Gå til innhold

Mellomrom etter punktum


Kara W

Anbefalte innlegg

Ett etter punktum, ingen før. Ser det er veldig mange som skriver mellomrom før punktum eller andre tegn (utropstegn, spørsmålstegn) nå for tiden, spesielt unge folk. Eks.: "hei . det var et fint bilde !"

Ja, og det er ekkelt...

(og så gjerne "det var et fint bildet" attpå til...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og det er ekkelt...

(og så gjerne "det var et fint bildet" attpå til...)

"Det hvar ett fint bildet !"

:grine: (crying for humanity)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du fikk meg til å føle meg ordentlig gammel :fnise:

Jeg har som Kara W blitt opplært til å bruke to mellomrom etter punktum, i gamledager da jeg lærte å skrive på pc. Faktisk er det en av leksjonene som sitter igjen fra ungdomsskolen, at det skal være to mellomrom etter punktum. Selv om jeg har lært opp igjen, og nå kun bruker ett.

Edit: "Kun bruker bare ett" virket liksom litt overflødig :laugh:

Godt å høre at det ikke vranglære, men bare utdatert kunnskap :ler: Jeg var klar over at det var noe som kom fra skrivemaskinen, men lurte altså på om det var feil å bruke på PC. Noen som vet hvorfor man sluttet med det? For meg sitter det såpass i fingrene at det vil kreve en del å lære meg av med det.

Mellomrom før punktum er jo bare helt grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er ekkelt...

(og så gjerne "det var et fint bildet" attpå til...)

Men før ellipse (...) skal det vel være mellomrom, så lenge ellipsen ikke brukes som erstatning for bokstaver i et ord, f.eks. "f... ta den fyren"?

Dvs. at det riktige er:

"Ja, og det er ekkelt ..." (med mellomrom)

"F... ta den fyren!" (uten mellomrom)

(Hadde normalt aldri bemerket slikt, men siden vi først diskuterer tegnsetting og mellomrom ... :vetikke: )

Anonym poster: 5b5c7b9e20b9f4385af7eb03293e60ae

Anonym poster: 5b5c7b9e20b9f4385af7eb03293e60ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før ellipse (...) skal det vel være mellomrom, så lenge ellipsen ikke brukes som erstatning for bokstaver i et ord, f.eks. "f... ta den fyren"?

Dvs. at det riktige er:

"Ja, og det er ekkelt ..." (med mellomrom)

"F... ta den fyren!" (uten mellomrom)

(Hadde normalt aldri bemerket slikt, men siden vi først diskuterer tegnsetting og mellomrom ... :vetikke: )

Anonym poster: 5b5c7b9e20b9f4385af7eb03293e60ae

Anonym poster: 5b5c7b9e20b9f4385af7eb03293e60ae

Dette kan jeg ikke huske å ha lært noe om, så nå er jeg spent på fasiten! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men før ellipse (...) skal det vel være mellomrom, så lenge ellipsen ikke brukes som erstatning for bokstaver i et ord, f.eks. "f... ta den fyren"?

Dvs. at det riktige er:

"Ja, og det er ekkelt ..." (med mellomrom)

"F... ta den fyren!" (uten mellomrom)

(Hadde normalt aldri bemerket slikt, men siden vi først diskuterer tegnsetting og mellomrom ... :vetikke: )

Det stemmer, men dette er nok en av de mest brutte tegnsettingsregelen som finnes!

Anonym poster: d7a621188ac2e38b322a1eefb3cecf8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Så rart. Jeg hadde skrivemaskinskriving som valgfag på ungdomsskolen, og jeg har dessuten flittig brukt tekstbehandlingsprogrammer for PC/Mac siden midten av åttitallet. Og jeg har aldri blitt fortalt at det skal være to mellomrom etter punktum. Så ett, it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Jeg hadde skrivemaskinskriving som valgfag på ungdomsskolen, og jeg har dessuten flittig brukt tekstbehandlingsprogrammer for PC/Mac siden midten av åttitallet. Og jeg har aldri blitt fortalt at det skal være to mellomrom etter punktum. Så ett, it is.

Jeg lærte maskinskriving ca 1990, og lærte også ett mellomrom etter punktum. Men jeg mener moren min lærte å bruke to mellomrom. Og maskinskrivingslæreren min fortalte oss også at to mellomrom ble brukt tidligere.

Anonym poster: 5b5c7b9e20b9f4385af7eb03293e60ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er fasiten, jeg fant den!

http://www.sprakrad....tikk/Mellomrom/

Visste vel jeg hadde lest det et sted. :danse:

Anonym poster: 5b5c7b9e20b9f4385af7eb03293e60ae

:sjokkert:

Nå er hele min verden snudd på hodet, og jeg går og legger meg til over jul.

(Og jeg kommer aldri i verden til å greie å legge om til mellomrom før prikker...)

Edit: SE DER GJORDE JEG DET IGJEN!

Endret av Cho Kon It
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Jeg hadde skrivemaskinskriving som valgfag på ungdomsskolen, og jeg har dessuten flittig brukt tekstbehandlingsprogrammer for PC/Mac siden midten av åttitallet. Og jeg har aldri blitt fortalt at det skal være to mellomrom etter punktum. Så ett, it is.

Jeg har heller aldri hørt om det.

Anonym poster: d7a621188ac2e38b322a1eefb3cecf8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert:

Nå er hele min verden snudd på hodet, og jeg går og legger meg til over jul.

(Og jeg kommer aldri i verden til å greie å legge om til mellomrom før prikker...)

Edit: SE DER GJORDE JEG DET IGJEN!

Ikke vær lei deg, du - selv lærte jeg det først for ca ett år siden, etter å ha levd i villfarelse i nesten 40 år! :blomst:

Anonym poster: 5b5c7b9e20b9f4385af7eb03293e60ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det skal nå bare være ett mellomrom etter punktum. dette ser jo dust ut ;)

Enig. Det er ser helt håpløst ut med liten bokstav i begynnelsen av setninger. :gjeiper:

Og der måtte jeg faktisk gå tilbake og slette et mellomrom etter punktumet. Det kommer til å ta meg minst et år å venne meg av med dette nå. Men jeg står fast ved at lesligheten øker når man har to, om ikke annet så for å skille mellom slutten på en setningen, og punktum etter forkortelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Så rart. Jeg hadde skrivemaskinskriving som valgfag på ungdomsskolen, og jeg har dessuten flittig brukt tekstbehandlingsprogrammer for PC/Mac siden midten av åttitallet. Og jeg har aldri blitt fortalt at det skal være to mellomrom etter punktum. Så ett, it is.

Jeg har aldri skrevet på skrivemaskin i hele mitt liv, annet enn på teknisk museum, men ble fortsatt fortalt at det skulle være to mellomrom etter punktum av min EDB-lærer i 40-årene på ungdomsskolen. Dette må vel ha vært rundt 1998.

Edit: Jeg har forøvrig stort sett fått det bort etter mye skriving i word som markerer to mellomrom som feil.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg har aldri skrevet på skrivemaskin i hele mitt liv, annet enn på teknisk museum, men ble fortsatt fortalt at det skulle være to mellomrom etter punktum av min EDB-lærer i 40-årene på ungdomsskolen. Dette må vel ha vært rundt 1998.

Jeg hadde skrivemaskinundervisning i ca. 1980, og jeg ble, som jeg sa tidligere, ikke fortalt at det skulle være to mellomrom etter punktum. Så mulig det har eksistert to ulike "skoler" når det gjelder dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...