Gå til innhold

Menn blir også voldtatt i krig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette her er GAMMELT nytt. Jeg forstår ikke hvordan folk kan mene dette er en "sjokkerende avsløringer"? Skal de komme med sjokkerende avsløringer om at mange innsatte i Amerikanske fengsler blir voldtatt av andre fanger?Det er bare selvgode Ola og Kari Nordmann som ikke bryr seg om annet enn hva som skjer i kjendisverden som ikke har fått med seg forlengst at seksualisert vold og tortur mot menn er ganske så vanlig og utbredt.

Det forekommer feks i en gerilja gruppering hvor det er mange menn samlet, da blir de "svakeste/nyeste" tatt ut til å være "sexslaver"for de andre mennene. Det forekommer også der de blir tatt til fange av en stridende gruppering som utfører seksuell tortur.

Men hvorfor plutselig drar dere opp kjønn?Mennesker er mennesker. Jeg kan forstå at for menn så kan det virke "surt"å aldri bli tatt for å være ofre, men alltid overgripere, og vil da legge(såklart)skylda på kvinner, MEN da glemmer dere faktum at det er TABU blandt menn å innrømme nederlang på en eller annen måte, og hvem har gjort det Tabu?jo, andre menn.

slår du deg på jobben og gråter så blir du jo fryst ut og mobbet av andre menn, du får ikke en bro-hug og en beskjed om at dette går bra, så skjønner ikke vitsen med å gjøre vold i krig og voldtekter om til en kjønnskamp....men det er jo selvgode og naive Ola og Kari Nordmann vi snakker om her da, tross alt......

Faktum er faktisk at enkelte feminister bruker en retorikk som i aller høyes grad ikke er kjønnsuavhengig. Retorikk som "menn må lære seg at de ikke skal voldta" , "vi trenger en holdningsendring blant menn", og voldtekt blir i stor grad forbundet med mainstream, maskulin kultur. Dette tror jeg provoserer mange med meg som overhode ikke kjenner oss igjen i voldtektsmenns syke tilbøyeligheter. Og som du sier fører det til at flere uvitende sjeler nærmest anser seksualisert vold mot menn som et marginalt problem. Jeg skulle som deg ønske at kjønn ble et ikke-tema når det kommer til alle former for vold og overgrep, men så lenge man i offentligheten godtar, ja nærmest oppfordrer til en retorikk hvor menn blir mistenkliggjort på gruppenivå kommer ikke dette til å skjer. Horrible overskrifter som dette er et godt eksempel:

http://www.utrop.no/Nyheter/innenriks/17353

Nei, "norske menn voldtar ikke", det er et lite knippe syke individer som voldtar. Tenk deg en tilsvarende overskrift: "Hvorfor anmelder norske kvinner voldtekt på falskt grunnlag"? En like reell problemstilling, om enn det relative forholdet mellom disse to problemene er høyst diskutabelt. Ingen avis i Norge hadde publisert noe sånt, og det vitner om et debattklima hvor det er greit å stigmatisere menn, og samtidig desto mer livredde for å stigmatisere kvinner. Og det synes jeg faktisk ikke er greit! Ønsker man en kjønnsdebatt hvor begge sider lytter og viser interesse for den andre gruppens problemer, fordrer det gjensidig respekt og slutt på stigmatisering. Om bitre og rasende menn tagger ned anonyme nettforum med kvinnehat, kan det sees som et symptom på at likestillingsproblematikk som berører menn ikke synes å ha noen plass i offentligheten.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg havna faktisk i fosterstilling da jeg leste det der...

Det gjorde jeg også, og jeg er kvinne...

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes Gorgonzola og Genesis sier en del kloke ord her. Jeg anser meg selv for en slags feminist (det er dog vanskelig å vite hva man skal legge i det ordet nå om dagen), men det betyr ikke at kvinner skal prioriteres foran menn — det er jo på ingen måte likestilling.

Et liv er et liv, uansett kjønn. Jeg har flere ganger fundert på mye det samme som det dere har skrevet om her. Samtidig har noen ting sin naturlige forklaring; holdningskampanjene mot menn som voldtar handlet vel mest om overfallsvoldtekter, og der er det jo mer eller mindre kun menn som er overgriperne. En holdningskampanje mot kvinner som feilaktig anklager menn for voldtekt ville nok ikke vært like naturlig ettersom dette ikke er et akutt problem som har eksplodert i antall hendelser de siste årene, samt at det i motsetning til overfallsvoldtekter er vanskeligere å påvise og bekrefte.

Skrevet

Og kvinner er ofte overgriperne.

Anonym poster: 33f3d81ed06e31dd3b5187f306d6758f

Sakset fra artikkelen: "Mannlige ofre rapporterte om kvinnelige overgripere i 10 prosent av tilfellene"

Det er ikke for å bagatellisere det som har skjedd, eller benekte at kvinner også driver med overgrep. Men det er likevel et betraktelig mindretall.

Anonym poster: af2809f995d814690c01571bb7eb2b8b

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger

Sophie-Ann, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...