AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #1 Skrevet 9. desember 2012 skal lage cupcakes, og har bare melk som gikk ut for en uke siden.. går dette bra eller er dette litt for lenge? kjenner ikke noe spesiell ekkel lukt av den, men har ikke turt å smake på den ennå Anonym poster: 9a064beb196f5f00442ed3fd07f80473
Gjest Badebuksa Skrevet 9. desember 2012 #2 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Går nok bra. Så lenge den ikke lukter dritt og er klumpete/muggen. Den er jo bare "best før", ikke "noe j* dritt uken etter" Endret 9. desember 2012 av Badebuksa
Notisblokk Skrevet 9. desember 2012 #3 Skrevet 9. desember 2012 Rist den og så smak på den. Jeg har hatt melk som har gått ut for evigheter siden men alikevell har holdt seg kjempebra!
Evitas Skrevet 9. desember 2012 #4 Skrevet 9. desember 2012 Lukter den kke surt eller emmet så er den jo god
kalinka85 Skrevet 19. desember 2012 #5 Skrevet 19. desember 2012 Melk er en lett bedervelig matvare. Datostemplingen angir siste forbruksdag, ikke best før som badebuksa sier. Ja den kan brukes en uke etter datoen til matlaging, hvis den ikke er dårlig. Det settes en dato som med god margin skal sikre at melka er god på siste forbruksdag. De kan ikke garantere at den er like god dagen etter. Datoen gjelder for øvrig i uåpnet tilstand.
Djungelvrål Skrevet 19. desember 2012 #6 Skrevet 19. desember 2012 Det kan fint brukes i bakst. Da jeg gikk på kokkeskole brukte vi ofte sur melk med klumper i vafler.
Gjest gjest17 Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Har jobbet på kjøkken der man brukte utgått melk til sauser og diverse. Lukter den fint er det ingen problem.
Djungelvrål Skrevet 20. desember 2012 #8 Skrevet 20. desember 2012 Den trenger ikke å lukte fint, den kan godt lukte surt og ha klumper i seg. Når det varmebehandles blir bakteriene drept. 1
Schadenfreude Skrevet 21. desember 2012 #9 Skrevet 21. desember 2012 Melk er en lett bedervelig matvare. Datostemplingen angir siste forbruksdag, ikke best før som badebuksa sier. Ja den kan brukes en uke etter datoen til matlaging, hvis den ikke er dårlig. Det settes en dato som med god margin skal sikre at melka er god på siste forbruksdag. De kan ikke garantere at den er like god dagen etter. Datoen gjelder for øvrig i uåpnet tilstand. Det står nå "best før" på kartongen, ergo er utløpsdato ikke "siste forbruksdag". Forøvrig stemmer jeg i: lukt og smak på. I bakverk er det ikke så farlig om melka er gått ut på dato.
Gjest Borghild Skrevet 22. desember 2012 #10 Skrevet 22. desember 2012 Æsj, jeg hadde ikke brukt den. Selv ikke i bakverk. Folk som bruker klumpete, sur melk gjør meg kvalm!
Brunhilde Skrevet 22. desember 2012 #11 Skrevet 22. desember 2012 Æsj, jeg hadde ikke brukt den. Selv ikke i bakverk. Folk som bruker klumpete, sur melk gjør meg kvalm! Du er temmelig kresen, du, er du ikke?
Gjest Borghild Skrevet 22. desember 2012 #12 Skrevet 22. desember 2012 Mulig det, men jeg har også temmelig følsom mage, så må være forsiktig med det meste. Bedre å være føre var enn å få kraftige magekramper. Og dessuten syns jeg klumpete melk er ekkelt. Æsj!
Snurrebart Skrevet 25. desember 2012 #13 Skrevet 25. desember 2012 skal lage cupcakes, og har bare melk som gikk ut for en uke siden.. går dette bra eller er dette litt for lenge? kjenner ikke noe spesiell ekkel lukt av den, men har ikke turt å smake på den ennå Anonym poster: 9a064beb196f5f00442ed3fd07f80473 Smaker den ikke humbug så bruker jeg den
Upadiela Skrevet 25. desember 2012 #15 Skrevet 25. desember 2012 Er melken litt sur går det greit, men når den er bitter så skal man kaste den.
Gjest gressløk Skrevet 25. desember 2012 #16 Skrevet 25. desember 2012 Datostempling er en pekepinn, ikke en regel. Luker den ok, og smaker ok, så har det null å si.
Kamikatze Skrevet 25. desember 2012 #17 Skrevet 25. desember 2012 Datostemplingen har kalkulert i seg at varen kan risikere kortere perioder i romtemperatur under transport pluss en sikkerhetsmargin. Så kaldt det er ute nå, rett fra butikkjøl til kjøleskap, bør det gå helt greit til matlaging. Lukter den greit og du kan smake på den uten å få floke på tunga, er det fritt fram.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå