Gå til innhold

"Svarting" vs. "blond"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Omtaler du noen som "svarting", må du regne med sterke reaksjoner. Omtaler du noen som "blond" (hun er skikkelig blond, ass!) fordi du mener hun er dum, så er det ingen som reagerer.

Hvorfor er det greit å omtale alle med blondt hår negativt på denne måten, men grusomt og forkastelig når det kommer til hudfarge?

Anonym poster: bc692bb5c063ac4dbae5d39e422ec8d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da greit å si feks. nigger. Hvis du er svart. Og bor i The Bronx. Og møter en kamerat som også er svart.

Omstendigheter. Kultur. Er du hvit og gjør det samme får du juling. Selv om du bor på samme plass og møter samme svarte kamerat. Kultur.

Peace out

Anonym poster: 56405fe4ba7d44f3a40497c66ebc5015

• Liker 2
Skrevet

Hvis "svarting" ble brukt som et synonym på dum, DA hadde det blitt reaksjoner da!

Dobbeltmoralsk, spør du meg.

Anonym poster: 478e5131140fd4634f9cfeea2127e721

• Liker 1
Gjest pålogget
Skrevet

hmm, godt spm, bra du tok det opp! er selv naturlig blond å alltid fått den der slengt etter meg, så det var en periode på ungdomskolen jeg rett og slett ble innadvent pga den kommentaren i hutt å pine, fikk dårlig selvtillit og følte meg dum uansett hva jeg foretok meg i.....så det ødelegger det også og kan legges under samme kategori som rasisme

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er i samme kategori som rasisme.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er i samme kategori som rasisme.

Det synes jeg ikke!

Å ha blondt hår har da aldri vært forbundet med slaveri, apartheid og nedtrykking!

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke sammenlignbart overhodet. Mørk hud og blondt hår? Hvordan kom du i det hele tatt på det?

• Liker 2
Skrevet

Det synes jeg ikke!

Å ha blondt hår har da aldri vært forbundet med slaveri, apartheid og nedtrykking!

Det at blondt hår ikke er forbundet med slaveri, arptheid og nedtrykking har ingenting med rasisme og gjøre. Rasisme er å dømme mennesker basert på rase, ikke om dette folkeslaget har vært utsatt for urettferdigheter tidligere.

• Liker 5
Skrevet

hmm, godt spm, bra du tok det opp! er selv naturlig blond å alltid fått den der slengt etter meg, så det var en periode på ungdomskolen jeg rett og slett ble innadvent pga den kommentaren i hutt å pine, fikk dårlig selvtillit og følte meg dum uansett hva jeg foretok meg i.....så det ødelegger det også og kan legges under samme kategori som rasisme

I mine klasse var alle de jentene med lyst hår de smarteste, og nå som jeg studerer teknologi på universitetet, så er alle de kvinnelige professorene lyshårete.

At noen i det hele tatt tror at hårfarge og intelligens har en sammenheng, har for lite hjerneceller.

Anonym poster: 24bb47433033cc73fb7f22df81557f2d

• Liker 1
Skrevet (endret)

ehhhh, det er en hårfarve da....skal jeg legge meg ned å grine hver gang jeg hører "gentlemen prefer blondes" pga jeg har brunt hår? dont think so....

Endret av Fortuna Xania
  • Liker 2
Skrevet

Kan ikke egentlig si jeg ser noe problem med noen av dem så lenge det ikke er et synonym for skjellsord. F.eks. er det null stress om jeg sier "Nja, jeg møtte ei blond dame i går".

Sier jeg derimot at jeg møtte "en svarting" så er det litt verre, MEN egentlig synes jeg det er tull at illustrerende begreper blir tabu. Man gir de makt gjennom å gjøre dem "forbudt".

• Liker 2
Gjest pålogget
Skrevet

Det synes jeg ikke!

Det er da nødvendigvis ikke noe med slaveri å gjøre når det kommer til rasisme, er ikke bare svarthudede som opplever rasisme, kinesiske kan like godt oppleve rasisme mot etnisisteten sin, sammen med samer.. and the list goes on...

Gjest pålogget
Skrevet

I mine klasse var alle de jentene med lyst hår de smarteste, og nå som jeg studerer teknologi på universitetet, så er alle de kvinnelige professorene lyshårete.

At noen i det hele tatt tror at hårfarge og intelligens har en sammenheng, har for lite hjerneceller.

Anonym poster: 24bb47433033cc73fb7f22df81557f2d

Det er jeg helt enig med deg. Men det er absolutt ikke greit å slenge "kjellsord" etter noen uansett hva, særlig når det gjelder utseende man ikke kan noe for, når man er i den alderen begynner man å tro selv at man er dum, ikke nødvendigvis pga hårfargen, men pga at man får høre det daglig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...