Gå til innhold

Klarer ikke ta lappen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir rett og slett deprimert. Jeg hadde gledet meg så mye til å få lappen, men jeg klarer ikke ta teoriprøven. Jeg har en slags angst for å ta den. Jeg kunne hatt lappen for snart ett år siden, men ingenting har skjedd. Jeg blir så skuffet over meg selv. Tester på nettet sier at jeg ikke bør ta teoriprøven enda... Men jeg føler jeg har lest mye, men tydeligvis kan jeg ikke ha gjort det.

Jeg har bestemt meg for å ta teorien i neste uke. Til da må jeg ha en plan, slik at jeg er sikker på at jeg består. Så da spør jeg dere: hva skal jeg bedrive helgen min med? Hvor mye må jeg lese? Jeg får rundt 8-10 feil på testene.

Anonym poster: af3444d9c1c8bf83d8f7be47b433252d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tar du testet før du er klar for det, når du får en slags angst og blir deprimert av å tenke på det. Om du stryker så blir det muligens et stort nederlag. Det finnes ingen snarvei til lappen. Ja, testene på nette kan hjelpe, spessiellt de du betaler for. Men du må lese boken! Det er eneste måten å få det til på.

Lag deg eller kjøp inn noe godt, fyr i peisen, ta på pleddet og les, les, les, les:) Teoriprøven er overkommelig for de aller fleste, men du MÅ lese gjennom hele boken, og muligens lese gjennom den flere ganger..

Lykke til: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar testene så får du jo en pekepinn på hva du må lese mer på. Sammen med resultatet står det hva du scorer bra på, og hva du scorer dårlig på. Start der, begynn å les på det du er dårlig på. Ta en test eller to innimellom, slik at du kan se forbedringen underveis, det er motiverende.

Ta notater i tillegg, diskuter det du leser med andre, eller snakk høyt for deg selv. Om man skriver ned det man leser med egne ord og reflekterer over det har du større sjanse til å lære stoffet.

Glem at du er redd for testen. Bare tenk at du har mange forsøk, og de fleste stryker på den første uansett, så hva gjør det om du også stryker på den første?

Anonym poster: a773bec670368d3547c12fa5dcf31c07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå nå bare og ta teoriprøven, du. Om du må lese to uker til du kan forsøke på nytt, eller om du utsetter det hele to uker er ett fett.

Ikke tenk så hardt på å bestå den. Ta det mer som en prøveklut for deg selv. Du får oversikt over hvilke områder du må lese mer på, og du får avmystifisert hele greia til neste gang.

Ta det som en prøve på prøva. Hva er det verste som kan hende deg? At du består. Det er du åpenbart ikke klar for, så du trenger å lese mer, enten det blir bestått eller velkommen igjen seinere.

Prøv å lese med forståelse. Når du forstår logikken i hva du leser, så lærer du det slik at kunnskapen blir en del av deg. Den blir sittende i ryggmargen. Pugging og å lære utenat, renner ut like fort som det kom inn - og alt du lærer skal følge deg i trafikken, hvor du fører over en tonn med potensielt dødbringende metall blant horder av likesinnede. Greit at du kan pugge tilstrekkelig utenat til å bestå, men jeg vil så gjerne overleve hvis jeg støter på deg ute i trafikken. Okay? ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem som deg. Så leste jeg gjennom teoriboken en gang (klisterhjerne), bestemte en dag, tok noen tester på internett og gikk. Var 100% sikker på at jeg skulle stryke, men klarte den faktisk med 0 feil!

Om du får for mange feil er det jo ikke verdens undergang heller, bedre enn å ikke prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

De testene på nettet er egentlig litt irrelevante for hvor mye du kunne/kan få på selve prøven. Det er så mange ulike spørsmål du kan få + ulike formuleringer, at det helt usannsynlig at du får det samme som på testene du har tatt.

Hvis du er usikker, ta et teoriekurs, det lærte jeg mye av. Her får du også en aktivitetsbok der du kan jobbe med oppgaver til boka. Jeg tok dette kurset + leste boka en gang og tok noen få tester på nettet. Fikk 7 av 7 mulige feil på første forsøk, men klarte det jo akkurat. nå skal det sies at jeg surfa igjennom prøva på 12 minutter. vil råde deg til å bruke lenger tid, i alle fall hvis du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les masse på vikeplikt og regulering av trafikk, der er det vanligvis mye feil.

Hvis du har en faktisk problem (dysleksi, konsentrasjonsvansker) kan du søke om å få teoripøven tilrettelagt. Ellers kan du få lengre tid på prøven og /eller få ørepropper og få spm og svar opplest.

Det verste som skjer er at du må vente 14 dager på å ta prøven på nytt og betale nye 500 kr.

Anonym poster: 1fb9e040f61c4039e620ca02595ac323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les masse på vikeplikt og regulering av trafikk, der er det vanligvis mye feil.

Hvis du har en faktisk problem (dysleksi, konsentrasjonsvansker) kan du søke om å få teoripøven tilrettelagt. Ellers kan du få lengre tid på prøven og /eller få ørepropper og få spm og svar opplest.

Det verste som skjer er at du må vente 14 dager på å ta prøven på nytt og betale nye 500 kr.

Anonym poster: 1fb9e040f61c4039e620ca02595ac323

500, koster teoriprøven det nå?? Tok lappen i fjor sommer, betalte vel 300 og noe? De prisene øker visst....

Anonym poster: 3dc6d2d0d8793f9dd0fb3dc0e9f6b140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det koster mer dersom du stryker og må ta den på nytt - god motivasjon til å lese ;)

Jeg var også nervøs før prøva, men jeg fikk 1 feil (vet godt hva det var, og visste at alle de andre spørsmålene ble riktig besvart). Har man lest godt, gjerne med oppgavebok, og virkelig forstått stoffet - som jo er essensielt; du skal tross alt ut i trafikken med andre mennesker senere, dette er ikke noe man pugger og glemmer! - så går det nok bra (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 2007, strøk de to første gangene på teorien og måtte ikke betale mer, jeg betalte det samme hver gang, trur det var 350 kr. Første gangen hadde jeg 2 feil for mye, andre gangen 1 feil for mye og tredje gangen så hadde jeg så mange feil som man kan ha for å bestå :fnise:

Les bok og skriv stikkord, og spesielt skriv om det du syns er vanskelig. Fokuser på det du ikke kan men ikke glem det du kan. Diskutert med noen som har lappen, og øvelseskjør hvis du får mulighet og diskuter trafikkreglene der og da når du møter på de.

Ja jeg ser at tråden er litt gammel, men det kan jo hende at TS ikke har tatt teorien ennå.

Anonym poster: e5c147db546395487fec9ba378f2fe87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...