Alina X Skrevet 5. desember 2012 #1 Skrevet 5. desember 2012 Hei! Her synes jeg vi kan lage en tråd med oppskrifter på suppe! Jeg spiser selv ganske mye suppe, da jeg skal prøve å spare mest mulig penger innen Mai 2013, og da har jeg funnet ut at det kan lønne seg å lage suppe til middag, samt retter med linser og bønner. PROBLEMET derimot, er at det går som regel i de samme suppene, og noen ganger t.o.m kjøpesuppe. Finner alltid oppskrifter, men tenkte det kunne være greit med en tråd her på KG Her er bare et par oppskrifter som et bidrag fra meg: Brokkolisuppe 2 brokkoli 1 løk 1 dl creme fraice 1,2 dl matfløte 2 ts chilipulver 12 dl vann 2 terninger grønnsaksbuljong salt og pepper 1.) Del opp brokkolien i mindre biter, og kutt løken i små terninger. 2.)Kok opp vann med 2 terninger buljong som du rører ut. 3.) Når vannet koker, ha oppi løk og brokkoli og la koke i ca 10 min. 4.)Ta av platen og "mos"brokkolien med stavmikser, ha oppi matfløte, chilipulver og creme fraiche. 5.)Sett tilbake på platen og la stå på svak varme, rør rundt og smak til med salt og pepper Linsesuppe 2ss olje til steking 1dl røde linser(må ligge i vann over natta) 1 løk 3 fedd hvitløk 1 ts chilipulver 2ts cumminpulver 1 ts ingefærpulver 2ss bulgur 12 dl vann 2 terninger grønnsaksbuljong 1 boks hermetiske tomater 1.) Hakk løk og hvitløk og stek i olje et par min, hell i vann og la koke opp. 2.) Hell i buljongen og linsene. samt chili,cummin og ingefær. 3.) La stå i 10min og rør av og til. 4.)Ha oppi de hermetiske tomatene, la stå i ca 10 min til før du heller oppi bulguren. Om man ønsker kan man "mose"det med stavmikser, da blir det mer som en slags linsegryte.
PecanPie Skrevet 5. desember 2012 #2 Skrevet 5. desember 2012 Jeg spiste gulrotsuppe i går, jeg lager den litt på slump. - Potet (i går brukte jeg 1 liten og 1 stor) - Gulrøtter (4 mellomstore) - Ingefær - Hvitløk - Løk - Vann - Grønnsaksbuljong - En liten fløteskvett - Salt og pepper Potet, gulrot, ingefær, hviløk og løk deles i biter. Ingen ting trenger å være finhakket. Ingefær, hvitløk og løk freses i litt olje i en kjele. Potet og gulrot tilsettes og freses litt. Tilsett grønnsaksbuljong, og vann så det dekker grønnsakene. Kokes mørt. Alt kjøres i blender eller med stavmikser så det blir en litt kremet masse. Helles tilbake i kjelen. Fløte, salt og pepper tilsettes etter smak. I går hadde jeg stekt litt laks som jeg hadde i suppa. Nam! 1
Gjest Wei Wei Skrevet 5. desember 2012 #3 Skrevet 5. desember 2012 Rødbetsuppe er det beste jeg vet!!! Ingredienser 3 stk mellomstore rødbet 2 stk løk 2 stk gulrot 2 fedd hvitløk (kan sløyfes) 2 ss olje 1 stk gulrot 2 stk mellomstor potet 250 g kål 1.5 l vann 1 stk laurbærblad salt pepper 2 ss vineddik evt. sitronsaft Fremgangsmåte Rens og riv 5/6 av rødbetene og finhakk løk og hvitløk. Surr løk og hvitløk i smør eller olje i en stekepanne. Kok opp vannet og tilsett rødbeter, gulrot, poteter og kål i tynne strimler (evt. grovt revet). Hell over blanding fra stekepanna og tilsett laurbærblad, salt og pepper. Kok opp og la suppen trekke i ca. 30 min. Riv resten av rødbetene grovt opp og la den trekke med i suppen de siste 5 min (dette for at suppen skal få den fine rødfargen). Smak til med eddik, salt og pepper. Server suppen med yoghurt naturell eller rømme. Godt rugbrød eller annet grovt brød smaker godt ved siden av. 1
Aviale Skrevet 6. desember 2012 #4 Skrevet 6. desember 2012 Jeg har lagd løksuppe et par ganger, det er kjempebillig det! Til 1 person brukte jeg: 1-2 løk, avhengig av str (kan også bruke litt purre) 3-5 dl vann 1 potet (kan sløyfes, men jeg likte å ha litt "mat" i suppa også) 1 terning grønnsaksbuljong 1 laubærblad (kan sløyfes) Salt og pepper Litt timian Tilbehør: Brød/loffskiver med ost 1) Skrell og del løk og potet i biter. 2) Fres løken i panna til den er blank. 3) Ha oppi resten av ingrediensene og kok opp. 4) La suppa koke til potetbitene er møre. Imens kan du skjære et par brødskiver/loffskiver, ha på ost og gratinere brødskivene i stekovnen på 200 grader (varmluft). 5) Viola! Superbillig og enkel middag Har også lagd en billig og enkel variant av minestronesuppe, skjønt den må vel heller kalles grønnsakssuppe med pasta og pølser: "Minestronesuppe" til 2 personer: 2-3 poteter 1 stor gulrot 1/2 løk 1/2 purre (kan byttes ut med løk) 2-3 grillpølser 1/2 boks hakkede tomater Ca 1 dl makaroni Ca 5 dl vann eller mer 1 terning grønnsaksbuljong 1 ts oregano Salt og pepper Evt. 1 laubærblad Evt 1 fedd hvitløk 1) Skrell og skjær løk, poteter, gulrot og purre i biter. Skjær gjerne gulroten i staver. Knus evt hvitløken. 2) Fres løk kjapt i en kasserolle, ha oppi grønnsakene et par minutter mens du rører (dette gjør at det tar lenger tid før de blir overkokte) 3) Tilsett resten av ingrediensene. 4) Småkok suppa til makaronien er mør, ha evt oppi mer vann om nødvendig. 5) Serveres med litt revet ost på toppen og godt brød til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå