Corvus Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Trenger litt hjelp fra noen som har greie på blåskjell. Jeg kjøpte nettopp én kilo for å lage blåskjellkraft. Dette er første gangen jeg tilbereder noe med levende blåskjell så jeg søkte litt rundt og leste at hvis de er åpne og ikke lukker seg når man kakker på dem så er de døde og må kastes fordi de kan være farlig å spise. Men to tredeler av blåskjellene mine er jo åpne, og de vil heller ikke lukke seg:-( En del av dem har riktignok bare en veldig liten åpen sprekk. Kan disse brukes? Eller må de være fullstendig lukket så de ikke gir etter i det hele tatt når man trykker på dem? Lurer også på hvor mye kraft jeg kan få for omtrent 400 gram?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Du må legge dem i kaldt, rennende vann, i en balje/skål eller liknende. Hvis de da ikke lukker seg, er de døde. Det er ganske vanlig at de åpner seg litt mens de ligger tørt i kjøleskapet. Anonym poster: fe4edfc4e6ed46ab973344e74a1eac87
Corvus Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2012 Jeg prøvde å skylle dem nå, og da lukket de seg alle mann:-D Tusen takk for svar, nå blir det fiskesuppe!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå