AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #1 Skrevet 9. desember 2012 Hei! Jeg er en kvinne på 23 år. Jeg har vært plaget med urinveisproblemer siden jeg ble seksuelt aktiv, rundt 16 år. Jeg har vært i fast forhold hele tiden. Ingen kjønnsykdommer. Urinveisinfeksjon har vært påvist noen ganger, men langt ifra alle gangene. Noen ganger har jeg bare protein i urinen, og har sett at det har vært iblandet enten rødt blod eller hvite fnugg i urinen. Ofte ikke påvist bakterier. Har brukt både hjemmestix og fått urinen testet hos lege. Plagene mine går ut på at jeg får vondt, murringer, i blære og urinrør. Jeg blir ofte kroppssyk, får litt feber, kvalme, kaldsvetting, og blir svimmel. Tissing svir ikke, men blæra er veldig øm. Det lukter veldig vondt av urinen, men det er ikke fiskelukt. Det lukter heller gammel, sur urin. Folk reagerer på at det lukter gammelmannsurin på do etter meg. Smertene er ofte verst på morgenen. Må ofte opp og tisse på tidligmorgenen, og da kommer gjerne smertene. De varer da utover hele formiddagen, og gir seg etterhvert, hvis jeg er heldig. Jeg behandler smertene med vann, colifri, paracet+ibux og hvile. Jeg er ikke ofte hos legen, fordi smertene gir seg gjerne etter litt, og jeg vet at legen ikke kommer til å gjøre annet enn å gi meg antibiotika. Er skeptisk til å ta mye mer antibiotika, og jeg føler ikke at de hjelper, heller. Har bedt om å bli sendt til utredning av legen, men han ville ikke det, da han mente at en utredning ville gjøre mer skade enn godt. Det var også liten sjanse for å finne en diagnose og kur, mente han. Sist jeg var der, i september, ga han meg hiprex, men etter å ha prøvd dette et par dager måtte jeg slutte, fordi smertene ble uuholdelige. Det kjentes som at urinrøret var et åpent skrapsår, og urinen var sur som sitron mot de såre urinveiene mine. Jeg har funnet ut at tranebær, appelsinjuice og andre sure ting absolutt ikke hjelper, men heller forverrer tilstanden min. Nå er jeg lei og sliten av å ha vondt så ofte. Etter å ha avstått fra sex i over en måned var jeg så godt som frisk, men etter at vi hadde sex for et par uker siden har jeg vært plaget med smerter og murringer (og alt det som hører med) ca. annenhver dag. Dette irriterer meg og går utover dagliglivet mitt. Humør og energinivå er sviktende. Det går selvsagt utover samlivet vårt også, og jeg har ingen sexlyst. Det er jo ikke sånn det skal være, jeg er jo bare 23 år! Det virker som at det er sex som er triggeren, mens sure matvarer forverrer. Har dere noen teorier til hva det kan være som plager meg? Hva skal jeg gjøre videre? Er det noe som kan lindre? Anonym poster: 64dc088288ebdd9d38745d92f687c659
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #2 Skrevet 9. desember 2012 Du har rett i at sur drikke kan forverre tilstanden din når urinveiene og blæra er sår fra før av. Jeg led mye av såre urinveier og sår blære, å drikke surt gjorde alt vondt verre, og det ga ofte mistanker om UVI fra min side når det sved sånn. Legen min anbefaler rent vann i store mengder heller. Dumt spørsmål kanskje, men er du flink til å tisse etter sex, alltid? Anonym poster: 97eae85059b63e43fffc5cdc76c4159b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #3 Skrevet 9. desember 2012 Du har rett i at sur drikke kan forverre tilstanden din når urinveiene og blæra er sår fra før av. Jeg led mye av såre urinveier og sår blære, å drikke surt gjorde alt vondt verre, og det ga ofte mistanker om UVI fra min side når det sved sånn. Legen min anbefaler rent vann i store mengder heller. Dumt spørsmål kanskje, men er du flink til å tisse etter sex, alltid? Anonym poster: 97eae85059b63e43fffc5cdc76c4159b Må innrømme at jeg ikke er så