Gå til innhold

Hva skjer om jeg blir gravid?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurte bare på om noen vet hva som skjer om jeg blir gravid?

Neste år begynner jeg på ander året i lærerutdannelsen min, og lurte på hvor mye penger jeg får å rutte med, om jeg har rett på permisjon osv. Litt av grunnen til at jeg lurer er den nye ordningen til lånekassen.

Håper noen som vet noe gidder å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ring trygdekontor.

Det er ingen penger å rutte med. Til å leve med.

Om du blir gravid? Bruk prevansjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på de nye reglene til Lånekassa, men du får ihvertfall en engangsstønad som er vel 30 000.

Dette skriver Lånekassa på sine sider:

http://www.lanekassen.no/

Fødselsstipend Elever og studenter som får barn mens de er i utdanning, kan få fødselsstipend fra Lånekassen. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vilkåret er at de har hatt rett til støtte (utdanningsstipend eller lån) fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen.

Til mor eller far? Dersom mor til barnet er i arbeid eller utdanning i denne perioden og far overtar omsorgen for barnet, kan far ha rett til stipend. Det samme gjelder dersom mor ikke er i stand til å ha omsorgen for barnet alene på grunn av sykdom. Det er imidlertid et vilkår at far fyller vilkårene for fødselsstipend. Begge foreldrene kan ikke få fødselsstipend samtidig.

Er begge foreldrene i utdanning, kan far få stipendet eller de kan velge å dele stipendet. Vilkåret for at faren skal få stipend, er at han har rett til støtte i Lånekassen og har vært i utdanning de siste seks månedene før fødselen.

Hvor lenge? Fødselsstipendet blir gitt for de tre siste ukene før fødselen og i inntil 39 uker etter fødselen, altså til sammen i inntil 42 uker. Faller deler av denne perioden i sommerferien, kan vi gi fødselsstipend også for denne tiden. Ved adopsjon av barn under 15 år, kan man få fødselsstipend i 39 uker etter adopsjonen.

Får du mer enn ett barn, vil du kunne få fødselsstipend i fem uker mer for hvert barn. Føder du f.eks. tvillinger vil du kunne få fødselsstipend i inntil 47 uker, adopterer du to barn kan du få fødselsstipend i inntil 44 uker.

Hvor mye? Fødselsstipendet er lik det du maksimalt kan få i utdanningsstipend og lån i de aktuelle ukene. Forskjellen blir at du i perioden med fødselsstipend får alt som stipend og ingenting som lån.

Når du har barn kan du få forsørgerstipend, men dette stipendet blir behovsprøvd mot bruttoinntekten til ektefellen/samboeren din. Er inntekten hans/hennes over kr 18 110 brutto per måned, blir forsørgerstipendet redusert eller faller bort. Er både du og samboeren/ektefellen din i utdanning, kan begge få forsørgertillegg for barnet. Forsørgerstipendet er opptil 1290 kroner per måned for hvert av de to første barna og opptil kr 830 per måned for hvert barn flere enn to.

Har du fødselspenger eller annen skattbar inntekt, kan stipendet bli redusert eller falle bort. Vi ser bort fra barnetrygd, engangsstønad og kontantstøtte.

Permisjon Tar du permisjon (hel eller delvis) fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend i det samme antallet uker og med det samme beløpet. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker. Hvis ikke kan du miste retten til støtte.

Sykemeldt? Er du sykemeldt i deler av svangerskapet, kan du komme inn under sykestipendordningen vår. Vilkåret er at du er syk i mer enn to uker og er forhindret fra å følge undervisningen. Bruk blankett S og legg ved en bekreftelse fra legen din. Les mer om sykestipend.

Forsinket i utdanningen? Hvis du er forsinket i utdanningen (stryker, utsetter eksamen, avbryter eller går om igjen) kan vi normalt gi støtte til forsinkelse i inntil ett år utover normert tid.

Hvis du er mer enn ett år forsinket fordi du har vært syk eller fått barn, kan vi vurdere å gi støtte ut over ett års forsinkelse.

