Gå til innhold

Lærere som ødelegger filmen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søsteren min og klassen så på film på skolen i dag. Hun er svært skuffet over lærerens opptreden under filmen. Hun hadde visst sett filmen på forhånd og sprang som en tulling frem og tilbake for å trykke på pause og forklare. De går i 10. og dette var en film kun for underholdningen sin skyld og ingenting med undervisningen. Så de skal ikke skrive rapport om filmen, det er se og glem med andre ord.

Husker dette selv fra min tid da jeg gikk på skolen. Lærerene gjorde akkurat det samme. Skulle forklare og si ting som "dette er nøkkelmomenter", "nå må dere se nøye", "oisan, dette må vi se i slow motion" *springe bort og trykke på pause*, "husk å legg godt merke til den karakteren" (karakterene i filmen, ikke karakter i faget), og sånn gikk nå dagan da.

Hva er poenget? Hvorfor ødelegge hele seeropplevelsen på en slik måte? 14-15-åringer klarer vel å tenke selv når de ser en film?

Anonym poster: 2417a2b6ed2bd23a885574c6ea04cd39

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg tror ikke dette er vanlig kan ikke huske at jeg ble utsatt for dette da vi så film for underholdningens del.

Kan de ikke bare si fra til læreren da?

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du spør om det her. Er dette noe å ta opp? Er dette en problemstilling?

Anonym poster: 97df12d11ccaffdf82b8000cae7f9763

• Liker 4
Skrevet

De gjør det vel for å gjøre elevene oppmerksomme på hva slags knep som bruker i filmer? Det er da ytterst relevant for en 10. klassing. Dersom eleven har lyst å se filmen uten forstyrrelsen, kan han/hun se den hjemme.

Anonym poster: 4432b44e6198d8f2c84b88da2777bf49

• Liker 11
Skrevet

De gjør det vel for å gjøre elevene oppmerksomme på hva slags knep som bruker i filmer? Det er da ytterst relevant for en 10. klassing. Dersom eleven har lyst å se filmen uten forstyrrelsen, kan han/hun se den hjemme.

Søsteren min og klassen så på film på skolen i dag. Hun er svært skuffet over lærerens opptreden under filmen. Hun hadde visst sett filmen på forhånd og sprang som en tulling frem og tilbake for å trykke på pause og forklare. De går i 10. og dette var en film kun for underholdningen sin skyld og ingenting med undervisningen. Så de skal ikke skrive rapport om filmen, det er se og glem med andre ord.

Læreren burde med andre ord lagt sin indre lærer på hylla den stunden filmen varte.

(Jeg er ikke ts forresten)

Anonym poster: 9d54d26e0459c7105a09e5f42487ed5f

Skrevet

Læreren burde med andre ord lagt sin indre lærer på hylla den stunden filmen varte.

Det er ikke sikkert læreren så på det som en ren fritime selv om elevene ikke fikk noen oppgaver i etterkant.

Anonym poster: 056b98c95a70d59a471108190628706e

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med at læreren faktisk underviser elevene når de er på skolen. Alvorlig talt. Analyse av film er pensum i norsk. At elevene ikke får oppgaver knyttet til filmen betyr ikke at det ikke er undervisning lell. At 14-15-åringer oppfatter undervisning som irriterende, og er mer opptatt av kosetime enn å lære noe er ikke noe uvanlig, men det er ikke lærerens feil.

Anonym poster: e0db112420f554d611bf1241d8363ebb

• Liker 5
Gjest Misteltein
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!!

Skrevet (endret)

Haha, husker dette fra ungdommen selv. Fryktelig irriterende, og gir ikke hjelp i det hele tatt. Da er det bedre om lærerene går over disse punktene før filmen starter, så eleven evt. kan være observante gjennom filmen. Så tar man evt. diskusjoner og spørmål etterpå. Ellers blir det bare forstyrrende og nevrotisk.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Nei, ikke om de ser film for underholdningens skyld.

Vil si læreren bomma kraftig på forståelse av ordet "underholdning" om h*n sprang frem og tilbake og plaget elevene på den måten.

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du spør om det her. Er dette noe å ta opp? Er dette en problemstilling?

Anonym poster: 97df12d11ccaffdf82b8000cae7f9763

Jeg spør for å se om andre har opplevd dette eller visste grunnen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva det har med undervisningen å gjøre med å si "han er egentlig den slemme", "legge merke til han, det er avgjørende for filmens slutt", f.eks et hint til en karakter egentlig ikke døde.

Nå husker jeg ikke 100% akkurat hva læreren brukte å si, men ingenting hadde noe med undervisngen å gjøre, det var kun god gammeldags spoiling. Ja, å se filmen hjemme kan man, men jeg synes ikke det er intressant å se en film på skolen først for så å se den ordentlig hjemme. Lar man være å se den på skolen får man jo skulk.

