for å komme meg ordentlig på beina igjen (hanglet med sykdom i 3 uker).

Hvordan skal man gå frem om man vil jobbe selvom man er sykemeldt? Er det bra av meg å jobbe om jeg føler meg frisk nok eller burde jeg være hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør på legen, du. :)

• Liker 1
Skrevet

Kan jo ringe henne på torsdag (om jeg føler meg bra nok til å gå på jobb). Men jeg spurte om jeg kunne få kortere sykemelding, og hun sa at jeg måtte ha ut uken. Så er litt usikker, hehe, men kjeder meg sånn hjemme!

Skrevet

Det er bare å ringe nav å gjøre om på egenmeldingen som er levert til dem! Da kan du begynne å jobbe igjen når du vil....

Men tenk godt igjennom det. Det var vel en grunn for at legen ga deg lenger sykemelding enn du ba om...

• Liker 1
Skrevet (endret)

dobbel

Endret av Marwel
Skrevet (endret)

dobbel

Endret av Marwel
Skrevet

hmm, samme innlegget kom 4 ganger... får bare redigert 2 av de..

Skrevet

Du har vært syk i 3 uker. Hold deg hjemme de dagene sykemeldingen varer så er du sikker på at du er bra. Ikke gå på jobb for tidlig for da er tilbakeslag lett å få. Det gagner hverken deg eller arbeidsgiver.

Anonym poster: 6782618212e3f8cbb1b49fd7747d7c00

• Liker 2
Skrevet

Faktisk er det slik at man kan miste rett på sykepenger om man er hjemme selv om man er frisk nok til å jobbe.

Man er pliktig til å stille sin restarbeidsevne til disposisjon til arbeidsgiver og å være i ærlig dialog med jobben.

Sjefen din burde ha diskutert dette med deg og ønsket deg velkommen tilbake når du er klar.

Det er fin kropp, du vet hva du klarer. Det er ikke legen som bestemmer hvor lenge du er syk :-)

Lykke til - jeg blir glad når jeg leser om mennesker som ikke ønsker å snylte :-)

Anonym poster: e7d9b431ecddd9d7324eb244f40a5b28

Skrevet

Jeg tenker at du sikkert kan ta en telefon til arbeidsgiver å gå på jobb hvis du vil. Med mindre det er smittefare, eller sykdommen i sev kan gjøre at du ikke blir frisk raskt nok.

Skrevet

Takk for svar! :) Er forsatt veldig sliten i kroppen og føler meg slapp, så jeg velger å bli hjemme imorgen også. Har fri i helgen og mandag, så er tilbake igjen på tirsdag, noe som skal bli DEILIG! Stakars jobben, mistet meg nå som julerushet er verst :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...