Gå til innhold

Begravelse og kostnader o.l

Fremhevede innlegg

Skrevet

Muli jeg poster tråden feil nå,men da får den flyttes.

Min venn har mistet sin kjære mor. Hun har ingen nær familie , og kun meg som stiller opp.

Hun har ikke penger,og ingen mulighet til å ta opp lån , det er heller ingen arv etter mor. Men ettersom jeg har forstått det , så er det langt ifra gratis å miste sine kjære. Begravelser og alt det inneholder av gravstein, inngravering , kremering osv , koster . Her er det snakk om en begravelse , som skal være så lite kristelig som mulig , for å respektere mor (og datter) sitt ønske .

Er det noen her som har peiling på kostnader , og om det finnes noe støtte å få ? Hun er uføretrygdet .

Jeg har desverre ikke råd til å hjelpe henne økonomisk , men hjelper til så mye jeg kan, og hun ønsker, med alt av andre ting .

Jeg er veldig glad i henne , og ønsker henne alt godt. Hennes mor dro altfor tidlig :(

Anonym poster: 56eead515950b7265988ffa03dbea646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk :)

Anonym poster: 56eead515950b7265988ffa03dbea646

Skrevet

Som anno over skriver finnes det en stønad for gravferd. Men har avdøde pensjon og formue over gravferdstønaden, får man ingen ting.

Kanskje du kan hjelpe vennen din med det praktiske i forbindelse med begravelsen? Det er greit å kunne være to når man møter begravelsesbyrået.

Man klarer å få en anstendig begravelse for 20000, men da er det ikke rom for annet enn det helt enkle. Og man bør informere byrået om at man har en slik limit slik at de kan komme med forslag deretter. Bla koster det mye med likklær/svøp, så der kan man spare noen tusen på å bruke et plagg den avdøde allerede hadde.

Salmehefte trenger man ikke om man har begrenset med midler. Begravelse koster mindre enn kremasjon. En krans/hjerte koster mindre enn en bårebukett. Et hjerte kan man forøvrig lage selv om man er litt fingernem og orker midt oppe i sorgen.

Så flott at hun har deg. :hug: Det er vanskelig å være alene i en slik sitausjon.

Skrevet

Jeg tror vi brukte mindre enn 20 000 ved min bestemors død, blant annet fordi vi valgte en enkel kiste tre, ikke veldig mye blomster(fordi vi hadde det minste kapellet), ikke innleid musikk osv.

Men ja, jeg ville regnet rundt 20 000 - da får man absolutt en fin og verdig begravelse. Og jeg vet om andre som har fått hjelp til å dekke kostnader dersom økonomien deres har vært dårlig/avdøde ikke etterlot seg midler.

Anonym poster: 979cf15e46e90904e48066ba5802b175

Skrevet

Hvis moren var farorganisert i et LO-forbund ytes det gravferdsstøtte derfra.

:heks:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...