Gå til innhold

Tråder på KG-Kroppsidealer


Gjest Sunshine22

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshine22

I løpet av den siste tiden har antall tråder som omhandler utseende eksplodert her på KG! Tråder omhandler alt fra vekt, midjemål og utseende på mage og lår, til hvordan bli sterkest mulig. Kroppsidealer har endret seg mye gjennom tidene og har vært et tema for debatt over en lengre tidsperiode.

For noen år tilbake, var idealet for kvinner å ha kvinnelige former som hofter og rumpe , og nå synes idealet å handle om å være tynnest mulig. For menn er det også blitt et stadig økende fokus på kropp og fysikk. Her virker idealet for mange å være mest mulig muskuløs og veltrent. Hvorfor ikke være fornøyd med hvordan man er allerede? Man kan ikke skjule hvordan man ser ut, folk rundt deg vil sannsynligvis uansett legge merke til kroppen din.

Dette kan være en utfordring for mange, da vi er omgitte av bilder av det som skal være "perfekte "mennesker. Det " perfekte" mennesket fremstår som å være synonymt med å være slank/tynn/ veltrent.

På en måte virker det som om alle ønskelige egenskaper er knyttet til det å være tynn, man er enten tynn, suksessfull og smart- eller tykk, dum og lat. Mange mennesker som er overvektige blir ofte fremstilt slik av omverdenen, og det er fryktelig synd at en slik holdning skal være fremtredende. Hva lærer dette barn og unge? Man kan være smart og suksessfull - uansett kroppsfasong!

Kontroll og styrke regnes som klassiske mannlige egenskaper, og helst skal det ytre gjenspeile det indre. Enkelte meninger tilsier at den veltrente kroppen er en slags kroppsliggjøring av slike idealer. En ting som har blitt lagt merke til er at mange toppledere i f.eks næringslivet signaliserer både et aktivt og kontrollert liv med sine veltrente kropper. Noen jeg har møtt har hatt den oppfatning om at hvis man ikke har kontroll på kroppen, så har man heller ikke kontroll på andre felt i livet sitt?

Man bør lære seg å bli glad i sin egen kropp og fasong- uansett hvordan man ser ut! Selvtillit handler mye om det å være fornøyd med seg selv, og det er en herlig følelse - å kunne gå rundt med hevet hode og være stolt over den man er!:)

Dette er en tråd for saklig debatt og meninger, kom gjerne med deres tanker om tematikken!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal mann

Nå begynner dette å bli litt oppbrukt fra min side, men jeg mener fokuset bør være å klare å krysse Hardangervidda med sekk. På en uke eller noe. En bør fokusere på å være ved god helse, så får alt annet være en bonus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Det er ganske sykt ja hvor viktig det er blitt med at alle skal være så tynne som mulig.

Blir lei av å lese sånt og syns det er sykt å se hva folk mener er en overvektig person.

Ikke forstår mange at bare fordi man bruker xl så er man ikke nødvendigvis feit fordet. Folk dømmer andre som feite med utgangspunkt i seg og egen kropp og det blir feil.Eventuelt i et eller annet uoppnåelig ideal.

Ja, mange har et skrudd forhold til kropp, og folk har ulike kropper så for mange er det umulig å bli så tynn som idealet er i dag.

Syns det er synd at så mange jenter spesielt skal gå rundt og hate kroppen sin.

Jeg syns også det er sykt hvor vanlig og greit det er å operere bort dårlig selvtillit eller folk bedrar seg selv til å tro det ofte.

Ikke er det lov å bli eldre heller.Man skal ikke ha rynker og helst skal man se ut som man er 20 langt opp i 50-årene.

Syns mye av skjønnhetshysteriet begynner å ta overhånd og blir for mye fokus på at man skal være perfekt.

Jeg nekter å poste i sånne tråder.Gidder ikke å få folks "ærlige" mening i trynet bare fordi folk tror at alt er lov på nett.

Endret av Crazycatlady
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner dette å bli litt oppbrukt fra min side, men jeg mener fokuset bør være å klare å krysse Hardangervidda med sekk. På en uke eller noe. En bør fokusere på å være ved god helse, så får alt annet være en bonus.

..og det klarer du mest sannsynlig ikke hvis du er for langt utenfor kroppsidealet.

