Gå til innhold

Sykemelding etter opereasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For to uker siden så var jeg innlagt, de utførte laparskopi (kikkhullskirurgi). Jeg ble da sykemeldt i en uke, så uken etter hadde jeg fri i turnus. I dag er første dagen min tilbake i arbeid, og jeg kjenner at dette ikke var greit. Jeg har hatt smerter hele veien, ikke like mye som de første dagene, men jeg har smerter i operasjonssårene, og i korsryggen min. Det er skikkelig ubehagelig og vondt.

Når jeg bare har vært hjemme har jeg jo nesten bare lagt på sofaen, selvsagt bevegd meg men ikke så mye siden det skulle jeg ikke gjøre de første to ukene.

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å være i arbeid helt enda, og vet jo at jeg vil få sykemelding, men jeg får så dårlig samvittighet overfor arbeidsgiveren min.

Så det jeg lurer på er om det er helt feil av meg å sykemelde meg? Når jeg har rimelig store smerter enda? Og kanskje jeg heller kunne jobbet 50%?

Huff vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Anonym poster: 4eedc7494226ab188f81d544e34cdb8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå til legen og hør hva han/hun mener. Og du bør lytte til kroppen din, si det som det er. Det er bedre å heller være sykemeldt nå en periode, hvis det er det legen kommer fram til, framfor at du presser kroppen din for mye, som igjen kan bare gjøre alt verre. Det er også din lege som bestemmer dette, og ikke du, og hvis legen mener det er best så skal du heller ikke ha dårlig samvittighet for det.

Det er som min egen sjef sier: bedre at du er borte en uke framfor at du går rundt og presser deg selv for mye og kanskje ender opp sykemeldt i flere uker/måneder. Jeg lyttet ikke til kroppen min i fjor, og det som kanskje kunne vært unngått ved å være sykemeldt en kortere periode gjorde at jeg ble sykemeldt i flere uker. Det anbefales ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Ta kontakt med legen din hvis du har mer vondt enn det man skulle forvente etter det du har vært gjennom.

Det er ikke så overraskende at man får ryggsmerter etter å ha vært inaktiv en stund, muskler forfaller veldig fort hvis de ikke blir brukt. For slike smerter er som regel den beste behandlingen å være i aktivitet. For smertene ved operasjonssårene kan du bruke smertestillende.

Men som sagt, dette er noe du må diskutere med legen din. Det må du jo uansett hvis du skal ha sykmelding.

Anonym poster: 0dff5eeca98fc3453217696757f0633c

Skrevet

Du skal da ikke ha dårlig samvittighet for å ikke ha grodd sammen ordentlig ennå :hug: det er ikke smart å presse seg når kroppen sier fra, fort gjort at det tar lengre tid å bli helt bra. Ta det opp med legen du :)

Forresten, kanskje det er en mulighet at du kan få lettere arbeidsoppgaver på jobb en tid?

Anonym poster: adce162b3b53846619683f1fb5940c92

Skrevet

Hvis en ukes sykemelding er det vanlige, og du fortsatt har vondt nå etter to ukers fri, bør du absolutt ta en prat med legen. Det er jo viktig å finne ut av hvorfor det er slik.

Vond rygg, og det at du er sliten, kan nok ha noe å gjøre med at man forfaller ganske mye fysisk etter to uker på sofaen. Det kan være at kroppen bare er litt treg med å komme i gang igjen, og at du går og føler litt ekstra på ting.

Samvittighet ovenfor arbeidsgiver har lite å si i en slik sammenheng. Men tenk i gjennom hva som faktisk er relatert til operasjonen, og ikke. Og ta dialogen med legen din, så finner dere nok en løsning som er riktig for deg. Om det er 100%, 50% eller tilpassede arbeidsoppgaver.

Skrevet

Det ble en ukes sykemelding til, jeg ringte legen min, og fikk time noen timer senere. CRPen var noe forhøyet. Så han mente at det ville være lurt å slappe helt av, og sørge for at sårene heler seg skikkelig, og at selv om det er små sår på utsiden så er det større sår på innsiden.... og så sa han at jeg skulle komme tilbake i neste uke for å se om ting var bedret seg . Så det var greit... :)

Tusen takk for alle svar :)

Anonym poster: 4eedc7494226ab188f81d544e34cdb8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...