Capt. Obvious Skrevet 13. desember 2012 #21 Skrevet 13. desember 2012 Jaha? Har du lenke til artikkel? Jeg har ikke fått med meg dette i avisene hvertfall. Uansett er det ikke et godt forslag. Hva vil skje hvis man innfører borgerlønn? Det er stor sjanse for at det blir en hvilepute for mange, og at en del ikke sikter så høyt. Når vi får stadig mer konkurranse, er det en dårlig ide. For det andre så ser jeg ikke helt hvordan det skal kunne finansieres. Velferdsstaten er allerede under press og et slikt forslag er urealistisk. Hvem skal betale? Skal vi virkelig risikere mer kapitalflukt og utflagging av arbeidsplasser? Dette er allerede et stort problem så hva er vitsen med å forverre det? For det tredje så er det naivt å tro at man får bedre realøkonomi av dette. Det første som skjer når folk får mer penger mellom hendene er at forbruket stiger, og man får prispress. Spesielt vil dette gjelde i boligmarkedet, både på kjøpe -og leiemarkedet. Når megler eller utleier vet godt at hver og en av oss får 12K ekstra så justeres prisene selvsagt deretter. Ergo får man ingen bedre kjøpekraft, men ender bare opp med en kunstig skapt boble som på sikt vil kunne rasere hele økonomien.
Gjest Badebuksa Skrevet 13. desember 2012 #22 Skrevet 13. desember 2012 Debatten er for eller imot borgerlønn. Hvis du ikke klarer å komme opp med noen saklige argumenter for din mening, så finn et annet sted å være usaklig. Anonym poster: 5fdb1060ee82abd2e859b928c51096c2 Ooooo. så tøff! Les oppover du, så ser du en fantastisk, overlegen mening om saken. Gå et annet sted å være kommunist. Det er i allefall ikke noe som hører inn noe sted Annet enn hos AUF kanskje.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #23 Skrevet 13. desember 2012 Nei. Flere ville valgt å gå ned i stilling eller vært evighetsstudenter. Færre mennesker i jobb betyr at mindre blir skapt. Det er ikke bærekraftig. Jeg synes det blir fullstendig bakvendt å kaste penger etter folk som er i jobb og klarer seg selv. Om alle hadde hatt 12 000 mer i måneden, ville prisene på varer og tjenester økt tilsvarende. Det ville ikke bekjempet fattigdom, for forskjellen mellom fattig og rik ville vært den samme. Nei, la oss heller forenkle og forbedre systemene vi allerede har for skatt og offentlige ytelser. Anonym poster: e4ebd4f8015a6f5d2417b86a805f9034
Gjest Skrevet 13. desember 2012 #24 Skrevet 13. desember 2012 Men argumentet at ingen greier å leve på 12000 i mnd er bare tull! Jeg levde helt fint jeg med 9000 i mnd av NAV, hadde både bil og hund, spiste mat etter hva jeg ville ha og led ingen nød! Eller jo, jeg fikk 1500 i bostøtte av husbanken, men er fortsatt under 12.000!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå