Gå til innhold

Hjemmelaga drops

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er dritlei av å løpe på butikker og kjøpe alskens plastikk i julegaver, så tenkte som så at i år skal jeg jammen meg lage gåtteri til en del av folket i stedet! Bare litt dumt at jeg ikke har peiling på hvordan.. :fnise:

Ok, dette vet jeg: Druesukker varmes til 160 grader, og helles så ut på en plate(?) eller noe sånt. Også bruker man konditorfarge for, ja nettopp, farge, og så kan man bruke forskjellige essenser for å få smak. Rett så langt?

Det jeg ser på Youtube er at man har i fargen etter at man har helt utover det smelta sukkeret. Hvorfor det? Er det ikke like greit å ha det i mens det er i gryta? Og hva med smaken, har man i den før eller etter at man tømmer ut sukkeret?

Generelt noen erfaring på feltet som er verdt å dele? Er forresten gira på å lage mye i gangen, noen som har erfaring med det og?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bør ta det rolig i starten med tanke på mengde, i hvert fall! Og vær sikker på at du har godt utstyr. Vil også anbefale å bestille smak og farge fra utlandet, da det du får i Norge er litt smak- og fargeløst, men vil fungere fint.

Tror Panduro og sånne steder selger en sånn matte man kan bruke. Og så MÅ du ha hansker, for dropsmassen er varm!

De gangene jeg har vært med på å lage drops har vi hatt i smak og farge når massen har blitt tatt ut av gryta. Tror det har noe med varmen å gjøre, for den har blitt dratt litt i og nedkjølt allerede da. Og så elter du inn smak og farge og arbeider det godt inn, før det etter hvert blir tid for å dra det utover og klippe det til, eller hvordan du nå enn velger å gjøre det.

Hjemmelaga drops er ikke så vanskelig, egentlig, men det er mye å huske og å tenke på i starten. Vi var alltid minst to da jeg laget det sist, men det skal da være mulig å fikse det alene også.

Skaff deg en god bok eller søk på "dropslaging" og les deg opp masse, ta gode notater og kjøp inn utstyret som anbefales :)

Her ser det ut til at du kan laste ned en "step-by-step"-folder på norsk, i tillegg til å kjøpe inn det utstyret du trenger, men det er sikkert masse andre sånne sider også :)

Edit: Her har du en annen variant også! :jepp:

Endret av Tekola
Skrevet

Ikke lag mye av gangen, når massen først begynner å bli skikkelig kald går det fort og du risikerer å ikke få til og klippe opp.

Vær to stykker og bestem arbeidsfordeling på forhånd, en må dryppe i farge og smak mens den andre jobber med massen.

Bruk en tykk matte, tynn matte gjør alt så utrolig mye vanskeligere. Tro meg, jeg brukte det i for mange år...

Tipset om hansker kan jeg anbefale å følge, massen setter seg greit fast på fingren om du bruker den for å kjenne om massen er kald nok (og du har ikke tid til å stå med fingeren under vann). Vondt!!

Jo mer du drar i massen jo mattere blir dropsene.

Ja, det var hvertfall noen få tips jeg kom på nå. Dropslaging er veldig gøy og utrolig koselig å gi bort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...