Anonym poster: ea8968c2612273901747138f7ae5ef2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

..og det klarer du mest sannsynlig ikke hvis du er for langt utenfor kroppsidealet.

Anonym poster: ea8968c2612273901747138f7ae5ef2f

Du klarer det ikke om du er for skrinn eller for volumøs. Men du klarer det om du har en sunn og frisk kropp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og det klarer du mest sannsynlig ikke hvis du er for langt utenfor kroppsidealet.

Anonym poster: ea8968c2612273901747138f7ae5ef2f

Bullshit, vinneren av ”til toppen av Norge” var da en rørslig kar, en man fort kan ha mange fordommer mot, at han aldri ville klart de fysiske utfordringene som det krevdes, men selv om han var utenfor kropps idealet så tok han fart og la i vegs selv om det ikke var Hardangervidden så fartet de da Norge rundt med tunge sekker.

En må slutte å tro at slank= bra og sunn kropp og alt annet er usunn kropp.

Ei vennine av meg er overvektig, og veier mye mer enn meg, likevel er hun mye sunnere og sprekere enn meg. Ikke alt vises på utsiden, og det er en tanke som folk har slått seg veldig til ro med i dag at hele livet ditt liger utenpå kroppen noe som er det største vissvasset som finnes. ”ingen e bare det me ser” sang Bjørn eidsvåg en gang, så sant så sant!

Jeg i lag med den galne katte damen (herlig nick by the way) har nesten sluttet å lese slike tråder, det er så mange absurde meninger der som jeg ikke gidder å hefte meg med. Uansett hvordan en ser ut så er det alltid noe galt med en. Tråder med bilder av helt normale damer blir stemplet som store hvaler, skrudde greier spør du meg.

Men om en er tynn så er det også galt i seg selv da har man gutte kropper, og menn må være homo eller pedofil for å like slikt. Jeg har sitt mange mottoer type ”bare hunder liker bein, menn liker EKTE damer” (veldig viktig dette med EKTE damer, er man tynn er man vist ikke en ekte dame). Joda, jeg tror det er mye mer fokus på at alle skal vær tynne, men sier bare at det er mye grums uansett hvordan en ser ut. Alt blir kritisert og det legges opp til at uansett så kan man ikke være fornøyd med hvordan man er. Det er jo noe rart med det når ingen er lik hverandre, og ingen skal være lik hverandre, da kunne man jo bare klonet folk, men likevel sliter vi fordi vi skal være like alle andre, istedenfor å være fornøyd med den herlige kroppen vi har.

Skjønnhetshysteriet er så altfor forskrudd i dag, opperasjoner i øst og i vest og for hva? Uansett om en ser sånn eller slik ut så er det rart å gå rundt å hate sin egen kropp. En får bare et liv (så vidt jeg vet om) det livet bør leves levende, godt og en har det mye bedre om en er fornøyd med seg selv, om en koser seg i den kroppen, den boligen en har fått utdelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg syns er vilt er folk som skriver ting som "jeg er 179 cm og veier 52 kg, er jeg tykk?". Nei, det skjønner du selv at du ikke er. Men fint at du prøver å gi andre anorexia.

Fokuset er helt feil når det bare går på vekt. Drit i om kroppen kan brukes til noe, om den fungerer og om den blir behandlet som dritt, så lenge man går ned i vekt :ironi: Det er ikke snilt mot kroppen å sulte den med ekstreme 500-kcal-om-dagen-kurer eller å trene så mye at man bryter ned kroppen. Man skal helst være misfornøyd med kroppen, uansett hva man veier. Det virker som altfor få trener fordi det er gøy eller for å holde kroppen frisk. Målet er å "stramme opp" og bli så tynn som mulig.

Den nye trenden med å være superultramega"sunn" og leve på pulver, kunstige søtningsstoffer og sunne brownies uten noe godt i syns jeg også er litt...ekstrem. Man skal trene så mye og spise så "riktig" at man nesten ikke får tid til noe annet.

Hva skjedde med moderasjon? Spise det man har lyst på innimellom, og det man vet er bra for kroppen resten av tiden? Trene et par-tre ganger i uka og sitte i sofaen og se film i stedet for å trene når kroppen trenger hvile? Gå tur i stedet for å gå birken?

Alle skal klare alt hele tida, og det legger et voldsomt press på folk når de har mål der de aldri kan nå heeelt opp.

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...