AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Hvordan gjennomfører dere smakeplikt til middag?? Jeg har en datter på 2,5 år som de siste 10-11 mnd har nektet fullstendig å smake på nye matvarer. Nå i det siste har hun nektet å spise middagsretter som hun alltid har spist mye av før også. Vi har latt det skure og gå lenge nå synes jeg. Hun får en liten posjon av det vi andre spiser også får hun velge hva/hvor mye hun vil spise selv. Men hun spiser som regel ingen ting! Rent kjøtt/fisk/fugl og grønnsaker vil hun ikke se en gang.... Jeg ønsker at hun skal i det minste skal ta en bit av hver ting på talerknen, men hun nekter, og hvis vi prøver å mase/mate henne blir det ett helvete som varer leeenge. Så hvordan får dere ungen deres til å smake på maten????????? Anonym poster: a248dbc4f69406d173b0ef0ea2760a2d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Når mine var så små så fikk de alt på tallerkenen i små mengder. Jeg tvang dem aldri, men oppmuntret ved å si "mmm dette var godt". Nå er de 5 og 6 år og nå "tvinger" jeg dem. Sier at om de ikke smaker en liten bit så får de ikke dessert om vi har det. Men nekter de plent så tvinger jeg ikke, men prøver å oppmuntre. Anonym poster: bf9f9c13a5e65fa830d1315f4b353344
fruBeist Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 #1 Ikke tilby annet enn det resten av familien spiser. #2 Server henne en liten porsjon mat. Store porsjoner virker fort uoverkommelig for et lite barn. Det går an å forsyne seg flere ganger #3 Bare sett fatet foran henne ved matbordet når dere skal spise. La det eneste kravet være at hun sitter til alle er ferdig (eventuelt at hun får gå fra bordet sammen med eventuelle søsken som er ferdig å spise om dere voksne vil sitte lenger) #4 Ikke gi det å nekte å spise/smake få oppmerksomhet. For såpass små barn er all oppmerksomhet god oppmerksomhet, og det er lett å legge seg til uønsket adferd. #5 Spiser hun ikke, så får hun heller kjenne på det å gå sulten til neste måltid. Friske barn blir ikke underernært av å hoppe over noen måltid. Selvfølgelig, om hun over tid ikke spiser annet enn et par skiver med prim om dagen så kan det være grunn til bekymring... #6 Du kan prøve å introdusere ymse grønnsaker som hverdagssnop til barnetv. F.eks en liten skål med delte cherrytomater, små blomkålbuketter, agurkstaver, paprika, staver av kokt gulrot etc. En grønnsak av gangen. Bare sett skåla på bordet og spis noen biter selv, og hun vil nok fort fatte interesse, og få lyst til å smake. #7 Går hun i barnehage? Spiser hun der? Forhør deg litt, og fortell hvordan ståa er hjemme og spør hvordan hun er ved måltidene i barnehagen. Håper noe her kan være til hjelp. Det skal nevnes at jeg ikke har egne barn, men jobber på en småbarnsavdeling i barnehage som assistent, så noe velger jeg å tro at jeg har plukket opp Lykke til 11
SummerJoy Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Jeg syns hun er for liten til at du skal innføre "smakeplikt". Hun forstår ikke hvorfor og føler det som tvang, og det blir bare dårlig stemning. Min eldste er 4, og hun er selv enig i at hun skal smake på ting. Liker hun det ikke er det helt greit. 1
Gjest O___o Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Hva med å lage et bellønningssystem? Hvis hun smaker på 1/2 gullerot - så får hun en gullstjerne - og etter å ha tjent opp så-så-mange gullstjerner, så får hun en bellønning.