veldig flink til å drikke rent vann, får kanskje i meg 1/5 til 1 liter rent vann daglig. Men jeg drikker mye te, og får i meg væske på det viset. Drikker i alle fall 1-2 store kopper te hver dag. Jeg må innrømme at jeg lett drikker 1 liter cola zero på en fredag- eller lørdagskveld også... Antagelig får jeg nok i meg litt for lite væske til vanlig, men jeg synes det er veldig vanskelig å måtte drikke når jeg er utørst. Blir på en måte vann-kvalm. Ja, er veldig påpasselig med å tisse rett etter sex, samtidig som jeg passer på at begge er nyvasket før det blir noe action også. Åh, fy fader, så lei jeg er av dette. Anonym poster: 64dc088288ebdd9d38745d92f687c659
ninuska_ Skrevet 9. desember 2012 #4 Skrevet 9. desember 2012 (endret) . Endret 15. mars 2018 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Åh, vi har faktisk samme problem. Mitt har vart i 1 år snart, av og på, men sjelden lang tid (uke-to) uten smerter. Det har vært snakk om konstante smerter hele dagen. Nå går jeg på langvarig antibiotika som siste utvei for å se om synptomene holder seg unna og jeg har ikke hatt smerter på en mnd! Har du tatt ultralyd? Cystoskopi? 1. Dropp alt det sure. Med en irritert blære, vil den bli mer irritert (cola, jus ++). Hiprex gjorde vondt verre for meg. Urinen ble smertende syre føles det ut som. Dette bør jeg veldig oppmerksom på, da jeg helte i meg en flaske appelsinjuice og jeg ble liggende på veien uten å kunne gå av smerter.. 2. Tiss innen ti minutter etter sex. Dusj eller vask deg gjerne også for å vaske ekstra. Tørk riktig vei. 3. Ikke frys på beina - gode, varme sokker - dette er faktisk viktigste for meg 4. Varmeflaske lindrer plagene. Jeg har alltid fått antibiotika - som har funket når jeg har gått på kuren, og da har det kommet tilbake etter endt kur. På sykehuset mente hun at det kunne være at det var små mengder bakterier, som ikke gav utslag på prøver, som lå igjen. Nå, med disse tiltakene, har jeg klart å gå nesten en hel arbeidsdag uten å måtte på toalettet eller ha smerter. Det føles vidunderlig! Jeg har ikke gjort noe annet enn å få seksdagers antibiotikakur. Virker ikke i heletatt, vondt under kuren og vondt etterpå. Det er bare når jeg har gått på kur + holdt meg unna sex lenge smertene blir borte. Legen vil ikke sende meg til utredning, da det "vil gjøre mer vondt enn godt", fordi undersøkelsene er smertefulle og pinlige, mens det sjelden kommer en diagnose utav det. Vet ikke helt hva jeg synes om den uttalelsen, føler egentlig ikke jeg blir tatt på alvor. Likevel har jeg reservasjoner mot å gå til gynekolog/urolog, synes det er så pinlig med slike undersøkelser. Ja, vet jeg er teit, men når legen sier at det ikke er vits med utredning, vil ikke jeg mase meg til en slik pinlig undersøkelse jeg heller... Okei, får nok droppe cola zeroen, da... Men hvilke matvarer er det som ikke er sure? Hva kan jeg spise isteden? Jeg har en forkjærlighet for yoghurt, epler og klementiner (og zero!) for tiden, det er vel ikke særlig bra. Jeg er som sagt veldig nøye med rensligheten, også passer jeg på at jeg aldri fryser pga ledd som er overfølsomme mot kulde, så jeg føler at det kan ikke være noe slikt som er synderen. Er avhengig av varme når det gjør vondt som verst, jeg også, tar meg alltid en lang, varm dusj da. Så bra at du er på bedringens vei, håper veldig at jeg blir med i den klubben snart jeg også! Forresten, hvordan er det med sex hos deg? Kan du ha det igjen uten at det gjør vondt nå? Anonym poster: 64dc088288ebdd9d38745d92f687c659
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Jeg er som sagt veldig nøye med rensligheten, også passer jeg på at jeg aldri fryser pga ledd som er overfølsomme mot kulde, så jeg føler at det kan ikke være noe slikt som er synderen. Anonym poster: 64dc088288ebdd9d38745d92f687c659 Ikke ta dette ille opp, men: tørker du deg riktig når du er på do? Altså bakover, og absolutt ikke fremover fra bæsjehullet? Hvis man slurver litt med dette så er det stor fare for å få gjentatte urinveisinfeksjoner. Det finnes ganske mange jenter som går rundt med nokså store UVI-plager fordi de tørker seg feil når de er på do, og som kunne ha sluppet både plager og antibiotika om de hadde gjort det riktig. Derfor nevner jeg det, ikke bare for dere to (?) her i tråden, men for alle andre som eventuelt måtte komme over den også. De aller fleste urinveisinfeksjonene skyldes E. coli, som er en normalt forekommende tarmbakterie. I tarmen/avføringen er den normalflora, og altså "godartet" om man kan si det slik, men hvis den kommer frem og opp i urinveiene vil den kunne forårsake infeksjoner. Kvinner har større risiko og mer plager med dette enn menn, rett og slett fordi men har lengre avstand både mellom anushull og "tissehull" og også mellom "tissehullet" og opp til urinblæren (de har altså et lengre urinrør). Kvinner har bare noen få centimeters skille mellom disse to organene... Håper du finner ut av hva det skyldes hos deg, TS! Anonym poster: 80c71ebb47cd562d3d398fa4d23a1ab3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Ikke ta dette ille opp, men: tørker du deg riktig når du er på do? Altså bakover, og absolutt ikke fremover fra bæsjehullet? Hvis man slurver litt med dette så er det stor fare for å få gjentatte urinveisinfeksjoner. Det finnes ganske mange jenter som går rundt med nokså store UVI-plager fordi de tørker seg feil når de er på do, og som kunne ha sluppet både plager og antibiotika om de hadde gjort det riktig. Derfor nevner jeg det, ikke bare for dere to (?) her i tråden, men for alle andre som eventuelt måtte komme over den også. De aller fleste urinveisinfeksjonene skyldes E. coli, som er en normalt forekommende tarmbakterie. I tarmen/avføringen er den normalflora, og altså "godartet" om man kan si det slik, men hvis den kommer frem og opp i urinveiene vil den kunne forårsake infeksjoner. Kvinner har større risiko og mer plager med dette enn menn, rett og slett fordi men har lengre avstand både mellom anushull og "tissehull" og også mellom "tissehullet" og opp til urinblæren (de har altså et lengre urinrør). Kvinner har bare noen få centimeters skille mellom disse to organene... Håper du finner ut av hva det skyldes hos deg, TS! Anonym poster: 80c71ebb47cd562d3d398fa4d23a1ab3 Jepp, det er jeg selvsagt nøye med. Tar også slike colifri-tabletter for å hindre at evt bakterier setter seg. Jeg har som sagt sjelden fått påvist infeksjon eller bakterier, så jeg tror ærlig talt det må være friksjon eller noe som gjør det, uten at jeg aner hvordan/hvorfor. Anonym poster: 64dc088288ebdd9d38745d92f687c659
HHH Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har slitt mye med både urinveisinfeksjon, nyrebekkenbetennelse, og denne murringen du beskriver. Har noen ganger vondt selvom jeg ikke av uvi. Det som er blitt min løsning er: Med en gang problemer utenom normalen oppstår så har jeg en kirsepute (en avlang/pølseformet pute fylt med frø) som jeg varmer opp. Jeg tar på meg tights e.l. og legger denne mellom bena og opp mot mage/urinblære partiet, og går med denne til den ikke gir fra seg mer varme (1 times tid) denne ligger og presser på noe som er lindrene for smerte og gir varme og dermed slapper man godt av i bekken og hindrer at man fryser. Om jeg føler meg slapp, svimmel og feber, tar jeg en panodil og sover noen timer med denne på og sørger for mye varme, ullsokker ++ Jeg har også en flaske med veldig konsentrert tranebær (kjøpt i utlandet, men lignende fåes sikkert på apotek). Om begynnende uvi tar jeg og blander ut et par spiseskjeer med vann og drikker gjerne 4-5 glass på rappen + 4-5 c-vitamin tabletter. Generelt forebyggende: - Ikke frys, spesielt ikke føtter og rumpe! Ha med ekstra par ullsokker i veska. Skaff deg ullunderbukser (som du har over f.eks. strømpebukser for ekstra varme i bekkenområdet) - Drikk nok vann, og spis jevnlig c-vitaminer. Sørg for at du får i deg godt med væske jevnt gjnenom hele dagen (ikke vent og drikk før du blir ordentlig tørst)
Løvetanten Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 Og så synes jeg du skal insistere på en utredning. Hvis du har en tilstand i urinveiene så forblir den uoppdaget så lenge du ikke får de undersøkelsene du for lengst burde ha. Dette går jo sterkt utover livskvaliteten din
ninuska_ Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Jeg syns faktisk det er helt latterlig at legen din ikke vil sende deg på utredning med den beskjeden. Endret 15. mars 2018 av ninuska_ 1
ninuska_ Skrevet 10. desember 2012 #11 Skrevet 10. desember 2012 (endret) . Endret 15. mars 2018 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #12 Skrevet 10. desember 2012 Jeg får ikke sitert deg, for det er noe galt med mobilversjonen - men sex går helt fint. Før lå jeg med smerter etter for det presset på urinblæra. Som kommer til neste spørsmål: man kan få vondt av hardhendt sex i "feil" stilling. Og har du prøvd å holde deg til stillinger som er litt mer safe, med mindre sjans for å føre bakteriene oppover. Jeg har også hørt om tilfeller hvor folk reagerer på parfyme/såpe - husk at for mye renslighet ikke er bra heller. Ikke vask mellom beina hvis du gjør det. Og for all del: be om utredning. Jeg vet hvor ille det er å gå rundt sånn - man blir faktisk nedfor og sliten av hverdagen av å ha konstante smerter hvor man føler man må fokusere på urinblæra av alle ting! Man skal ikke trenge å tenke på blæra si i løpet av en dag - og jeg vil tilføye: det kan være anatomiske "feil" som gjør at du har smerter eller at bakterier setter seg lettere, som utposninger, noen jenter kan ha dobbelt urinrør ++. Oi, takk for fine, utfyllende svar, og særlig fra deg, ninuska_! Føler du forstår akkurat hvordan jeg har det. Har i alle fall kommet nærmere en beslutning om å bestille meg time på Aleris angående dette. Føler i alle fall ikke for å gå til legen min for å mase om en utredning nok en gang. Jeg ble betrygget av å høre på hvordan du hadde opplevd en utredning, takk for det Spent på hvordan det blir fremover. Skal beholde mine gode vaner, samt prøve å drikke mer vann og spise mindre surt. Har lyst til å kunne forbinde sex med noe bra igjen. Vi har som regel vært forsiktige, men noen ganger har det jo blitt litt mer lidenskapelig. Lidenskap = au-fyfaen-så-voooo-ho-hooondt! Irriterende at det skal være sånn, men det må jeg (dvs vi) nok finne meg (dvs oss) i. Kan hende det er noe anatomisk. Min mor plages også med urinveiene, men hun har infeksjoner, det har ikke jeg. Likevel er det ikke utenkelig at det kan være noen arvelige, anatomiske greier, dette. Håper det er en filleting som lett lar seg fikse, i så fall... Kanskje som å tro på julenissen, men. Anonym poster: 64dc088288ebdd9d38745d92f687c659
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #13 Skrevet 10. desember 2012 Jeg hadde det samme problemet. Fulgte alle råd, men ingenting hjalp. Til slutt nevnte legen at jeg burde la være å gå med g-streng og tanga, for å se om det hjalp. Har ikke vært plaget siden. Har kun hatt en UVI på 3 år nå Anonym poster: 4f6c414a0f7eac4f850876a7cb80c627
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå