Gå til innhold

Hvordan lage egen fuglemat?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis jeg søker finner jeg utallige oppskrifter og utallige måter å gjøre det på, men ingen skriver etterpå hvor maten ble motatt så da spør jeg heller her!

Hvordan lager dere egen fuglemat? Og blir den god motatt av de små fjærbollene?

Her går det nemlig hauger med fuglefrø og jeg får for meg at om det blandes med fett og kanskje noe annet snacks så holder det i et minste litt lengre og blir litt billigere i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer eg også på, hadde vært kjekt å forsøke å lage egen fuglemat til fjærballene som overvintrer :)

Men det er ikkje så dyrt å å kjøpe slike meiseboller då egentlig, Europris har vel hatt stor pose med 25 stk for 50 kr eller noe. Det går jo også an å se hva som står på pakkene til de forskjellige typene og forsøke å etterlikne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det med kjøepboller er nemlig litt så som så! De vil ikke spises! Skjærene tar de med seg i verste fall, men jeg finner de rundt i nabolaget senere, omtrent ikke rørt engang! Så noen av de smaker tydeligvis skikkelig dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det med kjøepboller er nemlig litt så som så! De vil ikke spises! Skjærene tar de med seg i verste fall, men jeg finner de rundt i nabolaget senere, omtrent ikke rørt engang! Så noen av de smaker tydeligvis skikkelig dritt!

Her spises meiseboller av både småfugl, skjærer og ekkorn :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar bokser etter is, enten 1 liter eller 2 liter. Jeg smuldrer opp meiseboller, nøtter, fuglefrø, og blander det oppi. Så kjøper jeg en boks smør, smelter en del, en god del smør, og heller over. Så setter jeg det ut og det stivner med en gang. Det kommer flere titallsfugler og ekorn til for å meske seg med dette.

Dette med smør, eller delfiafett, er nødvendig, for småfuglene trenger mest mulig fett for å overleve vinteren. Fikk dette tips av fugleekspert :)

Anonym poster: 3744cf5282423aa3aa7446e923a2b8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bruke smør, AB over her, fordi fuglene ikke trenger salt!

Jeg pleier å smelte flott matfett og blande i villfuglblanding. Så heller jeg over i en rengjort melkekartong og setter i kjøleskapet. Når fettet har stivnet kutter jeg ut et "vindu" i hver side av kartongen og setter i en snor den kan henge i. Blir veldig godt mottatt av småfuglene.

Ellers så jeg på tv i går at man kunne blande matfett, villfuglblanding, nøtter, havregryn og opphakket tørket frukt og gni det inn i store kongler. Det er jo atskillig mer ddekorativt enn min melkekartongvariant.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...