Sensi Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 #1 Ikke tilby annet enn det resten av familien spiser. #2 Server henne en liten porsjon mat. Store porsjoner virker fort uoverkommelig for et lite barn. Det går an å forsyne seg flere ganger #3 Bare sett fatet foran henne ved matbordet når dere skal spise. La det eneste kravet være at hun sitter til alle er ferdig (eventuelt at hun får gå fra bordet sammen med eventuelle søsken som er ferdig å spise om dere voksne vil sitte lenger) #4 Ikke gi det å nekte å spise/smake få oppmerksomhet. For såpass små barn er all oppmerksomhet god oppmerksomhet, og det er lett å legge seg til uønsket adferd. #5 Spiser hun ikke, så får hun heller kjenne på det å gå sulten til neste måltid. Friske barn blir ikke underernært av å hoppe over noen måltid. Selvfølgelig, om hun over tid ikke spiser annet enn et par skiver med prim om dagen så kan det være grunn til bekymring... #6 Du kan prøve å introdusere ymse grønnsaker som hverdagssnop til barnetv. F.eks en liten skål med delte cherrytomater, små blomkålbuketter, agurkstaver, paprika, staver av kokt gulrot etc. En grønnsak av gangen. Bare sett skåla på bordet og spis noen biter selv, og hun vil nok fort fatte interesse, og få lyst til å smake. #7 Går hun i barnehage? Spiser hun der? Forhør deg litt, og fortell hvordan ståa er hjemme og spør hvordan hun er ved måltidene i barnehagen. Håper noe her kan være til hjelp. Det skal nevnes at jeg ikke har egne barn, men jobber på en småbarnsavdeling i barnehage som assistent, så noe velger jeg å tro at jeg har plukket opp Lykke til Noterer flittig ;-)
SummerJoy Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Hva med å lage et bellønningssystem? Hvis hun smaker på 1/2 gullerot - så får hun en gullstjerne - og etter å ha tjent opp så-så-mange gullstjerner, så får hun en bellønning. Vil tro dette kan føre til et svært anstrengt forhold til mat. Ville absolutt ikke funnet på noe sånt. Mat skal være noe man har lyst å spise, ikke noe man spiser for å glede mor og far. 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Hvorfor skal man "tvinge" dem til å smake og hvorfor skal man få belønning for å spise? Jeg tror det det beste er rett og slett og bare behandle mat som mat og la ting gå sin gang, men ikke gi dem særbehandling. Ikke gjør noe stort nummer ut av det. Var selv, og er fortsatt, ekstremt kresen og hjemme hos meg ble mat gjort til et veldig stort nummer. De snakket bare om mat. Anonym poster: 058cae27f7c8edb2cf4a4e2f50b1fe5b 1
Gjest O___o Skrevet 5. desember 2012 #9 Skrevet 5. desember 2012 Vel, jeg har sett en del barn som bare spiser sjokoladekuler / sjokoladeflak og kjeks til frokost/lunsj/kvelds - fordi de sier " liker ikke " til alt annet - og foreldrene har gått inn for å la barnet spise hva det vil - så lenge det bare spiser noe som helst. At barn (og voksne) får et variert kosthold er viktig. Og jeg er for alt som fungerer. Men for å finne ut hva som fungerer - må man noen av de tingene som ikke fungerer.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #10 Skrevet 5. desember 2012 Prøvd å få henne til å smake på hver enkelt ingrediens når du lager maten? Anonym poster: 113e7c304f380b7dd03fb6e408ff8bb1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #11 Skrevet 5. desember 2012 Vil tro dette kan føre til et svært anstrengt forhold til mat. Ville absolutt ikke funnet på noe sånt. Mat skal være noe man har lyst å spise, ikke noe man spiser for å glede mor og far. Enig! Barna våre var typisk barn i matveien da de var små. Det gikk på pølser/potetstapp, spagetti, pizza, pannekaker, kjøttkaker etc. Grønnsaker spiste de rå, likte ikke kokte. De var vel rimelig kresne, men middagene var laget fra bunnen og ikke akkurat usunne. Må innrømme at det gikk mye på deres premisser og vi presset ikke. Det hendte vi hadde to forskjellige retter. En til dem og en til oss. Så kom de i tenårene og alt snudde. Vi dro på ferier til diverse land og da valgte de å prøve seg på blekksprut, østers, snegler, svalereder etc. De er voksne nå og myyyyye tøffere i matveien enn sin mor. Anonym poster: f36e66d7215a8c86e4361feff8535b66 2
Gjest Marmot Skrevet 5. desember 2012 #12 Skrevet 5. desember 2012 Vel, jeg har sett en del barn som bare spiser sjokoladekuler / sjokoladeflak og kjeks til frokost/lunsj/kvelds - fordi de sier " liker ikke " til alt annet - og foreldrene har gått inn for å la barnet spise hva det vil - så lenge det bare spiser noe som helst. At barn (og voksne) får et variert kosthold er viktig. Og jeg er for alt som fungerer. Men for å finne ut hva som fungerer - må man noen av de tingene som ikke fungerer. Men problemet til disse ungene, er ikke at de ikke må smake på annen mat, men at foreldrene gir dem alternativer når de nekter å spise. Her i huset er det ingen smakeplikt for noen, alt vi serverer til middag skal ligge på fatet, og ingen kommenterer hva andre spiser eller ikke spiser. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #13 Skrevet 5. desember 2012 TS Takk for mange fine svar. Mye av dette har vi gjort frem til nå. Hun får en liten middagsposjon og vi har ikke gjort noe nummer ut av det, men da blir heller ikke maten rørt... Noe av problemet er vel at hun vet at det er kveldsmat 1-1,5 time etter middag, og at vi etter å prøvd å å kutte denne og legge henne sulten, med det resultatet at hun våkner sulten og vræler halve natta. får hun dette.... Spise middag senere som kveldsmat funker heller ikke, siden hun jo ikke spiser uansett. Når mener dere det er passe alder å tvinge dem til å smake da?? Anonym poster: c4beced401b20ad76830c4d671e9e316
fruBeist Skrevet 5. desember 2012 #14 Skrevet 5. desember 2012 #1 Ikke tilby annet enn det resten av familien spiser. Glemte å skrive hvorfor hun ikke skal få noe annet enn hva resten ved bordet spiser. Om hun nekter å spise kylling og broccoli som dere andre, men får skive med nugatti i stede, så lærer hun seg fort til at det er bare å nekte alt, og få det samme (usunne?) hele tiden. Av og til kan det være greit å gi ungene valg om hva de vil spise, men på en kontrollert måte. Spør du "Hva vil du ha til middag i dag?" så svarer hun kanskje vafler og sjokoladeis. Men får hun velge mellom fiskepinner og kjøttkaker, så er saken en annen. Dere kan og kanskje teste at hun en dag i uken får velge middagen, to eller tre alternativ der et valg er noe hun har spist før, og samtidig få lov til å være med på å lage 2
fruBeist Skrevet 5. desember 2012 #15 Skrevet 5. desember 2012 Dropp kveldsmat, og spis middag senere i stede. Gi henne heller en liten skål oppskåret frukt eller litt youghurt, på den tiden dere vanligvis spiser middag. 2
Ciara Skrevet 5. desember 2012 #16 Skrevet 5. desember 2012 Har du forsøkt å lage mat som hun kan "gjøre noe med"? Sønnen min er på samme alder og han er mye mer interessert hvis han for eksempel får dyppe i dressing. Hjemmelagde kyllingnuggets er en stor hit her, da får han både være med å lage dem, og han synes det er stas å dyppe dem i tzatziki e.l. Da setter jeg fram sukkererter, så dyppet han dem også På samme måte er bakt potet mye mer spennende. Jeg gjør ikke dette hver dag, akkurat, men jevnlig. Det jeg derimot gjør MYE, er å la ham være med og lage middagen. Da smaker han på ingrediensene underveis og er mer interessert i resultatet. Det tar riktignok litt lenger tid å lage middagen, men det er verdt det, synes jeg. 4
Sovefugl Skrevet 5. desember 2012 #17 Skrevet 5. desember 2012 Støtter kommentarene til friBeist, summerJoy, Marmot og Ciara! Helt i tråd med det vi praktiserer og opplever at fungerer veldig bra. - Og vis glede over mat og la middagen være en sentral del i hverdagen som man snakker om at man gleder seg til. - Bruk aldri mat som belønning eller straff. og aldri tvang. Dersom du har valgt å ha dessert en dag, skal det ikke brukes som makt for å få barnet til å spise middag først. Fortell evn barnet ikke om desserten før alle har spist ferdig. - En 2,5 åring kan hjelpe mye til på kjøkkenet. Min sønn delte sopp med eggedeleren, rørte i gryter under observasjon, flyttet grønnsaker over i skåler, vasket poteter. :)Nå er han litt over 3 år og deler pølser med kniv blant annet og brant seg senest denne uken da han rørte i gryta litt for ivrig. Gikk veldig bra. - Middag er vårt siste måltid for dagen og poden får derfor ikke noe mat senere dersom han ikke spiser noe. Dette fungerer veldig fint og noen ganger spiser han dårlig, men han har heldigvis ikke våknet på natten av at han er sulten. Han har derimot kommet inn kl 6 om morgenen med klar beskjed om at han skal spise frokost. Spiser han dårlig et par dager på rad, velger vi en middagsrett vi vet han liker en av de kommende dagene. Han er også med på å bestemme middagene fremover og vi gir han valg og noen ganger tar han fornuftige ting helt ut av det blå. jeg tror at de fleste barn er innom perioder hvor de er mer eller mindre superkresne. og jeg venter spent på når den dagen kommer for min pode. men for de aller fleste går slike perioder over og da er det greit å ha vært standhaftig i mellomtiden og holdt på de rutinene man har. Friske barn sulter ikke. lykke til! 2
Gjest lisha Skrevet 5. desember 2012 #18 Skrevet 5. desember 2012 Alt vi spiser til middag, serverer jeg barnet også! men er det f.eks veldig sterk mat vi spiser, så bruker jeg å lage noe annet til henne. om hun ikke liker, så må hun ikke spise det, hun får lov å pirke bort f.eks champignon eller paprika (jeg var akkurat likedan når jeg var liten) Hun har også prøvd seg med å si at hun ikke liker maten lengre, selv om hun har likt den før. Når hun begynner med det, så overser jeg henne, sier bare at hun kan gå fra bordet og leke seg. Etter en stund, så kommer hun tilbake og tar gjerne noen biter likevel av og til kan vi lese bok eller se litt tv mens v i spiser, men da må hun spise maten sin, eller så skrur vi av, slutter å lese. Det fungerer flott, da går alt ned på høykant!
Alina X Skrevet 5. desember 2012 #19 Skrevet 5. desember 2012 Det er riktig som en annen bruker nevner det med oppmerksomhet, at al oppmerksomhet er bra oppmerksomhet for barn, også negativ oppmerksomhet. Ignorer heller når den begynner med "æsj,vil ikke" og når dere er ferdig med å spise så ta vekk tallerkenen. Hvis hun blir sulten, så får du si "ja, vi spiste jo middag men du ville ikke ha så da får du vente til kveldsmat" sutrer den, så ikke tillat det, husk at det er en unge, og du er moren, det er du som bestemmer, ikke den. Gjenta om nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2012 #20 Skrevet 5. desember 2012 - Middag er vårt siste måltid for dagen og poden får derfor ikke noe mat senere dersom han ikke spiser noe. Dette fungerer veldig fint og noen ganger spiser han dårlig, men han har heldigvis ikke våknet på natten av at han er sulten. Han har derimot kommet inn kl 6 om morgenen med klar beskjed om at han skal spise frokost. Spiser han dårlig et par dager på rad, velger vi en middagsrett vi vet han liker en av de kommende dagene. Han er også med på å bestemme middagene fremover og vi gir han valg og noen ganger tar han fornuftige ting helt ut av det blå. jeg tror at de fleste barn er innom perioder hvor de er mer eller mindre superkresne. og jeg venter spent på når den dagen kommer for min pode. men for de aller fleste går slike perioder over og da er det greit å ha vært standhaftig i mellomtiden og holdt på de rutinene man har. Friske barn sulter ikke. lykke til! Hvor sent spiser dere da middag? Anonym poster: 7e02bf27a2c47a8061d8a28c8fb4fa62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå