Gå til innhold

Kjele til gløgg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo slik at man ikke skal bruke kjeler som kun brukes til vannkoking, eller sjeldent vaskes, når man lager gløgg.

Ble nå usikker på om det er trygt å lage i kjelen jeg hadde tenkt..

Den er såpass stor at vi ikke bruker den så ofte (kanskje 1 gang i mnd, og da stort sett til suppe eller kjøttboller i saus el.l.

Er dette trygt?

Anonym poster: 277b13d32fa4a49f41dd96d911df5bd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg er trygt ja :)

Problemet er kjeler som det blir kokt bare vann i og som en derfor ikke vasker. Typisk grønnsakskjele hvor en bare tømmer ut det varme vannet og lar kjelen tørke, da kan det settes avleiringer av kobber i kjelen. Gløgg er surt og vil løse opp avleiringen, og en kan bli forgifta.

Men om du er usikker så kok opp kjelen med eddikvann først, det vil løse opp ev. kobberavleiringer.

Anonym poster: f0830850d5cf283f2c58b7fa0944a2cd

Skrevet

Men om du er usikker så kok opp kjelen med eddikvann først, det vil løse opp ev. kobberavleiringer.

Anonym poster: f0830850d5cf283f2c58b7fa0944a2cd

Eventuelt kjør gryta en omgang i maskinen ;)

Anonym poster: a529c4fa3f111e462d0ea41a0ecbaed8

Gjest navnelapp
Skrevet

Dette vart ei sak fordi nokre folk var så korka at dei varma gløgg i ein vasskokar. Det forårsaka ei koparforgiftning hos dei som drakk gløggen. Eg vaskar alle kjelar etter bruk, også om dei har blitt brukt til berre vatn, som til grønsaker, så eg kan ikkje forestille meg at dette skal vere eit stort problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...