Gå til innhold

Er dette et greit kosthold eller for usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! Jeg har ingen planer om å slanke meg eller gå opp i vekt. Jeg vil bare høre deres mening om det jeg spiser. Jeg tar dagens kosthold som eksempel.

Frokost: omelett med skinke og ost

Lunsj: sånn knekkebrød i grønn pose og en skyr yoghurt

Middag: bønnestuing med baconbiter og en hvitløksbaguett

Mellommåltid: en klementin

Kveldsmat: en godmorgenyogurt

Anonym poster: ed3797e9592e10d717d38702f3389f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt ut yoghurten med cottage cheese eller frukt/grønnsaker. De godmorgenyoghurtene er stappfulle av sukker. Ellers ser det bra ut :)

Anonym poster: cdce198e1019ecac2dbcf7ab8d0bf2aa

Skrevet

Liker du yoghurt så kan du jo spise en skyr med musli

Anonym poster: c48f1d823048a8f5f607ead15305edd5

Skrevet

Jeg synes det ser litt lite ut kanskje, iallefall hvis du trener....... Burde og fått inn mere grønt og frukt:)

Skrevet

Jeg synes også dette ser lite ut. Personlig spiser jeg et lite måltid mellom lønsj og middag, bare noen nøtter eller en frukt eller noe. Klementiner er ganske små frukter, så jeg ville spist mer enn bare den ene. Og den godmorgenyougurten er som de andre sier, full av sukker.

Anonym poster: 180c84dd4237417a5006f618fef56ff8

Gjest Darthoven
Skrevet

Lite mat var det første jeg tenkte, og hvorfor all denne yogurten? Sukker? Hva med å spise en skål med bær om kvelden? Kjempegodt. Fryste blåbær eller bringebær koster 20 kroner for en hel pose i frysedisken.

Grønnsaker? Ingenting? Er en typisk middag litt stuing og noen baconbiter? Det høres ikke helt optimalt ut. Sikkert greit en og annen dag, men hvor er fisken? grønnsakene? løk, squash, hvitløk, paprika..alt det gode. Hvorfor lager du ikke skikkelig omelett med oliven, løk, hvitløk, tomat osv?

Slik jeg ser det er det mye sukker, og lite næring i kostholdet ditt. Omeletten er fin den..men knekkebrød og yogurt er ikke akuratt top notch. Som en litt "slapp" dag så er det et helt greit kosthold, men om det er en gjennomsnittsdag, så burde du vurdere litt sunnere mat.

Skrevet

Heihei! Jeg har ingen planer om å slanke meg eller gå opp i vekt. Jeg vil bare høre deres mening om det jeg spiser. Jeg tar dagens kosthold som eksempel.

Frokost: omelett med skinke og ost

Lunsj: sånn knekkebrød i grønn pose og en skyr yoghurt

Middag: bønnestuing med baconbiter og en hvitløksbaguett

Mellommåltid: en klementin

Kveldsmat: en godmorgenyogurt

Med mindre du spiser ganske store porsjoner, er dette alt for lite mat.

Om en regner normale porsjoner, så havnet jeg på grovt regnet rundt 1300 kcal, og en voksen kvinne som er normalt aktiv skal ha 2000 kcal daglig. Er du inaktiv skal du ha rundt 1800. Trener du mer enn 2-3 ganger i uken skal du ha mer.

I tillegg er det for lite variert - men, bortsett fra godmorgen youghurten er det bra valg av matvarer synes jeg, sett utfra et normal kosthold.

Jeg ville tenkt

grove kornprodukter: eks havregryn, fullkornspasta, grove knekkebrød/brød

magre melkeprodukter uten sukker; gjerne ekstra lettmelk med tilsatt Dvitamin, lettost, gjerne youghurt naturell hvor du selv tar bær i om du trenger noe søtt tilsatt, men ikke lett/vanlig på daglig basis da dette blir som pest eller kolera(massevis av sukker eller aspartam)

mer grønnsaker og frukt: lag smoothie, og spis grønnsaker til måltidene

gode proteinkilder; linser/bønner/egg

mest fisk/noe hvitt kjøtt: og rødt kjøtt avogtil da dette er en veldig god kilde til B12, men det kan gjerne kuttes helt dersom du spiser endel annet som inneholder mye B12.

Nøtter; ca en håndfull, rett og slett fordi det er innmari sunt. Jeg anbefaler et par paranøtter(som tilsvarer dagsdosen for selen), mandler og valnøtter. Dette kan spises i youghurten, eller i frokostblanding om du ikke spiser det alene.

Og så noe usunt avogtil for å ikke rable fullstendig(free of choice, jeg velger sjokolade - noen velger vin, og andre må ha is).

Ellers er det ingen som dauer av å spise litt loff, sukker og helfettsprodukter(da mener jeg ost og usunt fett, ikke sunne fettsyrer som du gjerne må innta hver dag) avogtil - men ikke la det bli endel av det normale kostholdet ditt.

Skrevet

Lite mat var det første jeg tenkte, og hvorfor all denne yogurten? Sukker? Hva med å spise en skål med bær om kvelden? Kjempegodt. Fryste blåbær eller bringebær koster 20 kroner for en hel pose i frysedisken.

Grønnsaker? Ingenting? Er en typisk middag litt stuing og noen baconbiter? Det høres ikke helt optimalt ut. Sikkert greit en og annen dag, men hvor er fisken? grønnsakene? løk, squash, hvitløk, paprika..alt det gode. Hvorfor lager du ikke skikkelig omelett med oliven, løk, hvitløk, tomat osv?

Slik jeg ser det er det mye sukker, og lite næring i kostholdet ditt. Omeletten er fin den..men knekkebrød og yogurt er ikke akuratt top notch. Som en litt "slapp" dag så er det et helt greit kosthold, men om det er en gjennomsnittsdag, så burde du vurdere litt sunnere mat.

Akkurat knekkebrød mener jo jeg er sunt sålenge man velger de groveste typene, eller gjør som meg; lager sjøl.

Om man spiser 3 knekkebrød tilsvarer det somregel 2 brødskiver.

Gjest Darthoven
Skrevet

Akkurat knekkebrød mener jo jeg er sunt sålenge man velger de groveste typene, eller gjør som meg; lager sjøl.

Om man spiser 3 knekkebrød tilsvarer det somregel 2 brødskiver.

Tja..lite vitaminer, lite proteiner, lite sunt fett. Såklart det er endel fiber og mineraler i det, og mindre kalorier enn brød, men likevel..mer grønnsaker, mer bær, mer proteiner.

• Liker 1
Skrevet

Tja..lite vitaminer, lite proteiner, lite sunt fett. Såklart det er endel fiber og mineraler i det, og mindre kalorier enn brød, men likevel..mer grønnsaker, mer bær, mer proteiner.

Ja, nå er jo ikke jeg ernæringsekspert - men;

synes du knekkebrød som lages av følgende ingredienser har (relativt)lite næringsinnhold? :

sammalt speltmel/solsikkekjerner/linfrø/sesamfrø/nøtter/havregryn

og, det spises sammen med pålegg som består av type linser/avocado eller andre sunne påleggstyper? og da gjerne også en bærsmoothie?

Gitt at dette kun er ett måltid om dagen, og man ellers iløpet av dagen spiser gode proteinkilder/fettsyrer/fisk/hvitt kjøtt/frukt og grønnsaker?

Jeg skjønner at enkelte er lavkarbofans(og tilogmed lfhc) - men ikke alle sverger til det om det var dette du tenkte på ifht vurdering av hva som er "sunt".

Fiber og mineraler er jo utrolig viktig, fiberrike kosthold er vel det som anbefales for å forebygge kreft i de deler av systemet.

Jeg vil jo si at kalsium, jern, jod, magnesium, selen, sink osv er viktig for helsen. Flere av disse er spesielt viktig for kvinner, da særskilt ifbm graviditet.

• Liker 3
Skrevet

Det var da veldig lite? Ikke spis for lite, kjære deg. Da mister du bare masse muskelmasse og forbrenningen går ned...

