Gå til innhold

Chew andn spit - Opp i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye angående spiseforstyrrelsen Chew and spit. Altså tygge maten forså å spytte den ut. Noen mener man går opp i vekt, andre sier man går ned. hva er egentlig riktig? Noen sier man går opp fordi fordøyelsen starter i munnen, men om man skyller munnen med vann mellom hver bit og spytter ut så svelger man jo omtrent ingenting av spyttet?

Anonym poster: 1f65d41b953f480f55f4c524b31190db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noe jævla sløsing med mat.

Anonym poster: 486030018d3e684190bad8ddb8f36907

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke gå opp i vekt når kroppen ikke har fått tatt opp noe av næringsinnholdet i maten. Man tar ikke opp næringsinnholdet i munnen.

Man går heller ikke opp i vekt om man får i seg pittelitt.

Man må vel få i seg en 2500 kalorier på en dag å være sykt lat for å gå opp i vekt og for meg ihvertfall så er den kombinasjonen veldig vanskelig.

Anonym poster: 54e00117e2a71c7c2e09416e090b98fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe jævla sløsing med mat.

Anonym poster: 486030018d3e684190bad8ddb8f36907

Det er jeg enig i. Om man ikke skal spise så kan man helle sende pengene til mat til de barna i Afrika som faktisk kommer til å svelge maten, og ikke er så dumme at de sulter seg selv med vilje.

Anonym poster: 54e00117e2a71c7c2e09416e090b98fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptaket av karbohydrater starter i munnen. Spyttet inneholder et enzym som heter amylase, som begynner spaltingen av karbohydrater. Altså får man i seg noe energi, men ikke veldig mye.

Sløsing med mat, ja.. Og jeg skjønner ikke hvordan det kan gi noen tilfredsstillelse å tygge for så å spytte ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg heller spist stangselleri og gulerøtter.. skjønner ikke hvorfor ikke man bare kan spise sunt og trene litt altså.

Anonym poster: d5eb38f44a1f2fe69d8dc2e744cf5764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke no særlig om slike tråder.Det kan fort gli ut og gi "inspirasjon" til folk som kan få spiseforstyrrelser/ eller alt har..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente28

Til dere som "moraliserer" over; mekanismene som fører til spiseforestyrrelser lar seg ikke styre av at chew and spit er sløsing og man burde heller sende pengene til afrika. Det styres av urasjonelle tanker knytta til egen kropp og spising, og slike kommentarer kan få folk til å føle seg enda værre med seg selv..

For noen høres denne måten å "spise" på lokkende ut, man kan spise kaka uten legge på seg fettet. Og det høres jo ut som en fantastisk ide i utgangspunktet for ett spiseforstyrret sinn, da man kanskje lengter etter denne forbudte maten (kaker,brød,godteri osv) men det kan legge en stein til byrden... Man begynner i det små med en smak her, ett spytt der, før man vet ordet av det kan det styre hele livet ditt, og det eneste som er viktig er når man kan / har mulighet til og chew and spit. Jeg snakker av erfaring. Skammen som kommer med det er enda værre enn oppkast/ sulting fordi det føles så "ekkelt" i seg selv.

Altså man vil tilfredstilles ; spiser og spytter ut, skammer seg, føler seg dårlig med seg selv i en evig spiral. Jeg sier ikke at alle som begynner med dette har en spiseforstyrrelse, men for ett spiseforstyrret sinn / eller man kan FÅ et spiseforstyrret sinn av dette vil det være svært lite lurt... Jeg hadde ett år i helvete pga denne "måten" å spise på. I begynnelsen gikk jeg ned, men så gikk jeg enda mer opp igjen fordi jeg mener å forstå det slik at sukker (noe man gjerne har cravings på med kaloriunderskudd/blodsukkernivå) fort smelter i munnen og at man får iseg MYE mer kalorier enn man tror, tenk feks på sjokolade, syltetøy som "smelter i munnen".

I tillegg kan man få opphovnet fjes,hovne lymfeknuter /mandler, tannråte, oppblåsthet i magen.

Å slutte med dette var verre enn å slutte med røyk og alkohol for min del..Jeg har den dag i dag (ett år etter) lyst å gjøre det vær dag, det var så innarbeidet og knyttet til tvang. Og hemmeligholdelsen er helt grusom, man føler at man skjuler noe grusomt og ekkelt, og føler seg dermed enda mer ekkel, altså en veldig veldig dårlig spiral. Jeg håper du aldri vil begynne med dette, det er ikke verdt det!

Jeg vil også legge til at med engang jeg sluttet med dette gikk jeg ned igjen i vekt, har fortsatt mye å jobbe med men nå er ikke halve dagen resvert til chew and spit... Det var ett mareritt og ikke noe jeg ønsker min verste fiende...

håper ting kan bli bedre for deg på en annen måte enn med dette spisemønsteret :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rette noe jeg mener er feil; Det er sant at det finnes enzym i maten kalt amylase. Dette bryter ned glukosekjeder (fra karbohydrater) til enkle glukosemolekyler. De er altså brutt ned, men de tas IKKE opp i munnen. Opptaket skjer først i tarmen. Altså får man ikke i seg kalorier om man ikke svelger.

Anonym poster: 34a1b09c2d71902ecd33421e30b7d5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOps, skrivefeil, amylase finnes ikke i maten, men i munnen!

Anonym poster: 34a1b09c2d71902ecd33421e30b7d5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter.

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10 for de som trenger det. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen ninuska_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...