For elever i vanlig videregående opplæring gjelder det andre regler for forsinkelse. Du får nærmere informasjon på skolen.

Søknad om fødselsstipend Bruk den vanlige søknaden for lån og stipend (blankett A eller B) når du søker støtte for første gang for skoleåret. Oppgi at du venter barn og legg ved graviditetsattest. Du må også opplyse om sivilstatusen din etter fødselen og hva den eventuelle ektefellen/samboeren din gjør og tjener. Dersom du ikke visste om graviditeten da du sendte inn søknaden, kan du ettersende opplysningene i en ny søknad eller i et brev.

I første omgang vil du få tildelt vanlig støtte med beskjed om å sende inn fødselsattest for barnet. Når barnet er født, sender du inn fødselsattesten og det vi eventuelt har bedt om av annen dokumentasjon. Da først kan vi ta endelig stilling til søknaden din.

Søknadsfrist Vi må motta søknaden og dokumentasjonen senest seks måneder etter at undervisningsåret/kurset er slutt. Men husk: Jo raskere du sender inn det vi må ha, jo raskere vil du få svar og de pengene du måtte ha rett til!

Behandling av søknaden Vi tar utgangspunkt i når barnet ble født, ikke termindato. Dermed er det først når vi har fått fødselsattesten at vi kan ferdigbehandle søknaden din. Har du tidligere fått lån for den perioden du skal ha fødselsstipend, blir lånet gjort om til stipend. Videre får du utbetalt det du eventuelt skal ha ekstra i forsørgertillegg. Er deler av perioden med fødselsstipend i sommerferien, får du støtten for sommeren sammen med støtten for vårsemesteret.

Dersom du ber om det, kan vi sende utbetalingspapiret direkte hjem til deg.

Håper det hjalp.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering: Man kan være hjemme et år når man får barn som student, uten å tape noe på det. icon_smile.gif Og engangsstønaden (som er fra trygdekontoret) vil dekke en del utstyr. Det er ikke spesielt fett å være student og mor, men er man to så går det. Det går vel om man er en også, men det er tøft!

Pass for all del på å ikke få barn rett etter studier, men uten å ha jobb! Da får du ingenting utenom engangsstønaden!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er RÅFETT å være student og alenemor. Du får engangsstønad og overgangsstønad fra trygdekontoret. Så får du også FULL utbetaling fra Lånekassen

(80 000+forsørgertillegg). Men stipend blir omgjort til lån på grunn av overgangsstønaden (inntekt). Så du vil da slite med å betale tilbake senere!! Hvis du derimot klarer å legge av, slik at det blir betalet tilbake mest mulig når rentene begynner å løpe, så er jo kjempebra. Men det er ikke alltid så lett!!

Bor du sammen med barnefar så får du engangsstønad + 80 000 i stipend (+evt. forsørgertillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for utfyllende svar.

Nå kan det hende jeg treffer noen av dere som prøver på gravidites sidene.... icon_smile.gificon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

men du må vel ha RETT til støtte for at det skal bli noe penger. Hvis ikke så sliter du.

Ring Lånekassa og hør!

Og så kommer alt det om hvor sltsom det kan være å studere og ha barn. Men det har du vel tenkt GRUNDIG igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye en ting:

Om dette er første året ditt som student, må du ha fått lån/stipend i minst 6 mnd før du har rett til fødselsstipend...(altså at barnet blir født ETTER 6 mnd m/lån og stip.

Er du f.eks nå i utgangen av 1. eller 2. år og i tillegg har fått lån hittil, så kommer det på det samme når barnet blir født.

Hva slags utdanning tar du?

Gjerne ta kontakt med meg på Graviditets-sidene, eller via Privat melding om du vil.

Klem fra

Zafir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være blind...du skrev jo hva slags utdanning du tar, og hvor langt du er kommet *dunker meg i hodet*

Beklager at jeg ikke leste nøye nok icon_wink.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...