Anonym poster: 4c3f632076df1ec6a645bff48c91d51e

Skrevet

Frokost: omelett med skinke og ost Dropp osten

Lunsj: sånn knekkebrød i grønn pose og en skyr yoghurt Hvorfor ikke spise vanlig knekkebrød? Mye sunnere og ikke palmeolje i vanlige heller (som regel).

Middag: bønnestuing med baconbiter og en hvitløksbaguett Litt liten middag og når ble bacon og hvitløksbaguett sunt? Ville heller hatt mer protein (kjøtt), grønnsaker og evt bønnestuing.

Mellommåltid: en klementin Ok

Kveldsmat: en godmorgenyogurt Da burde du heller spise den varianten med gresk yoghurt, generelt så er gresk yoghurt mye sunnere, mindre sukker. Trenger du noe søtt oppi ville jeg tatt litt honning og evt noen frukt og bær.

Skrevet

TS her.

Takk for så mange svar og gode tips! Mer grønnsaker og fisk skal bli! Tar til meg tipsene deres :)

Skrevet

TS her.

Takk for så mange svar og gode tips! Mer grønnsaker og fisk skal bli! Tar til meg tipsene deres :)

Husk å kose deg Iblandt og da! Jeg tenker alltid at det må være lov med litt godt iblandt :) alt med måte!

Gjest Darthoven
Skrevet

Ja, nå er jo ikke jeg ernæringsekspert - men;

Jeg er, i teorien..men interessen har dalt litt de siste årene, og folk flest har jo ganske solide kunnskaper (ofte) om ernæring så.

synes du knekkebrød som lages av følgende ingredienser har (relativt)lite næringsinnhold? :

sammalt speltmel/solsikkekjerner/linfrø/sesamfrø/nøtter/havregryn

Nja og tja. Det spørs litt på måten de er laget på. Vi fordøyer ikke så mye av linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner osv, med mindre de har ligget i bløtt over lengre tid, og selv da er det vel begrenset med opptak. Men for all del..jeg lager selv brød med alle disse ingrediensene, og synes et brødmåltid om dagen er et must (gjerne frokost)

og, det spises sammen med pålegg som består av type linser/avocado eller andre sunne påleggstyper? og da gjerne også en bærsmoothie?

Absolutt sunt.

Gitt at dette kun er ett måltid om dagen, og man ellers iløpet av dagen spiser gode proteinkilder/fettsyrer/fisk/hvitt kjøtt/frukt og grønnsaker?

Seff.

Jeg skjønner at enkelte er lavkarbofans(og tilogmed lfhc) - men ikke alle sverger til det om det var dette du tenkte på ifht vurdering av hva som er "sunt".

Jeg personlig har aldri vært på noen diett, jeg er bare på "lage så god mat som mulig-dietten" :)

Fiber og mineraler er jo utrolig viktig, fiberrike kosthold er vel det som anbefales for å forebygge kreft i de deler av systemet.

Jeg vil jo si at kalsium, jern, jod, magnesium, selen, sink osv er viktig for helsen. Flere av disse er spesielt viktig for kvinner, da særskilt ifbm graviditet.

Det kan vel diskuteres hvor nødvendig mye fiber er..men det er riktig at det er det myndighetene anbefaler, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang reagerte på at det var noe negativt å spore med et fiberrikt kosthold (såfremt det ikke ble ekstremt fiberrikt da).

Kalsium er SVÆRT viktig ja, men om du ikke drikker melk så kan du bare glemme at du får i deg adekvat mengde kalsium. Regnet på det en gang i en opphetet diskusjon med en raw-fooder, og jeg kom fram til at du må spise 9 brokkoli om dagen for å få i deg minimumsbehovet. Så kalsium får vi først og fremst i oss av melk. Jern er det riktignok noe av i fiberrike planter som brokkoli og litt i korn, men er du kjøtteter, så får du som regel i deg nok gjennom kjøtt og leverpostei, og om du har mangel på jern så skal du spise GANSKE mye brokkoli og frø før det monner.

Sporstoffene du nevner er selvfølgelig også viktig, men det skal overraskende lite til for å oppnå adekvat inntak. Det folk som oftest har problemer med når det gjelder vitaminer og mineraler er D-vitamin, Jern, B-vitaminer spesielt kobolamin (b12) og kalsium.

Men generelt er jeg ikke uenig i noe av det du sier! :)

• Liker 1
Skrevet

Men generelt er jeg ikke uenig i noe av det du sier! :)

Nå sporer jeg helt av her, men; ang bløtlegging av frø; jeg visste man måtte bløtlegge mandler, men det er også viktig med frøene( sikkert linfrøene da?) jeg bare moser alt sammen så det er nesten finmalt, men det er kanskje også "feil"?

Aka, om man bløtlegger harde frø/nøtter så får man maks næringsnytte? DA blir det vel bra? :)

Gjest Darthoven
Skrevet

Nå sporer jeg helt av her, men; ang bløtlegging av frø; jeg visste man måtte bløtlegge mandler, men det er også viktig med frøene( sikkert linfrøene da?) jeg bare moser alt sammen så det er nesten finmalt, men det er kanskje også "feil"?

Aka, om man bløtlegger harde frø/nøtter så får man maks næringsnytte? DA blir det vel bra? :)

Jepp. Man absorberer mer protein og vitaminer/mineraler fra frø når det er bløtlagt. Jeg husker ikke akuratt kjemien i hodet, men det er vel disse enzymene da.. Mosing er helt sikkert bedre enn ikke-mosing.

Men min teori er at mennesker er omnivores, eller all-spisere, noe bla. vår historie og ikke minst tenner tyder på. Vi var sannsynligvis scavengers, opportunister som jaget vekk andre rovdyr fra bytter de hadde tatt. Vi lærte sannsynligvis samarbeidsteknikker hvor vi skremte vekk løver og andre rovdyr på savannene FØR vi begynte å utvikle mer sofistikert våpenteknikk osv. Og siden vi i mer eller mindre grad ikke har forandret oss siden den tid (med tanke på tarmer, enzymer, absorpsjon osv) så tror jeg det optimale kostholdet burde ligne jeger/sanker-kostholdet så mye som mulig. Forskjellen på meg og lavkarbo-entusiaster er vel imidlertid at jeg ikke tror det er noe skadelig med relativt store mengder karbohydrater heller. Jeg tror vi er ganske bra utrustet for å nytte oss av karbohydrater også. Så jeg er for litt frø og slikt i kosten, men ikke i spesielt store mengder. Det samme med korn. Nøtter og bær tror jeg imidlertid vi spiste relativt mye av! Det samme med kjøtt. Vi er først og fremst landbaserte skapninger, så jeg tror ikke vi nødvendigvis MÅ spise fisk. Sunne oljer kan vi fint få fra nøtter, og proteiner kan vi fint få fra kjøtt. Men fisk er jo selvsagt også sunt, og det var vel bare flaks og tilfeldigheter at vi utviklet oss såpass langt at vi lærte å fange fisk. Jeg tror bare ikke fisk er nødvendig. Selv foretrekker jeg fisk :) Forskjellige rotfrukter og grønnsaker tror jeg også vi spiste relativt store mengder av.

Skrevet

Er du glad i yoghurt kan du prøve god morgen med fibercrunch og mindre sukker (eller noe), spesielt den med jordbær og kiwi er kjempegod! Og litt sunnere ;)

Anonym poster: aad468c2078be6c05921252c4fa63b28

Skrevet

Jepp. Man absorberer mer protein og vitaminer/mineraler fra frø når det er bløtlagt. Jeg husker ikke akuratt kjemien i hodet, men det er vel disse enzymene da.. Mosing er helt sikkert bedre enn ikke-mosing.

