Gå til innhold

Ytringsfrihet på blogger.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet en blogg med omtale av butikker. Dessverre taklet en av de butikkene som fikk dårlig omtale det veldig dårlig. De sendte meg en mail hvor de hevdet at jeg lyver og sa de skulle ta dette videre. Jeg vet at jeg ikke lyver. den ene saken jeg skrev dreier seg om en gjenstand som kostet veldig mye der enn et annet sted. Det er mange år siden nå og det var dumt av meg å nevne den i bloggen. De hevder at de aldri har solgt gjenstanden, men jeg vet at jeg spurte etter den og pris, men de hadde den ikke inne, men oppga prisen. Siden de hevder at de aldri har solgt den tyder dette på en misforståelse mellom meg og den ansatte. Sånt kan jo skje. Men det kan jo ikke bevises. En annen ting var at de er mye dyrere enn andre på like varer. De mente at det var feil av meg å sammenligne med andre siden deres lokaler er mer sentrale og derfor dyrere å leie enn andre mindre sentrale lokaler. Selvfølgelig skjønner jeg det, men for en kunde er en jakke av et spesielt merke den samme uansett hvor man kjøper den. Jeg ga butikken terningkast 1 pga prisnivået og det falt tydeligvis ikke i god jord. Jeg ser jo nå at jeg burde gjort det på en annen måte og gitt de bedre.

Hvis butikken saksøker, vil de komme noen vei med det? Det er jo ytringsfrihet her i landet og jeg har ikke hengt dem ut annet enn å trekke veldig på prisnivået. Men det er vel ikke å henge ut? Bloggen er nå fjernet siden jeg ikke ønsket at den skulle ligge ute etter at den truende mailen kom. Tror dere innehaveren skrev det mest for å skremme meg til å slette bloggen?

Fins det noen jurister eller andre her inne som kan svare? Kun seriøse svar takk, jeg er utrolig redd nå og trenger ikke å bli enda mer skremt. Humor er greit det altså, men ikke når det er så alvorlig som dette.

Anonym poster: a8c5aa87a5e628ad805be3a1a0c5e208

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å skrive en krass anmeldelse av noe så bør du selvfølgelig ha absolutt alt på det rene hva informasjon og fakta angår, når du da tar ned blogginnlegget så fort du møter motstand (noe som er ganske vanlig) så tyder det på at du ikke var så sikker på materialet alikevel, og kanskje ikke burde skrevet innlegget.

Tviler på at det skjer noe nå som du har fjernet innlegget, og det er ganske sannsynlig at de bare sa det for å skremme deg.

Skrevet

Takk for svar. Håper du har rett. At de er mye dyrere på det meste enn alle andre ser men jo når man går inn på nettet. For en kunde har det jo ingenting å si om butikken har fasjonable lokaler eller ikke når de skal handle på nett. Men denne gjenstanden jeg nevnte spesifikt var tydeligvis bygget på en misforståelse siden de hevder at de aldri har solgt den. Jeg husker ordrett hva jeg hørte jeg, men det kan jo ikke bevises. Dessuten er det mange år siden og ikke relevant lenger, så var dumt av meg å nevne det.

Anonym poster: cbee6b08bd78cd87ae504f93a470fa7c

Skrevet

Altså, butikken er kombinert nettbutikk og fysisk butikk. Får ikke endret teksten siden jeg skriver som anonym.

Skrevet

Tror nok ikke dette lønner seg å bruke noe du har hørt/snakket med ansatt om i en anmeldelse uansett. Bildebevis og skriftlig dokumentasjon er det som gjelder, en butikk vil så klart reagere hvis de ikke kjenner seg igjen overhodet i det du skriver og du ikke har noen form for bevis.

Men dersom du har fjernet/endret innlegget til å kun inneholde det du kan bevise så har de ingenting de skulle ha sagt. Og dersom du har bevis for at de selger noe dyrere så er det en ærlig sak og absolutt verdt å skrive om. Men kun dersom du har dokumentasjon på det, da vet du at det kun er tomme trusler fra deres side.

Skrevet

Nei, fant jo ut det jeg også. Samtidig stoler man jo på de ansatte da når de sier at en ting koster så så mye. Jeg spurte jo den ansatte om de solgte denne gjenstanden og prisen. H*n sa at de solgte den for så så mye, men at de ikke hadde den inne. Jeg har jo ikke bevis på dette siden jeg ikke tok det opp på bånd, så enten kan de lyve om at de ikke har solgt gjenstanden eller så har den ansatte tatt feil og det er det jeg tror mest på. At den butikken selger ting dyrere vet alle. Er bare å gå på nettet og sammenligne den butikken og andre tilsvarende som selger de samme merkene det. Det kan hvem som helst finne ut. Men de mente at det ikke var naturlig å sammenligne dem med andre butikker av samme type andre steder siden lokalene deres er dyrere å leie. Akkurat det er ikke jeg enig. To like jakker av samme merke og modell er samme jakken enten den koster 2000 hos en butikk eller 1700 hos en annen bare for å bruke et eksempel. For kunden er pris det viktigste, særlig om de skal handle på nett.

Jeg har fjernet hele blogginnlegget. Fra butikkene som fikk 6 fikk jeg ikke takk en gang mens disse her truer meg fordi de fikk 1. Håper de sa det med å ta det videre bare for å skremme meg. :( Er så redd.

Skrevet

Tror ikke du skal være redd, det er en ærlig sak å skrive at ting er dyrere der, at lokalene koster mer å leie er bullshit, da hadde jo folk alltid kjøpt alt en annen plass og det er jo ikke akkurat bra for business. Tror du skal slappe helt av, og ikke vær redd for å skrive en ærlig omtale!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...