Ville vært bedre å heller prate om filmen etterpå, noe i hverfall vi brukte å gjøre uansett.

Analyse av film er pensum i norsk.

Nå er heller ikke alle filmer på skolen vist under norsktimen heller.

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med at læreren faktisk underviser elevene når de er på skolen. Alvorlig talt. Analyse av film er pensum i norsk. At elevene ikke får oppgaver knyttet til filmen betyr ikke at det ikke er undervisning lell. At 14-15-åringer oppfatter undervisning som irriterende, og er mer opptatt av kosetime enn å lære noe er ikke noe uvanlig, men det er ikke lærerens feil.

Kanskje du skulle ta opp igjen noen norsktimer for å lære deg å lese?

Det står ingenting i innlegget til ts som tyder på at dette var en del av undervisningen. Jeg forstår godt at ts ble irritert av en slik person, man ville blitt irritert av en slik person i alle andre sammenhenger også. Jeg kjenner den typen mennesker igjen fra kinosalen, det er de som allerede har sett filmen en gang, og kringkaster til hele salen "ja, nå skjer ditten, og nå skjer datten". Men du hadde vel vært takknemlig for "undervisningen"?

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du skulle ta opp igjen noen norsktimer for å lære deg å lese?

Det står ingenting i innlegget til ts som tyder på at dette var en del av undervisningen. Jeg forstår godt at ts ble irritert av en slik person, man ville blitt irritert av en slik person i alle andre sammenhenger også. Jeg kjenner den typen mennesker igjen fra kinosalen, det er de som allerede har sett filmen en gang, og kringkaster til hele salen "ja, nå skjer ditten, og nå skjer datten". Men du hadde vel vært takknemlig for "undervisningen"?

Jeg har lest det. Om du også leser, så ser du ordene "skolen" og "lærer". Man går på skolen for å få undervisning. At man ser noe for "underholdning" sin del trenger ikke bety annet enn at man ikke skal få oppgaver knyttet til den. At læreren vil flette inn undervisning i underholdnignen er ikke det minste rart, eller galt. Om elevene vil se film uten å lære noe, så kan de gjøre det på fritiden, ikke på en utdanningsinstitusjon. Det er helt latterlig å klage på at man faktisk blir utsatt for utdanning på skolen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lest det. Om du også leser, så ser du ordene "skolen" og "lærer". Man går på skolen for å få undervisning. At man ser noe for "underholdning" sin del trenger ikke bety annet enn at man ikke skal få oppgaver knyttet til den. At læreren vil flette inn undervisning i underholdnignen er ikke det minste rart, eller galt. Om elevene vil se film uten å lære noe, så kan de gjøre det på fritiden, ikke på en utdanningsinstitusjon. Det er helt latterlig å klage på at man faktisk blir utsatt for utdanning på skolen.

Så er jo spørsmålet om den metoden faktisk er så pedagogisk da når det irriterer mer enn det infomerer. Og som vi har sagt før, det finnes andre metoder som muligens er mer effektive. Og sorry men når en film er satt opp for underholdning blir det høl i huet å avbryte hele tida. Å si at man er på skolen for undervisning blir for dumt hvis undervisningen ikke holder mål i seg selv.

Skrevet

å nei å nei... hvilken krise! Klag til fylkesmannen ASAP!

Det er tungt å tenke på at din 15 årige søster fikk ødelagt filmopplevelsen i fredagskosetimen, jeg kan umulig sette meg inn i hvordan det føles :(

Nå er nok resten av ungdomsskoletiden ødelagt, og tilliten til læreren er borte som dugg for solen...

Kanskje hun burde bytte skole? Om hun er raskt ute så rekker hun nok naboskolens førjulskosetime! Da vil hun endelig få den gode filmopplevelsen som hun har fortjent så sårt...

Anonym poster: d0a0334554361e72bce92d36b4b815ae

• Liker 2
Skrevet

Det som er mer latterlig er vel det at runt jule tider så er det fryktelig mange klasser som opplever at kosetimer er det eneste de kan finne på fordi det ikke er noe mer pensum og karakterer er satt.. Kaster bort tiden til ungdommer med filmer som de ikke engang får sett skikkelig. Så kjekt.

Og folk som skriker at dette er vel ikke noe å klage for; det er vel virkelig ikke opp til dere. Om det er noe som har plaget søsteren til TS må de vel få lov til å spørre om det er vanlig. Man skal jo ikke sammenligne hvert eneste lille problem med verdens sult før man bestemmer seg for om man vil ta bryet med å irritere seg litt over det :glare:

Og svar til TS, jeg opplevde dette aldri selv. merkelig oppførsel :P

Anonym poster: de5ceb1d8990b8a41656907ed8243f0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...