Men min teori er at mennesker er omnivores, eller all-spisere, noe bla. vår historie og ikke minst tenner tyder på. Vi var sannsynligvis scavengers, opportunister som jaget vekk andre rovdyr fra bytter de hadde tatt. Vi lærte sannsynligvis samarbeidsteknikker hvor vi skremte vekk løver og andre rovdyr på savannene FØR vi begynte å utvikle mer sofistikert våpenteknikk osv. Og siden vi i mer eller mindre grad ikke har forandret oss siden den tid (med tanke på tarmer, enzymer, absorpsjon osv) så tror jeg det optimale kostholdet burde ligne jeger/sanker-kostholdet så mye som mulig. Forskjellen på meg og lavkarbo-entusiaster er vel imidlertid at jeg ikke tror det er noe skadelig med relativt store mengder karbohydrater heller. Jeg tror vi er ganske bra utrustet for å nytte oss av karbohydrater også. Så jeg er for litt frø og slikt i kosten, men ikke i spesielt store mengder. Det samme med korn. Nøtter og bær tror jeg imidlertid vi spiste relativt mye av! Det samme med kjøtt. Vi er først og fremst landbaserte skapninger, så jeg tror ikke vi nødvendigvis MÅ spise fisk. Sunne oljer kan vi fint få fra nøtter, og proteiner kan vi fint få fra kjøtt. Men fisk er jo selvsagt også sunt, og det var vel bare flaks og tilfeldigheter at vi utviklet oss såpass langt at vi lærte å fange fisk. Jeg tror bare ikke fisk er nødvendig. Selv foretrekker jeg fisk :) Forskjellige rotfrukter og grønnsaker tror jeg også vi spiste relativt store mengder av.

Mennesker er ikke helt altetende. Vi kan f.eks ikke fordøye cellulose. Og heller ikke fullkorn. Derfor var ikke korn en del av dietten før jordbruksrevolusjonen. Hvorvidt vi tåler høye doser av karbohydrater eller ikke er jo et veldig sårt tema for lavkarbomotstanderene. Det er en viss forskjell på kilden, men alt i alt ser man at de letteste kildene til karbohydrater (brød, brus, sukker etc) er også de som bidrar til at folk spiser mer når det er mer tilgjengelig.

I skarp kontrast til urmennesket som spiste når det kunne spise, men ikke hadde en konstant tilgang.

Menneskekroppen har også utviklet seg til å være en vanvittig god fettforbrenningsmaskin - i likhet med andre langttrekkende dyr. Vi er dyktige på å akkumulere fett som vi kan bruke gjennom sesongen der mattilgangen er dårlig.

Mennesket spiste nok mye frø, nøtter og frukt - når de fikk tak i det. Som du sikkert vet så holder ikke frukt seg spesielt lenge og det er ikke usannsynlig å tro at de spiste så mye de klarte når tilgangen var der.

En av de mest fremtredrene teoriene er at mennesket i Afrika brukte utmattelsesjakt. En løp etter dyret til dyret ikke lenger orket å løpe mer og så drepte man det.

Mennesker har den unike egenskapen at vi kan puste uavhengig av beintakt mens vi løper og derfor holde i gang lipolysen selv ved høy intensitet, mens de fleste firbente dyr må puste i samme takt som de løper.

Og så til trådens tema.

Spis mer kjøtt. Du spiser nesten ikke kjøtt. Kjøtt inneholder ikke bare proteiner, men også en stor del av de vitaminene og mineralene du trenger for å ha et fint liv.

Det er ikke uten grunn at veganere ofte må ty til kosttilskudd, eller grønnsaker det er vanskelig å få tak i, for å leve tilsvarende godt.

Bønner er ikke en god kilde til proteiner. Ja, det er ingen vekster i planteriket som har like mye proteiner som bønner og linser, men de fleste er ikke fullverdige. Og de som er fullverdige har en ugunstig aminosyreprofil.

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Ukentlig burde du få i deg fisk og skalldyr, proteiner via kjøtt eller bønner og kikerter da dette er billigere og har mer tyggemotstand og vare lengre, mye frukt/grønt og fiber. Ike mye av fett, salt og sukker.

du kunne feks ha hatt: frokost: 1 knekkebrød m kalkunpålegg og agruk/paprika, en kopp kaffe og et eple.

lunsj: en enkel salat bestående av spinat, valnøtter, tomat, kylling, ruccola, paprika, agurk og en dressing laget av olivenolje, sitronjuice salt og pepper. gjerne med et glass juice på siden.

middag: laks med stekt spinat, løk og brokkolipure på siden, div krydder som du liker på fisken.glass med vann til maten.

kvelds: litt frukt og nøtter, eller et knekkebrød med pålegg, eller en suppe etc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...